Er det normalt efter vaccination? Plus et andet spørgsmål

Jeg har faktisk overvejet lidt om det kunne hjælpe at gøre ham til inde/udekat istedet for bare indekat…
Jeg kom sån til at tænke på at han jo kommer fra en stald/lade, og derfor har været “udekilling”… og jeg har jo så egentligt frarøvet ham noget, for han ved jo hvad han går glip af?

Han sidder tit i vinduet og kigger ud, og når hunden skal luftes i haven (gør vi indimellem), så kommer han farende og skal egentligt tages op og holdes, for ikke at rende ud… Så det grænser vel til mishandling at holde ham inde, når nu han viser interesse for udelivet ? Snøft… Er absolut ikke vild med tanken, frygter han bliver kørt ned, stjålet, eller sågar skudt af en eller anden psykopat… Eller at han får forvildet sig så langt væk, at han ikke kan finde hjem igen…
Han er kastreret, øretatoveret i begge ører, og registreret i katteregistret, men alligevel…
Det kunne jo være det kunne hjælpe lidt på frustrationerne, for det er ret tydeligt at han ikke trives, som situationen er nu…tud…

[QUOTE=Tildemis;549097]Jeg har faktisk overvejet lidt om det kunne hjælpe at gøre ham til inde/udekat istedet for bare indekat…
Jeg kom sån til at tænke på at han jo kommer fra en stald/lade, og derfor har været “udekilling”… og jeg har jo så egentligt frarøvet ham noget, for han ved jo hvad han går glip af?

Han sidder tit i vinduet og kigger ud, og når hunden skal luftes i haven (gør vi indimellem), så kommer han farende og skal egentligt tages op og holdes, for ikke at rende ud… Så det grænser vel til mishandling at holde ham inde, når nu han viser interesse for udelivet ? Snøft… Er absolut ikke vild med tanken, frygter han bliver kørt ned, stjålet, eller sågar skudt af en eller anden psykopat… Eller at han får forvildet sig så langt væk, at han ikke kan finde hjem igen…
Han er kastreret, øretatoveret i begge ører, og registreret i katteregistret, men alligevel…
Det kunne jo være det kunne hjælpe lidt på frustrationerne, for det er ret tydeligt at han ikke trives, som situationen er nu…tud…[/QUOTE]

Du kunne jo undgå, at han løber væk og bliver kørt over, hvis du hegnede haven ind. Der er flere tråde herinde med inspiration, ved jeg. Så kunne hunden også få glæde af det. Eller du kunne lave en løbegård til katten. Også det kan du uden tvivl finde eksempler på herinde. Uanset om Tilde rent faktisk savner at være ude eller ej, så ville han sikkert være glad for at få lov at komme ud i haven, så en indhegning eller en løbegård ville jo tilgodese begge parter, da du så også kunne føle dig tryg ved det.

Men - at katten sidder i vinduet og kigger ud, er ikke nødvendigvis tegn på, at den selv vil ud, selv om den engang har været udekat. Min Magic har været udekat, men blev indekat, da jeg fik ham fra internat, og han sidder også i vinduerne og kigger ud - men uden at han i øvrigt viser tegn på at ville ud selv. Til gengæld forsøger han alt, hvad han kan at komme ud af fordøren og ud på trappen. Men det er altså mest af nysgerrighed. Fordi der er en lukket dør med noget bagved. Det er vist ikke så usædvanligt for katte. Så måske er det også sådan for Tilde?

Vi må ikke lave løbegård eller hundegård eller hegne haven ind, undtagen med levende hegn (=hæk), som der er. Det står i vores lokalplan :frowning: Så dette er ikke en mulighed. Hunden bliver kun luftet i haven om morgenen, og om aftenen inden sengetid. Derudeover er det gå-ture.

Inden du lukker din kat ud, skal du gøre op med dig selv, om du kan leve med uvidenheden den dag han måske ikke kommer hjem?

Derudover mht indhegning, sætter man jo netop et net inde i hækken - så ses det slet ikke :slight_smile:

Jeg har det meget svært med at han skulle være udekat…
Men kan så også fortælle at manden lige har ringet og sagt at jeg kan finde en kastreret hankat/steriliseret hunkat, så Tilde kan få den legekammerat :smiley:
For som han sagde; Jeg ved hvor svært du har det med at den skal ud, og jeg ved du bliver ved til jeg giver mig, så jeg kan lige så godt gøre det nu :wink: Måske han kender mig lidt for godt GG

[QUOTE=Tildemis;549140]Jeg har det meget svært med at han skulle være udekat…
Men kan så også fortælle at manden lige har ringet og sagt at jeg kan finde en kastreret hankat/steriliseret hunkat, så Tilde kan få den legekammerat :smiley:
For som han sagde; Jeg ved hvor svært du har det med at den skal ud, og jeg ved du bliver ved til jeg giver mig, så jeg kan lige så godt gøre det nu :wink: Måske han kender mig lidt for godt GG[/QUOTE]

Hvor er det godt at høre! :smiley: Hils din mand og sig, at han har gjort det rette :slight_smile:

Må jeg så have lov at anbefale, at du får en hankat mere, så de rigtig kan tumle, som hanner gør. Held og lykke med det!

Mange tak :slight_smile: Regnede også med det skulle være en hankat mere :slight_smile:
Skal den også være fra i sommers? Eller er det ok med en yngre/ældre? De skal vel helst være lige gamle?
Hvordan introducerer man dem bedst?

Hvor dejligt :slight_smile:

Hvis du vælger en ungkat/killing, er der som regel ingen problemer med at føre dem sammen :slight_smile:

Hvor er det spøjst… nu hvor jeg egentligt sætter krav til hvilken kat det skal være (ikke for ung, ikke for gammel, hankat kastreret, ikke koste en bondegård,vaccineret osv)så er det bare ikke til at finde nogen i nærheden… :frowning: Og har altså ikke lyst til at køre land og rige rundt…

Enten er kattene for gamle, eller også har de aldrig set indersiden af en dyrlægeklinik…

Der er et internat i Brande - det er da ikke så langt fra Ølgod. :slight_smile:

Og én ting er, hvad man på forhånd har tænkt sig - noget helt andet, hvad man falder for.

Jeg har vist fortalt historien før, men min kone og jeg besøgte et internat for at finde en ung, sporty han-kastrat. Og vi endte med at tage en otte årig overvægtig hunkat. Og hun viste sig at være den dejligste kat, man kunne forestille sig. :slight_smile:

Jeg har SÅ tit oplevet, at folk er kommet for at se på en bestemt kat … og falde pladask for en anden.
Glemmer aldrig, da et par engang tog Danmark rundt for at finde en sølvtabby killing (før Nettets tid), men der var kun bruntabbyer at få.
De endte så langt om længe hos mig, der havde flere sølvtabbyer … Hvad faldt de for? … En bruntabby!
(De tog for øvrigt en af hver).

At I skal have levende hegn betyder ikke, at I ikke må have et hvilket som helst hegn inden for det levende, dvs. i princippet både trådhegn (som de fleste katteindhegninger er lavet i og “massivt” træhegn. Det betyder heller ikke, at I ikke må lave en løbegård inden for det levende hegn, så I har faktisk mulighed for flere ting :slight_smile: Men en legekammerat er den første store, gode beslutning at tage :smiley:

Køb en kat der er vant til et normalt liv med mennesker og opdraget af samme - altså ikke en bondekat

Jeg kan garantere dig for der sidder unge missedrenge i den rigtige alder på internaterne der søger nye hjem:)
Små killinger er der ikke mange af på den her årstid, men ungkatte, på alder med Tilde, det er der.

Marina

Jeg skal ud og besøge en killing imorgen, men… det er en hun…den er ca 15 uger, og det er bare lige den smukkeste lille killing (foruden Tilde selvfølgelig ;o) )… Vil det overhovedet kunne gå? Hun går med en 8 mdr gl. hankat nu, og de tumler rigtig godt sammen, så umiddelbart er det jo fint. Men jeg tænker jo lidt, for I anbefaler jo en hankat, så jeg er lidt i tvivl… Det kan jo selvfølgelig være lillemis slet ikke kan li mig, og så er den jo ikke længere, men hvis hun nu kan…Jeg er simpelthen så forelsket i hende, udfra ejerens beskrivelse og det billede jeg har set…
Men hvad siger panelet? Er det totalt No-go? Er jeg ved at dumme mig gevaldigt?

Det kommer an på katten, ikke på kønnet :slight_smile: Den ene af mine hunkillinger skal underholde en ca. 4 år gammel hankastrat og bo sammen med to børn. Hvis hun havde været en lille forsagt pige, ville jeg have sagt nej, men hun stikker ikke op for bollemælk og springer glad og gerne lige op i hovedet på mine kastrater (på 3½ og knap 4 år) for at provokere dem til leg.

Så temperamentet (livlig, udfarende) skal være i orden, før jeg ville anbefale det :slight_smile:

Hun skulle være en frækkert med masser af legesyge og krudt i bagdelen, men det kan jeg jo tjekke, når jeg skal besøge hende :slight_smile:

Enig i, at man skal kigge på personligheden mere end kønnet.
Når du ser hende, skal du have din drengs adfærd i baghovedet - og ikke se på, hvor smuk hun er for dig.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;549851]Enig i, at man skal kigge på personligheden mere end kønnet.
Når du ser hende, skal du have din drengs adfærd i baghovedet - og ikke se på, hvor smuk hun er for dig.[/QUOTE]

Og pige-killinger kan være lige så frimodige som drengene. Sådan en lille én var i hvert fald i sin tid nok til at skræmme vores et-årige kastrat han ind under sofaen. Men han blev en rigtig god onkel for hende alligevel. :wink: