Er det sådan vi danskere er?

Nu har jeg smidt lidt markering ind mht emne og svar

[quote=kira v;367934]
A. erh - de synger ikke - de messer. og efeter 3 dage i dubai sov jeg fra det- på trods af at moskeen delte p plads med hotellet.
mange af moskeerene er utrolig smukke-

B. men jeg er også tilhænger af at de placeres der hvor der er flest kunder til dem- det er logik for perlehøns - no pun intended !!!

C. og om de passer ind ex på bryggen ( hvor jeg aldrig har været ) - hvordan passer busstatonen lige ind i det hele inde ved kgs nytorv eller hvor den nu ligger ? prismet i århus som nabo til den gamle by osv osv. arkitektur og byplanlægning er en coctail med mere eller mindre vellykkede resultater.

D. tror også det ville hjælpe på forståelsen hvis der blev holdt åben moske, så ritualerne bliver afmystificeret. [/quote]

Ad A: Ja, de messer, men for at kunne messe godt - også i en kirke - kræver det ofte noget skoling af stemmen. I DK foregår det på pastoralseminarierne, som er ½ års efteruddannelse til teologer, som vil være præster. Jeg talte med to ret nybagte præster fornylig:
Den ene fortalte, at der var 3 hold, 1 for øvede sangere, 1 for ‘vi synger en salme’ = uskolede uden stemmeproblemer og 1 for dem, der bare var helt pas eller i baglås med sang. Så vidt, så godt.
Den anden fortalte, at den talepædagog, der havde den 3. gruppe, havde fortalt både hende og en anden præst, jeg kender, at deres stemmer var helt umulige og uhjælpeligt ubrugelige - ! Dårlig pædagogik!
Begge de 2 sidstnævnte har udmærkede, klangfulde talestemmer, og den ene af dem vil gerne lære at messe, og det job har jeg med glæde påtaget mig :yah:
Men det kræver altså et vist mål af skoling at bruge sin stemme godt, så det ikke lyder ad hknflt til.
Min første ferienat i Tyrkiet sad jeg op med et sæt, helt forvildet “hvor er jeg og hvad er dog DET?” - næste nat sov jeg fra det :slight_smile:

Ad B: Er der stadig ret store, mere eller mindre tomme industrigrunde omkring Titangade på Nørrebro? Google viser dette, men jeg har ikke været der fornylig… Der kunne være plads tæt på et relevant område (Nørrebronx St.)
http://maps.google.dk/maps?hl=da&tab=wl

Ad C: Moderne arkitektur, suk… Der er det vist arkitektskolerne, der vælger at optage folk, der mener, at en metrostation skal ligne et rumskib og være så upraktisk som muligt - mere suk… Havde en kæreste, der var igennem optag og det første år, og det er altså lærerne der, som bestemmer, hvad der er godt og skidt. De fravælger de organiske linier fremfor de futuristiske.

Ad D: Jamen, alt det læser man om, hvis religion interesserer en - eller man hører om det i skolens relevante fag. Ellers synes jeg, at den info er mindre vigtig for mig :slight_smile:

[quote=Eva;367946]Nu er det jo sådan med alt - det må gerne bygges/oprettes - det skal bare ikke være i min baghave eller nabolag.

:tihi::tihi::tihi::tihi:[/quote]

Eva - det skal bare ligge der, hvor der er “publikum” til det, og så se nogenlunde øjenvenligt ud :slight_smile:

“Publikum” er der vel i det meste af København?

Men der er jo bare ingen, der vil have den stormoske liggende i deres nabolag - hverken på Vibevej eller Bryggen.

Og det vil de sikkert heller ikke på Nørrebro eller Vesterbro.

Med hensyn til udseende, der bliver da opført så mange “øjenbæer” rundt omkring, så det snart dårligt kan blive værre.

:tihi::tihi::tihi:

Jeg synes da det er fint, at de lægger den på Bryggen, så kan de komme et smut ind på uni til spændende foredrag før bøn, evt.

jeg synes netop det er lækkert det sted. med masser af græs og træer. mange bruger det til at sole sig på om sommeren og lufte deres hunde.

deer blev også lavet et forslag om at ligge en idrætshal der efter en masse klager over moseen - men eftersom moskeen kom først…

[quote=Gry Gressbakken;368044]Kort – Krak.dk

jeg synes netop det er lækkert det sted. med masser af græs og træer. mange bruger det til at sole sig på om sommeren og lufte deres hunde.

deer blev også lavet et forslag om at ligge en idrætshal der efter en masse klager over moseen - men eftersom moskeen kom først…[/quote]

Det er længere oppe, lige overfor de nye bygninger og de nye kollegier. Det er en parkeringsplads, hvor der står “Foucault er/var BØSSE” på en mur. Den har ligget og været grimt i omkring 20 år.

parkeringspladsen ligger ved siden af den der mærkelige cafe der hele tiden skifter navn og ejer - det kunne de for min skyld godt fjerne.

men det grønne område synes jeg bare ville være så synd hvis skulle jævnes med jorden til fordel for en moske.

det har stået tomt siden politiskolen lukkede og rev deres træningslokaler ned, og det var dengang jeg gik i folkeskole på bryggen så det er sgu ved at være en del år siden efterhånden.

[quote=Gry Gressbakken;368048]parkeringspladsen ligger ved siden af den der mærkelige cafe der hele tiden skifter navn og ejer - det kunne de for min skyld godt fjerne.

men det grønne område synes jeg bare ville være så synd hvis skulle jævnes med jorden til fordel for en moske.

det har stået tomt siden politiskolen lukkede og rev deres træningslokaler ned, og det var dengang jeg gik i folkeskole på bryggen så det er sgu ved at være en del år siden efterhånden.[/quote]

Næ det kan da godt være det er oppe på hjørnet til artillerivej.

Se pølsevognen:

Men under alle omstændigheder kan jeg sagtens følge Dianas indignation over nogle danskeres sprogbrug.
Noget af problemet er bare, at sådan taler selv børn i skolen til hinanden, og det er ikke noget nyt fænomen.
Der er så meget af det, aviserne skriger ud som nyheder med jævne mellemrum, som jeg genkender fra min skoletid.
Hvem-er-tyndest konkurrence blandt pigerne fra 3. klasse og op.
Meget grimt og aggressivt sprog både mellem elever, og overfor lærerne.
Vold og overgreb, begået af elever mod andre elever og mod lærere.

Og at “bøllefrøene” har det et sted fra - hjemme - er klart nok, men som jeg oplevede det dengang, blev der gjort meget lidt fra skolens side for at stoppe det. Og spørgsmålet er, hvilke muligheder, de havde - og har :?

Jeg synes bare, at jeg læser de samme historier år efter år i aviserne om skoler og de forhold, der gør børn til uhyrer, der bliver endnu værre uhyrer som voksne.
Det er i skolen, at samfundet har en stor chance for at rette op på situationen og sætte skik på bøllerne - på en god måde, forstås. Hvad er det, der skal til for at skolerne kan (hvis de vil?) :?