Er det muligt, at "snyde" banken? Hjælp med SKAT

Aften…

Har lige fået min lønseddel. Og GYS et chok jeg fik. Efter mine udgifter er betalt, har jeg -3.000,-, og har Mastercard Debit, så kan altså ikke hæve over. En måned helt uden en øre, kan jeg altså ikke klare.

Jeg ved, at jeg får en god klat penge tilbage i SKAT. Er det ikke i marts/april de bliver udbetalt?

Så jeg tænkte på, om banken får en eller anden servicemeddelse om, hvis ens ene konto går i minus? Lønnen kommer jo i morgen, og så vidt jeg husker, bliver der også overført til budgetkontoen i morgen.
HVIS jeg nu vælger, at tilbageføre nogle penge fra budgetkontoen til lønkontoen, INDEN regningerne bliver betalt. Vil det så figurere nogle stedet? Budgetkontoen går jo i minus.
Jeg vil bare helst undgå, at skulle ringe til min bankmand, især når jeg nu ved, at jeg får de skattepenge tilbage inden længe, og min økonomi så ser fornuftig ud igen.

Men hvis han alligevel får besked via systemet, om at jeg har “snydt” dem, så kan jeg jo ligeså ringe i første omgang. Men jeg vil hade det, uden lige…

Ved ikke om I forstår?

En af grundene til, at min økonomi ser værre ud, end først antaget, er at min bikort blvier brugt, fremfor hovedkortet. Har siddet læææænge og kigget på skat.dk, for at ændre det. Men kan simpelthen ikke se, hvordan jeg kan det. Nogle der kan hjælpe?

L***, l***, l***…

jeg ville nok ringe og tage snakken med bankdamen i stedet for at prøve på at snyde maskinerne :slight_smile:

Min bankdame har i hvert fald altid været super forstående og givet det i kredit måneden ud, som jeg skulle bruge til mad, når jeg har stået i en øv måned der gav overskud, men havde udsigt til løsning på “problemerne” en måned eller to efter…

Jeg overtrak engang hvor Nuka skulle til dyrlæge og jeg havde banken i røret dagen efter.

Jeg talte lidt for min sygemoster eller kat og jeg fik bevilget det overtræk mod at det ville koste mig nogle renter - kan desværre ikke huske hvor meget men det var ikke mange hundrede kroner det drejede sig om.

Jeg ved godt, at det er den abolutte mest rigtige at gøre.

Men for satan hvor jeg hader det. Det er jo alligevel en del penge, det drejer sig om… :doh:

Det er ikke SKAT, du skal tale med for at få ændret fra bikort til hovedkort - det er din arbejdsgiver og det skal du selvfølgelig gøre med det samme og evt. tale med dem om at få et acontobeløb i løbet af måneden til at dække differencen.

Selvfølgelig kan du flytte rundt på penge, men hvis der er underskud på din budgetkonto, når regningerne skal betales, risikerer du, at de ikke bliver betalt - har du råd til det? Og du kan roligt regne med, at hvis du ikke flytter penge fra budgetkontoen, så vil din konto stå på en liste, din bankmand får udleveret over konti med overtrukken saldo.

Morale: Ring til banken - de forstår som regel dansk :slight_smile:

Hej Jannie

Hvis jeg forstår dit spørgsmål og din situation rigtigt, så vil det være en rigtig god ide at tale med din bankmand og få et bevilget overtræk, som er meget billigere i rente end et overtræk der ikke er bevilget.

Forklar ham din situation mht. skattekort og forventet udbetaling af skat vedr. 2011.

Om det er din budgetkonto eller din lønkonto, der går i minus, kan jeg ikke lige se forskellen på.

Mht. at ændre dit skattekort er det stadig muligt at ringe til skattekontoret eller møde op personligt, hvis man har lidt udfordringer med at gøre det på nettet.

Håber du får styr på det hele, så både du og misserne kan få mad i februar :wink:

[QUOTE=DK Jannam;782585]Jeg ved godt, at det er den abolutte mest rigtige at gøre.

Men for satan hvor jeg hader det. Det er jo alligevel en del penge, det drejer sig om… :doh:[/QUOTE]

Uha ja det er da så absolut ikke en skøn situation at stå i - men i mit tilfælde var ham jeg snakkede med bare super sød og meget forstående og sagde at jeg endelig bare skulle ringe en anden gang i stedet for at overtrække.

Altså min personlige holdning er, at man er KUNDE i banken, dvs. de skal behandle en ordentligt. Ellers er der jo andre banker :wink:

ved godt det er rigtig træls - mildest talt… jeg kan være direkte bange for at gribe den telefon…
men har efterhånden så godt et forhold til min bankdame, at nervøsiteten bliver mindre for hver gang - hun vil nemlig gerne beholde mig som garantkunde og er også interesseret i at jeg får mad på bordet :tihi:

tror forholdet til banken er bedre jo mere man snakker sammen - især om overtræk… det er bare bedre for forholdet til banken, at have overtrækket som bevilget frem for at “snyde” sig til det…

om du overhovedet kan “snyde maskinerne” - det ved jeg faktisk ikke :slight_smile: det kan du vel i princippet godt, hvis du er hurtigt - spørgsmålet er vel hvor hurtigt du får banken i røret alligevel.
Min bankdame fortalte mig en gang, at hun får en “notits” på alle sine kunder, som laver overtræk, der ikke er bevilget, når overtrækket er af en vis størrelse. Hvis jeg ville kunne jeg lave overtræk på 200,- på min "debit"konto med betalingsaftalerne uden hun fik notits om det, mens hvis det ikke var en debitkonto, så ville hun først få en notits over 2000,- i overtræk…

Men om det er ens hos alle banker ved jeg jo ikke :slight_smile: De har helt sikkert individuelle grænser for, hvornår de “blander sig”…

Ja, jeg var næsten klar over, at det ville komme frem til ham, på den ene eller anden måde. Det er jo klart nok! Havde bare lige håbet… Suk…

Der er i hvert fald ingen fare for, at Akira sulter. Hun har som alenemis, 15-20 kg. tørfoder stående, og omkring 150 dåser vådfoder. Så hun overlever. :hjerte:

Men det kunne nu være rart nok, lige at have lidt selv. Men jeg må vidst tage en måned på pasta og ketchup, samt nuddelsuppe på arbejde. Heldigvis skal jeg kun spise på jobbet 3 gange om ugen… Så må jeg hjem og spise pasta. Ikke det bedste til kuren, men det må man sætte til side…

Tusinde tak for svaret alle. Det er ret pinlig, at spørge om sådan noget. Men nu vil jeg tage kontakt til min bankmand i morgen…

Ja, det er virkelig dumt, at snyde banken. Det er bare totalt desperation. Det er så frustrende, når man har pengeproblemer. Man tænker jo hele tiden på det, og man sover bare heller ikke ordentligt.

Problemet er bare, at jeg siden jeg begyndte i skole i sep, har jeg haft ham i øret et par gange, fordi jeg manglede penge. Efter jeg stoppede i november, har jeg ikke kunne få fuldtid før i denne uge. Så det er først fra næste måned, at får udbetalt fuldtidsløn. Har levet af deltid de sidste 3 måneder.

Så det er bare mere pinligt, når man nu lige har haft ham i røret lidt for mange gange, det sidste halve år… Jeg må tage tyren ved hornene, og til at opføre mig til voksent. Det har min kære mutter godtnok også sagt mange gange…

uh ja - det med at man synes man har snakket med banken for ofte kender jeg alt for godt…

jeg har faktisk fået min bankdames mail :tihi: Det løser mange af vores “hverdagskommunikation” når mine penge fra en konto ikke går ind eller der er andet administrativt bøvl med mine konti…
men tror langt hellere banken vil høre fra en for ofte, frem for for sjældent. :slight_smile: det viser jo også at man selv er klar over ens økonomi - det gør det lidt lettere for banken at bevilge overtræk, når de hører at man “godt ved og har en løsning i nær fremtid” :slight_smile:

Haha… Tror min bank ønsker allermest, at jeg nu for styr på økonomien! Men det får jeg.
Mine feriepenge her til maj, går også til afbetaling af “lån”. Har altid arbejdet meget ved siden af studiet, et år glemte jeg dog, at afmelde SU’en, og det gav et smæk uden lige. Som jeg stadig hænger på den dag i dag. Det skal bare væk NU. Det tager alt for meget i måneden.

Lige PT betaler jeg 3000,- af i måneden. 750,. til banken, og svimlende 2200,. til SU…

[QUOTE=Temple Bar;782586]Det er ikke SKAT, du skal tale med for at få ændret fra bikort til hovedkort - det er din arbejdsgiver og det skal du selvfølgelig gøre med det samme og evt. tale med dem om at få et acontobeløb i løbet af måneden til at dække differencen.
[/QUOTE]

Så bliver det jo et forskud på næste måneds løn for de penge der allerede er blevet trukket i skat for denne måned får hun først tilbage næste år når der er skattepenge retur.

Jeg har oplevet, at der ved en fejl en måned var blevet trukket 60% i skat uden fradrag (det gik ud over flere medarbejdere på kontoret) og de penge blev altså reguleret af arbejdspladsen inden for en måned, så det kan/(kunne - det er snart nogle år siden) godt lade sig gøre :slight_smile:

Det siger min chef det ikke kan, men måske det er noget nyt. Jeg har heldigvis ikke oplevet det, det var noget hun sagde da hun skulle lave løn og manglede en ny ansats skattekort.

Jeg har nu heller ikke hørt om det før. Men jeg ved ikke om, det kan have en betydning om det er selvforskyldt måske.

Hvis det er en fejl arbejdspladsen har lavet, kan det være, at det er muligt.

Men det her er i hvert fald min egen fejl. Har glemt at ændre det, efter jeg gik fra elevløn. Der blev hovedkortet nemlig brugt før.

Det er nærmere et spørgsmål om at gide … jeg har i hvert fald fået ekstra udbetalinger fordi min chef havde glemt at give besked om en aftale vi havde. De laver en fiktiv beregning i lønsystemet og laver en manuel udbetaling, og så indberettes det måneden efter - men det er jeg så ligeglad med, for jeg fik jo min del af kagen :slight_smile:

Hvis du har MasterCard debit, så kan din budgetkonto ikke gå i minus, banken vil prøve at hæve til din
Regning, men så snart de opdager der ikke er nok, vil regningen blive afvist :-/

Yup - den med de 60% har jeg mødt som kirkesanger: Hvis de ikke får skattekort/procent-info, så trækkes der 60% - som man så vist får igen, når de får ens sats.

[QUOTE=DK Jannam;782596]Ja, jeg var næsten klar over, at det ville komme frem til ham, på den ene eller anden måde. Det er jo klart nok! Havde bare lige håbet… Suk…

Der er i hvert fald ingen fare for, at Akira sulter. Hun har som alenemis, 15-20 kg. tørfoder stående, og omkring 150 dåser vådfoder. Så hun overlever. :hjerte:

Men det kunne nu være rart nok, lige at have lidt selv. Men jeg må vidst tage en måned på pasta og ketchup, samt nuddelsuppe på arbejde. [/QUOTE]

Nu vd jeg ikke, hvilken bank, du har, men jeg skiftede, efter råd fra bl.a. Gizzemizzen herinde, til Arbejdernes Landsbank.
De har iflg div. undersøgelser den højeste grad af kundetilfredshed, og det forstår jeg:
Fra den dag, jeg henvendte mig, blev jeg hjulpet fra A-Z med alle spørgsmål og ønsker, og vil jeg hende noget (flytte beløb fra en konto til en anden), så mailer jeg hende bare, vi er på rigtig god talefod.
I det hele taget er de søde og venlige, deres kontosatser er bedre end de fleste.

Pasta? Kartofler, løg, og havregryn er også billigt, og man kan faktisk lave en del med den sunde basis, med krydderier og lidt tilbudsvarer oveni.
Kål er desværre blevet dyrt, måske er det en del af al den kokke-dille, nordisk-dille, jeg ved det ikke. Men glo godt efter, og så har billige Aldi ofte en rigtig god og billig grøntafdeling, de er bedre end deres rygte.
Hvis du ikke allerede er i KGs madforum, så meld dig til. Fornylig har vi haft en grød-tråd (affødt af mit p.t. mavesårs-udbrud), og du er ikke den eneste, der kan bruge en tråd om “fattigmandskost”.

Og så sender jeg lige et :high5: fra den ene hamster til den anden: Jeg køber også store sække foder m.m., når der f eks er tilbud, så der er altid masser til misserne, også selv om det har været mit livs fladeste januar pga dyrlægebesøg i december.

:godnat: Sov du godt og roligt, det skal nok ordne sig. Må lige tilføje, at jeg også hader den med at ringe op og be’ om noget - men at det virker at ringe. Hepper lige lidt mere på dig :slight_smile: