Er det synd?

Hej Alle…

Vil det være synd for Magnus at miste friheden til at kunne komme i en løbegård?
Sagen er den at han nu et par gange har været væk i over et døgn - hvilket han ALDRIG plejer. Han er kastreret og stille og rolig.
Da vi skal lave have i år har jeg tænkt på at lave en lækker løbegård til ham - kan ikke klare hvis han pludselig ikke kommer hjem mere…-LOL
Noget andet jeg tænker på er at anskaffe mig en kat mere, dels så han har selskab, men synes også selv det vil være skønt med en mis mere…
Tror i det vil være bedst med en hunmis eller…??

Hej Rikke!

Jeg ville også være enormt bange for at mine katte ikke kom hjem igen hvis de var udekatte, hvilket de pt. ikke er. Hvis/når jeg får et lille hus med en have (min store drøm :)) ville jeg bygge dem en rigtig lækker løbegård også, eller i hvert fald indhegne haven så de ikke kunne komme længere. Så jeg forstår godt beslutningen om at lave en løbegård. Hvis den er stor og har masser af klatre/aktiverings muligheder har du jo alligevel givet ham muligheden for til dels at være ‘aktiv-ude-kat’ :slight_smile:

Masser af hilsner,

Ayoe

Når du flytter, så indhegn haven før du overhovedet lukker ham ud. Eller indhegn haven ved dit nye hus, før du flytter.

Tænk det som at han får et nyt territorie, for sådan vil han tænke.

Jeg har med succes flere gange skiftet mine katte fra at være fritløbende ude/inde-katte til inde-katte (i en ny lejlighed) til inde/ude-med-adgang til en løbegård (i en anden bolig) til inde-katte igen (i en anden lejlighed).

Jeg tror der hvor det går galt, er nå folk pludseligt begrænser deres kats territorie ved at hegne haven ind samme sted, hvor katten plejede at have et kæmpe fritløbsområde. Det vil de ikke finde sig i.

Men hvis du flytter samtidig, kan du sagtens give ham et nyt territorie, som så bare altså er begrænset fordi haven er hegnet ind. Det har mine i hvert fald accepteret fint.

Gav det mening? :slight_smile:

Min Feline på nu 5 år løb fri ude herhjemme fra hun var 1 til hun var 1½ og vi fik lavet løbegård. Hun prøvede den første uge på at finde et smuthul i volieren, men til gengæld kunne hun nu også være ude om natten, hvilket hun var ked af hun ikke måtte da hun løb frit. 1 mdr før løbegården var færdig fik vi en killilng Coco, som ikke løb frit. Så Feline var lykkelig for at Coco måtte komme med ud i løbegården, så det hjalp nok på at hun ikke var så ked af at skulle nøjes med løbegården.
Derefter har vi fået Perle og vores eneste dreng Zuma. Coco er desværre død. Vi overvejer om vi ikke mangler en dreng Zuma kan lege med, da han leger meget mere voldsomt end vores piger, hvilket især går ud over Perle.
Så jeg ville få en hankat, hvis jeg var dig. God fornøjelse med projektet.

Som ufgangspunkt er noget aldrig synd for et dyr, men en ændring kan være hårdt ved et dyr - hvis du som ejer anskuer det du overvejer at gøre fra den vinkel, så har du ofte en anden mental tilgang til det arbejde, som opgaven måtte indbære.

Ja det kan være hårdt for en kat, som er vant til udeliv, at vænne sig til livet som indekat med mulighed for løbegård, men det er ikke en umulig opgave. Især ikke hvis det sker samtidig med en flytning.

Jeg læner mig derfor op af Sheers svar.

Og jeg synes det er en rigtig god idé at holde dem/ham inde. Jeg kan kun se fordele ved indekatte, så længe ejeren sørger for at opfylde de behov, som katten ikke længere selv har mulighed for at gå ud og opfylde. DVS en kombination mellem hjernegymnastik og jagtlege - alt for mange indekatte keder sig, og denne del skal du som ejer også tænke med før du fratager din kat muligheden for fritløb.

Jeg aktiverer mine 5 katte 2-3 gange ugentlig vha forskellige former for aktivering. Når vi leger, så leger vi altid 15 minutter sammen, og hjernegymnastikken bruger jeg andre dage, hvor vi ikke leger, og det tager 2-3 minutter i alt for 5 katte - så som du kan se, er det ikke meget en kat kræver for at trives inde, men noget kræver den dog.

MVH

Jeg tror det er Mega der har sådan en god huskeregel om katte:

“Man kan altid give en kat noget, men man kan ikke tage noget fra den”

(Frit efter hukommelsen)

Først ved jeg ikke om i har misforstået mig - vi skal ikke flytte, bare lave haven pæn og iorden…
Tror vi laver en stor løbegård til Magnus, hvor jeg også kan være inde, og lege med ham og sådan…

Det synes jeg ikke ville være synd. Jeg ville selv ønske at have plads til sådan en i min have til mine 6 katte.
Hun eller han er der delte meninger om. Men måske du skulle finde en som også er rolig som ham.

Mine to første katte var søskende en han og en hun. Da Malou døde råde alle mig til at få en han da hanner leger hårdere med hinanden. Nu har jeg fire hanner og tja næste gang må det så blive to piger og så to piger igen. :thumbup:

[quote=Rikke N;353314]Først ved jeg ikke om i har misforstået mig - vi skal ikke flytte, bare lave haven pæn og iorden…
Tror vi laver en stor løbegård til Magnus, hvor jeg også kan være inde, og lege med ham og sådan…[/quote]

Jeg tror det bliver rigtig svært for ham, at affinde sig med den situation - desværre.

Gør man det i forbindelse med flytning, oplever man sjældent problemer.

Men alt afhænger af den enkelte kat, så det er da forsøget værd :slight_smile:

Jeg er helt enig med dem der synes det er et forsøg værd. Ikke mindst når du også anskaffer dig en kat han kan have som kammerat.

Et godt råd er at holde de to katte helt inde i en uges tid eller to når der nu kommer en ny til. Det faktum at der kommer en ny kat vil jo være noget nyt for ham du har og vil gøre at han har nok at tænke på og tage stilling til. Det vil så samtidig bryde hans vane med at gå frit udenfor.

Byg løbegården så hurtigt som muligt og lad ham ikke gå frit udenfor mens du bygger den. Han skal have et savn i en tid ( ikke komme ud) for at sætte pris på at han kan komme ud i en løbegård.

Gør løbegården så stor som I kan komme til hvis I ikke kan indhegne hele haven med eltråd ( et andet godt alternativ). Sørg for at indrette den sådan at der er klatretræer og hylder i mange nivauer - lav den gerne sådan at den indhegner et område med små træer eller buske så det bliver spændende ( altså ikke så “moderne sterilt” som mange nye arkitekttegnede haver ofte bliver). Løbegården skal være spændende. OG så skal der være direkte udgang fra huset sådan at han frit kan gå ud og ind for skal du bære ham ud så går det aldrig.

Det allerbedste er hvis du kan lave løbegården sådan at din terrasse er inkluderet for der er ingen tvivl om at kattene vil sætte pris på at kunne være sammen med dig og ikke bare sidde i en løbegård væk fra dig og se dig sidde et andet sted.

Du kan MÅSKE afhjælpe hans savn ved at tage ham med ud i haven i sele og snor, men for nogen katte er det bedre simpelthen at lave et hårdt afbræk fra hans forrige liv til hans nuværende.

Der ER katte der aldrig bliver tilfredse med en løbegård når de først har løbet frit, men masser af katte har ingen som helst problemer med det.

Det vil dog kræve at i alle er konsekvente og ikke glemmer at holde døre og vinduer lukkede så han kan få små smutture udenfor. Så er I jo ligevidt.

Held og lykke med det og tillykke med at have taget et par beslutninger der giver din kat en chance for et langt og godt liv.

Teresa