Er dette bladlus?

Alle min smukke planter ude på altanen bliver ædt op af grimme, sorte dyr. Jeg har allerede kasseret min katteurt, og nu kan georginen følge trop.

Men er det bladlus? Jeg er da sikker på, at jeg har set sådan nogle før, og at de burde være grønne? Eller…?

Er der noget, man kan gøre ved det, som ikke er giftigt for kattene? Jeg tror ikke, georginen kan reddes, men jeg gider jo heller ikke købe nye planter til krukkerne, hvis de også bare bliver ædt.

Jeg har i al fald altid kaldt dem der for bladlus. Mine margueritter udenfor er også helt fulde af dem :frowning:

Du kan få dem af med en sæbeopløsning og en forstøver. Man kan købe noget insektsæbe, men en opløsning af brun sæbe i vand har samme effekt og det er billigere :slight_smile:

Ja, det er det :frowning:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;909671]Jeg har i al fald altid kaldt dem der for bladlus. Mine margueritter udenfor er også helt fulde af dem :frowning:

Du kan få dem af med en sæbeopløsning og en forstøver. Man kan købe noget insektsæbe, men en opløsning af brun sæbe i vand har samme effekt og det er billigere :)[/QUOTE]

Og det kan planterne godt kapere? Ja, det kan de vel så :slight_smile: Det må jeg huske på. Måske skulle jeg forsøge det på georginen, før jeg giver helt op.

Alle bladlus her er døde. Cigaretskod ned i en cola dåse vand på og trække et døgn -. sies ned i en forstøverflaske og pidt lusene - det kan de ikke lide

Jeg tror det er bladlus, men det er lidt svært at se. Du kan bekæmpe bladlusene med insektsæbe som du selv kan lave Hjemmelavet insektsæbe
Jeg tror det er forholdsvis ufarligt.

Det er bladlus ja - Åhhhh de er slemme i år. :frowning:

Under bruseren med planterne og spul dem godt. Brug evt en opgang vand, sæbe og sprit, så skulle det hjælper. Mener dog de helst skal skylles efter hvis man bruger sprit. Men vand og sæbe skulle gerne hjælpe!

Jeg har i al fald brugt det med held på vores hæk et år der var nærmest begravet i de der små snyltere.

Her passer myrerne dem forresten helt som med de grønne bladlus, så mon ikke det bare er en anden art?

(jeg bryder mig ikke om hverken bladlus eller myrer, men det er nu lidt sjovt at se hvordan myrerne passer og plejer deres “sukkerkøer”)

Bladlus findes i mange forskellige. Jeg fik i rimelig grad has på mine ved at sprøjte dem med en blanding af skummetmælk og vand. Et råd jeg fandt på nettet. :slight_smile:

Jo, men så skal jeg jo først finde nogen, der kan producere et cigaretskod :cool2:

Men hvis jeg skulle falde over ét eller få rygende gæster, var det selvfølgelig en mulighed.

Mener også at have læst at hvidløg under planten skulle kunne hjælpe. Ikke at jeg har prøvet det selv.

Har selv kæmpet med de klamme dyr. De sprang på mine chiliplanter. GISP Der var det nok at give dem et par omgange med haveslangen. :slight_smile: Og ellers gik jeg og fjernede når jeg så nogle.

hader også bladlus, har dem både i den sorte og grønne udgave. Jeg har en lille sprøjteflaske som tidligere har indeholdt sulfo. Den kommer jeg en spsk. husholdningssprit i, fylder op med vand også en 2-3 dråber sulfo i. Efterfølgende sprøjter jeg så løs på lusene med opløsningen, det kan de i hvert fald heller ikke lide. Dog ikke i solskinsvejr. Mener det er spritten som så godt kan svide planten efterfølgende

Ingen grund til at kassere planterne bare på grund af lidt bladlus. Jeg bruger nogenlunde samme blanding som Vips.

Tak for jeres råd. Må bestemt afprøves :ok:

Jeg har også en slyngrose, som hvert år plejer at blive frygtelig plaget af bladlus. Jeg bruger insektsæbe af vand, brun sæbe og sprit, og i år har jeg gjort mere ud af at bekæmpe myrerne (med kogende vand) og plantet bedre bunddække under rosen, så mariehøns m fl får bedre vilkår, og det ser ud til at virke. :ok:

Min næste plan er at indkøbe bladlussnyltehvepse (fra nyttedyr.dk), så jeg forhåbentlig kan bekæmpe dem med biologiske midler. :wink:

Det kræver vist bare at planten står i solskin, så mælken bliver sur - det skulle være det de ikke kan li’?
Den har jeg også prøvet, dog med ren skummetmælk - men jeg syntes nu ikke det virkede særligt effektivt her. Desværre…
Jeg ville helst undgå sæbe o.l. fordi jeg er bange for at kettene skal få det indenbords, hvis de tygger i eller gnider sig op ad planterne.

[QUOTE=Ann R;910018]Det kræver vist bare at planten står i solskin, så mælken bliver sur - det skulle være det de ikke kan li’?
Den har jeg også prøvet, dog med ren skummetmælk - men jeg syntes nu ikke det virkede særligt effektivt her. Desværre…
Jeg ville helst undgå sæbe o.l. fordi jeg er bange for at kettene skal få det indenbords, hvis de tygger i eller gnider sig op ad planterne.[/QUOTE]

Du har ret, det glemte jeg at skrive. Det år jeg havde brug for det var det ikke noget problem, men det har det jo ligesom været i år :høhø:

Ok, her fjernede det ikke alt, men det mindskede betragteligt og jeg gjorde det jo så bare nogle dage i træk :slight_smile:

Hvis det skal være sur mælk kan man så ikke bruge en blanding af kærnemælk/tykmælk/youghurt/ og vand?

[QUOTE=Eife;910775]Du har ret, det glemte jeg at skrive. Det år jeg havde brug for det var det ikke noget problem, men det har det jo ligesom været i år :høhø:

Ok, her fjernede det ikke alt, men det mindskede betragteligt og jeg gjorde det jo så bare nogle dage i træk :)[/QUOTE]

Nu er det muligvis ikke så stort et problem ude i fri luft - men ellers synes jo nok, at sur mælk stinker, så jeg ikke ville have lyst til at være i nærheden af planten :slight_smile:

Det tørrer jo ret hurtigt i solskinnet, for det er jo kun et tyndt lag man sprøjter på, så det er ikke noget problem :slight_smile: