Er Devi min floks førerkat?

Utroligt hvad en lille online-chat kan sætte i gang.

Jeg fik lige en interessant tanke som jeg er nødt til at få ned på skrift og vende med jer.

Min Gizmo døde for et år siden idag. Han var helt tydeligt førerkat over mine tre andre katte Devi, Junior og Niggi.

Efter hans død har jeg observeret mange forandringer i flokken, men har ikke kunnet identificere en førerkat som sådan.

Devi har jeg opfattet som for sær og underkuet.
Junior har jeg opfattet som for lalleglad.
Og Niggi som sidstankommen har jeg opfattet som for underkuet.

Men nu er jeg pludselig kommet i tvivl.

For hvordan opstår en ny førerkat i en flok? Skal katten selv hævde sig og kræve pladsen? Eller kan resten af flokken “nominere” en kat til pladsen uden den selv har gjort noget for at opnå den? Findes der flokke uden førerkatte eller vil de altid være der?

Jeg kom nemlig til at vende min ræsonnering om. Niggi kunne i min bog ikke være førerkat fordi hun er sidstankommen og meget tydeligt ligger under Junior i hakkeordenen. Det ses ved at han sætter hende på plads hvis han synes hun er for meget fremme i skoene, hvæser hvis hun forsøger at komme foran i køen til mad og drikke, men samtidig er large nok til at lade hende spise først hvis humøret passer.

Junior opfatter jeg som sagt som for lalleglad og så er der et eller andet udefinerbart i hans forhold til Devi som har ændret sig efter Gizmos død. Da Gizmo levede var han overfor Devi som Junior er overfor Niggi nu. Og så er det jeg tænker: Er Devi den nye førerkat fordi Junior og Niggi instinktivt ved at de ligger under hende i hakkeordenen? Fordi hun er ældre og har været højere oppe i hakkeordenen hele deres liv?

Kan det være derfor at de begge - især Junior - har været meget mere efter hende det sidste år end de var før? Før levede de i stille sameksistens, nu kan de decideret finde på at jage hende hele lejligheden rundt.

Og kan det være derfor Devi har fået stress efter Gizmo døde? Fordi hun ikke alene mistede sin førerkat, men også fordi hendes “undersåtter” har givet hende en rolle hun ikke selv har bedt om og hendes nyfundne mod til en gang imellem at give igen og enkelte gange rent faktisk angribe/true uden foregående provokation er hendes måde at finde fodfæste i den rolle Coonerne har givet hende?

Kan det virkeligt være rigtigt? At Devi er blevet førerkat uden at have “stillet op til valget” og nu er begyndt at forsvare positionen det bedste hun kan? Det kunne forklare en masse, men kan det overhovedet passe?

Håber I har kæmpet jer igennem alle mine spørgsmålstegn og har nogle spændende kommentarer, historier eller meninger I vil deltage med :slight_smile:

Jeg tør ikke udtale mig om, hvad der foregår i din flok, men generelt sker det altså at en kat “udnævnes”, presses ind i en rolle, den egentlig ikke ønsker.
Jeg oplevede det med min Keyah for en del år siden, da hun var fertil. Hun blev udnævnt til førerkat og hun påtog sig pligtskyldigt rollen, men hun hadede det! Hun stressede helt vildt i den periode og begyndte at pace og pace hvileløst frem og tilbage konstant. Man kunne ligefrem høre at hun drog et lettelses suk, da hun villigt overlod førerpositionen til sin datter, Mayday, som stadig har den, er god til det og trives med det.

Samme oplevelse her, som Helle har haft mht overtagelse af førerposition…
Da Aske i sin tid blev vores ubestridte Bandeleder foregik det så umærkeligt at vi faktisk nok var et stykke tid om at opdage det. Aske trivedes med det - og ingen har nogensinde forsøgt at drive ham væk fra posten! Han er aldrig blevet kagtet rundt af nogen - det har de ganske enkelt ikke turde gøre! Heller ikke i den allersidste fase af hans liv, hvor han var tydeligt svækket - selv Ting ville have kunne vælte ham - men INGEN, heller ikke racisten Brian, skulle have klinket noget hos Aske!!!
Aske regerede udelukkende i kraft af hans enormt stærke psyke og generelt venlige temperament - det er sjældent at vi har set ham sætte andre katte på plads, og da kun ved lige at markere med en pote eller holde den formastelige nede, allerhelst nøjedes han med at knejse dominant overfor den anden kat… Hvis vi så ham buldre gennem huset, så var det altid sammen med Tjalfe - hans Krigshøvding og den eneste som reelt turde at fjolle rundt med en så dominant kat…
Dvs - sådan var det til vi fik Leo.
Leo indtog en underlig mellemposition i flokken… For hun var ikke leder, men hun var heller ikke Krigshøvding og alligevel var hun klart under oplæring fra Aske til at blive leder…
Leo blev faktisk leder… ca 1 år efter at hun var flyttet ind. Og igen helt umærkeligt. Forskellen her var dog markant… For Leo trivedes slet ikke med den rolle! og forholdsvist hurtigt var vi igen tilbage til fordelingen med Aske som Bandeleder…
Der er uendeligt koldt på toppen og det kræver en meget meget stærk og dominant psyke for at klare den “ensomhed”, når man også er en del af en flok! Min påstand er simpelthen at med mindre en kat er det jeg kalder “naturlig dominant”, så vil flokkens stabilitet let gå fkøjten og man vil få uro!
Jeg er helt enig med Helle i at man kan komme ud for at en kat presses ud i rollen som Bandeleder… det er synd for den kat - den passer som sagt ikke i rollen og den vil stresse voldsomt for at leve op til e psyke og personlighed, som den slet ikke er i besiddelse af.
De der “naturligt dominante” katte er ret sjældne… jeg har gennem min efterhånden mange år med katte kun oplevet en fem seks stykker (lige pt kender jeg kun én - Perseren Cæsar… Mayday kender jeg ikke specielt godt, har ikke haft lejlighed til rigtig at observere hende efter hun er blevet voksen : ) )

Lige pt fungerer min flok herhjemme ganske fint uden Bandeleder… Leo har ikke påtaget sig rollen efter Askes død… Ting vil ikke have den, Thane er meget for psykisk umoden og har slet ikke personligheden… og Brian - tjo, jeg vil faktisk ikke afvise det, men det vil i så tilfælde blive et meget anderledes regime, end vi havde med Aske. For Brian er ikke en “naturligt dominant” kat - han er en ganske almindelig “mellemkat”, dog med en vældig god evne til at tænke sig om og vurdere en situation, inden han bare lige reagerer, en egenskab han har tilfælles med Aske…

Jeg foretrækker at kalde det den erfarne kat, for de er jo ikke flokdyr… Men normalt oplever jeg, at når katte lever inde og tæt, så er strukturen fastere i rollerne i gruppen end hos de katte jeg fx studere i Grækenland som var helt frie. Her skiftede rollerne tit - og ellers gik den ene bare:-)

Vi “tvinger” dem til at finde en fastere struktur, og som Helle skriver, så oplever jeg også, at de andre “nominere” en. Dvs en eventuel rang går nede fra og op.

Tag min gruppe fx. Nanoq er tildelt rollen som den erfarne - han er også den ældste, men det behøver den erfarne ikke være. Den skal blot være den mest beregnelige. Han stresser tit i den rolle, men ingen kan tage over ser det ud til.

Tara til gengæld:-) Uha dada - hun har hele sit liv forsøgt at tilrane sig en rolle - men hun er for uberegnelig - og ja det er hun sgu, for hun har ind imellem smerter fx. Så de andre acceptere hende aldrig i en rolle som Nanoqs. Hun ville næppe egne sig til den iøvrigt:-)

I stedet har hun den rolle, som jeg plejer at kalde den rastløse kat. Det er ofte den kat, der giver problemer i gruppen, og som ejeren bemærker fordi den reagerer ud af mod de andre fx. Det er ofte den de ringer til mig om, men det er ikke altid den der er problemet…

Nanoqs højre hånd er Fie - den fertile hun. Den rolle kalder jeg for Soldaten. Det er hende Nanoq får til at gå ud først, hvis der er ballade i luften - den slags har den erfarne folk til:-) Ellers går de sammen.

Eddie og Tip har to andre roller. Eddie er det jeg kalder kamæleonen - han kan med alle, for han skifter ham alt eftr hvem han står foran. Tara elsker ham!:slight_smile:

Tip er tapetkatten - den mest forsigtige kat, lidt en undskyldning på sig selv, og falder i et med tapetet, når den rastløse går forbi. For de andre kan sådan en kat i den rolle ofte blive prygelknarpe… Det er han ind i mellem.

Den sidste rolle er Outsideren - det er en pariakat, som er ren solitær og derfor ikke kan med nogle i en gruppe. De er sjældne.

Ikke alle roller behøver være til stede i alle kattegrupper blandt indekatte, men mange ejere kan nikke genkende til disse. Devi, som jeg kender hende, kunne meget vel være det jeg kalder den erfarne kat. Hun har et stort overblik - og er muligvis nomineret til det af de andre to fjollebukser:-)

Ps tapetkatten må ikke forveksles med en angst eller usikker kat - det er de ikke. Men de kan blive det i det forkerte hjem… Det er snarere en ret stille, nem kat, som livet glider lidt forbi… Og meget mild

= Keyah :slight_smile:
Meget præcis beskrivelse af hendes sind og også grunden til at positionen som leder var ved at få hende til at gå i selvsving.
Det du beskriver har hun været det meste af sit liv, men hun har faktisk fået en hel ny rolle for nyligt. Hun trives ikke med hankatte, heller ikke kastrater og det har vi taget konsekvensen af. Flokken består nu kun af hunner og jeg har oplevet et totalt personlighedsskifte hos Keyah. Hun er fremme i skoene, strutter af selvtillid, er fjollet ud over alle grænser (hun har altid været en alvorlig kat) - hun minder mig om en sommerfugl.

Hun er begyndt at lege med et par af de andre katte og det har hun ikke gjort siden hun var killing (hun er 8 år nu) og hun leger endda dominanslege med en af de meget stærke piger - og hun vinder legen. Det har jeg ikke engang oplevet hende gøre som killing. Hun går langt mere til gæster og fremmede mennesker end nogensinde før - hun har altid været mest min kat.

Jeg har tit tænkt, at Tapetkat er lidt negativ ladet… Hvis nogle har et bedre forslag til den type kats rolle må I gerne skrive det. Det er den der kat, som Helle præcis beskriver herover.

Sikke en dejlig beskrivelse af din kat, Helle:-) Hun lyder som en skøn pige

Tak for jeres velfunderede svar, de har fået mig til at tænke lidt mere over tingene.

Jeg har egentlig altid set Devi som lenschows tapetkat. I hendes forhold til de andre katte har hun foretrukket at være alene og når det ikke var muligt så forsøgt at gøre sig så usynlig som muligt.

Men de sidste 12 måneder har været fuld af adfærdsændringer hos tøsen. Først hendes hypersoignering som stadig ikke helt er et lukket kapitel. Så de pludselige angreb fra de to blå på hende. Så kom der et boost af selvtillid ind fra højre og gjorde hende lidt større indeni. Nu løber hun ikke hver gang hun bliver jaget, nogen gange vender hun også om og slår igen. Nogen gange får hun lyst til at sætte de andre på plads selvom de ikke engang har været efter hende og klemmer dem truende ind i et hjørne til hun mener de har forstået budskabet. Og den største forandring er at hun er begyndt at lege igen. Tidligere kunne man få hende til at lege i få sekunder, så snart en af de andre dukkede op i hendes synsfelt eller begyndte at lege med var Devi den der var skredet i fuld firspring. Nu leger hun gerne selvom hun bliver iagttaget og i går og i dag har jeg faktisk leget med dem alle tre på en gang uden problemer.

Jeg er opmærksom på at Junior med sit lalleglade væsen faktisk har en tendens til dominans. Jeg oplever den selv rettet mod mig når vi er afsted på udstillinger og nu derhjemme rettet mod Devi.

Så jeg forsøger at støtte Devi det bedste jeg kan. Indtil nu ved så vidt muligt at stoppe Junior (og Niggi - hun er heller ikke helt uskyldig den lille medløber :tihi:) når de løber efter hende og sige nej med en hård stemme. Et par gange har Junior været helt oppe at køre og der har han fået en time out i soveværelset alene.

Når Devi gi’r igen og hævder sig selv overfor de andre sørger jeg for at rose hende højlydt så både hun og Junior og Niggi hører det. Og hun får alenetid med nus og leg bag en lukket dør for at booste hendes selvtillid endnu mere.

Så det er lidt sådan det kører herhjemme nu. Masser af positiv forstærkning til Devi og lidt tiltrængt opdragelse til de blå dosmerhoveder.

Og så vil jeg da lige skynde mig at tilføje at jeg ikke håber jeg har fået det til at lyde som om at kattene ligger i åben krig herhjemme, at det flyver med pels og blod og der er uro hele tiden for sådan er det slet, slet ikke. I perioder kan de blå være slemme, så kan de være efter Devi mange gange på en dag. Men så kan der også gå uger inden den er gal igen. Meget ofte sætter Junior efter Devi kort efter der er sket noget usædvanligt herhjemme, det kan være at der er kommet gæster, at der har været uro i opgangen, håndværkere der larmer udenfor eller noget så uskyldigt som posten der ringer på døren. Når vi bare går herhjemme og tuller rundt alle fire så sker der sjældent det store. Der skal en eller anden form for udløsende faktor til.

Jeg kan genkende min Cinnamon i meget af det, I skriver. Jeg kalder hende observatøren. Synes, det netop er det, der er hendes rolle.

Desværre kunne jeg også sagtens forestille mig, at hun ville blomstre op sammen med andre hunner i steder for de to hanner, hun har som selskab her. Det kan jeg jo ikke rigtig ændre på, og det gør da lidt ondt at tænke på, at jeg ikke kan give hende det, der er bedst for hende :S

[QUOTE=lenschow;604514]Jeg har tit tænkt, at Tapetkat er lidt negativ ladet… Hvis nogle har et bedre forslag til den type kats rolle må I gerne skrive det. Det er den der kat, som Helle præcis beskriver herover.

Sikke en dejlig beskrivelse af din kat, Helle:-) Hun lyder som en skøn pige[/QUOTE]

Jeg har altid betragtet hende lidt som en hippie-kat. She’s all about peace, love and harmony :stuck_out_tongue: Måske kan det kaldes en blomsterbarns-kat? :tihi:

Hun er netop blid, kærlig og elskelig og aldrig humørsvingende. Hun elsker alle og det har været hendes problem, fordi drenge ofte har set hende som et godt mobbeoffer, fordi hun ikke bryder sig om at sige fra. Hun er nemlig også sådan en kat, der kan gå hen og vaske synderen i panden, 5 minutter efter at han har “banket” hende. Hvis det stod på i længere perioder, gik hun hen og blev usynlig og opholdt sig, som regel trygge steder, hvor hun kunne hvile uden at blive “overfaldet”. Det siger næsten sig selv at hun altid har været allermest lykkelig, når der er killinger i huset. Hun overøser dem med kærlighed og dem kan hun lege voldsomt med, uden at det bliver for overvældende for hende. Hun er min sarte. lille rose, med en kerne af hærdet stål og hun skal vristes ud af mine kolde, døde arme :hjerte:

Både observatøren og Blomsterbarnet er to smadder gode bud:-) Hvad synes I? Hvad er bedst?

Og min Lille Ting er i den grad Keyahs datter!
Dog med den forskel at Ting godt nok er ven-med-heleVerden-katten… men hun kan og vil også sige fra, hvis hendes grænser bliver overskredet… Hun tager så at sige kampen op - uden at slås eller blive voldsomt uvenner… Hun er den som først tager imod nye katte, venlig og nysgerrig som hun er. (Aske indledte altid første kontakt, men derefter var det Ting, som introducerede den nye kat for huset).
Ja, hun kan være en dramaqueen - men ikke på den dårlige måde… hun ER en abyssinier, der bor i et hus med meget anderledes racer - og hun kommer derfor let til at virke highstrong for udenforstående… For os, der kender hende, er hun noget så simpelt som den sødeste kat vi nogensinde har haft - og en dejlig “what-you-see-is-what-you-get”-kat…
Jeg kalder sådan en kat for “den ærlige kat” - der er bare ikke så meget bøvlet man skal tænke og fundere over…

En ligefrem og ærlig kat - det du ser er det du får.

De er GULD værd i en gruppe synes jeg

Lige en lille sjov historie.

Havde inviteret min bror på aftensmad her til aften. Da han kom var jeg stadig igang ved kødgryderne så han gik ind i stuen for at snakke med misserne. Han kalder så på Devi og hun kommer glad gående hen til ham…og vælter omkuld på siden i nusseposition. Martin var målløs og det var jeg egentlig også. Det har hun aldrig gjort før - og så endda midt på stuegulvet hvor hun er totalt blottet.

Da jeg for et øjeblik siden så ville følge Martin til døren da han ville hjem igen fik jeg lige samme manøvre. Devi kom imod mig, jeg sagde “Hej Devi” og så gled hun lige så stille sidelæns ned i liggende stilling og lå med kaninforpoter og blottet mave og ville nusses…hvilket hun selvfølgelig blev.

Jeg fatter ikke hvad det lige er der sker i flokken i denne tid - men den her del synes jeg rigtigt godt om :thumbup: