Er efeu giftig

hej
jeg har planer om at udvendig på min katteløbgård at plante efeu der skal lave skygge:altforvarmt: men så luften stadig kommer igemmen, men er i tvivl om den er giftig for katte:?
knus lisbet:wehuu:

Jeg ved det egntlig ikke, men jeg har i flere år haft en og har stadig en i min kattegård. Den kravler rundt i hegnet og laver skygge, som misserne bruger flittigt i disse dage.
Knus Elin

Mine katte spiser ikke andet end græs…

Så jeg må indrømme, at jeg ikke går så højt op i det :slight_smile:

[QUOTE=Mona Jensen;170394]Mine katte spiser ikke andet end græs…

Så jeg må indrømme, at jeg ikke går så højt op i det :)[/QUOTE]

Hvordan kan du være så skråsikker på det?

[QUOTE=snowshy;170391]hej
jeg har planer om at udvendig på min katteløbgård at plante efeu der skal lave skygge:altforvarmt: men så luften stadig kommer igemmen, men er i tvivl om den er giftig for katte:?
knus lisbet:wehuu:[/QUOTE]

Bærene fra Hedera (vedbend og efu) er lidt giftige

Efeu er giftig, ja.

Efeu er giftig. Hvis man er i tvivl, kan man slå dem op herinde: Planter – Killingelisten

hej
og tak for jeres svar efeu er her med droppet sæt mine misse blev syge-fløde1
så må jeg bare lægge tænkerne i blød,
knus lisbet

Ja, Efeu er som skrevet giftig…alligevel har vi masser og atter masser af efeu i kattenes have, og jeg har endnu tilgode at se en af dem gnaske i det.

efeu er giftig ja - men samtidig er den helt ekstremt bitter og meget meget ubehagelig at få i munden, så kattene går ikke i lag med den…

svarer lidt til hvis vi frivilligt sætter tænderne i et stykke sæbe…

[QUOTE=Battlestar;170474]efeu er giftig ja - men samtidig er den helt ekstremt bitter og meget meget ubehagelig at få i munden, så kattene går ikke i lag med den…

svarer lidt til hvis vi frivilligt sætter tænderne i et stykke sæbe…[/QUOTE]

Jeg tror også det er meget bittert at bide i et blad fra en orchide - læg mærke til hvor flot en slimranke der også hænger ned fra kradsetræets plade.

håber da nogen er på vej til dyrlægen med mis hvis den har bidt i noget den ikke kunne tåle…

nu er det vedbend der er på tale i denne omgang :slight_smile: og da det er frugterne der er giftige og dertil kun i mindre omfang - så er det ikke den værste plante man kan komme ud for

mit udgangspunkt er blot, at den smager umådelig grimt, og hvis mis en gang har bidt i et blad - hvilket den ikke bliver meget syg da da det er frugterne der er synderen - så vil den for fremtiden lade planten være og guffe en tot græs i stedet…

I følge dette link Planter – Killingelisten er den lidt giftig.
Jeg ville ikke turde at bruge sådan en plante da jeg ved jeg har en lille misser der bider i alt - i hvertfald en gang.

[QUOTE=Battlestar;170491]håber da nogen er på vej til dyrlægen med mis hvis den har bidt i noget den ikke kunne tåle…

nu er det vedbend der er på tale i denne omgang :slight_smile: og da det er frugterne der er giftige og dertil kun i mindre omfang - så er det ikke den værste plante man kan komme ud for

QUOTE]

Næhhh, der er ingen på vej til dyrlægen, planten er ikke giftig. Det er min Sarah for nok 5 år siden.

Billedet var faktisk kun for at illustrer hvordan de kan se ud når der bides i noget der smager rigtig fælt, de kan se ud på samme måde hvis de har haft næsen nede i noget stærkt, f.eks. et krydderi, eller er forgiftet. Tilstanden må højst vare 24 timer.

Lis jeg ville nu ikke turde vente i 24 timer hvis en af mine misser reagerede på den måde :S

Det turde jeg nu godt, får jeg havde haft fat i dyrlægen, fortalt hvad jeg havde set, og han havde set billedet jeg sendte på mail en søndag eftermiddag. Hans svar var det skulle være væk indenfor 24 timer. Jeg var ikke det mindste nervøs - men forundret.

Vores nabo har efeu i mellem hækplanterne, og de har det med at kravle ind til os igennem hegnet. Jeg har set killingerne bide i en gren engang i leg (I ved, hvordan killinger er). Er det mon noget, jeg skal være bekymret for?

Nej, for det er bærrene der er lettere giftige, ikke blade og stængel