Er el hegn lovlig?

Jeg viste stolt min bedre halvdel jeres el hegn og spurgte om vi ikke kunne gøre ligesom disse…

Han kiggede derefter nærmest chokeret på mig… Han blev faktisk lidt sur over at jeg kunne få den ide. For han menet bestemt ikke at de er lovlige… Han mener at der skal sættes skilte op på begge sider af ens hæk omkring at det er der…
Min bedre halvdel er elektriker og har derfor nu sat mig på den opgave selv at undersøge om det er lovligt før han vil overveje om vi skal havde et el hegn…

Men når jeg selv kigger finder jeg intet… Så nu tænkte jeg på om i ved noget…
Det eneste jeg indtil nu har fundet er følgende omkring hunde:

http://www.nordicagro.com/article_info.php?articles_id=11

men i den står der bl.a. følgende:
“det er muligt, at visse hunde slet ikke må udsættes for elektrisk stød på grund af Dyreværnslovens bestemmelser”
Så den hjælper mig ikke med at finde ud af om det er lovligt…
Derudover ved jeg at Dog butterfly er ulovlig og det er så vidt jeg ved et usynlig hegn der giver stød…

Så kan i hjælpe mig med at finde ud af om vi faktisk må bruge el i hegn?

Lovgivningen omkring hunde er fordi hundene ikke har mulighed for at se, hvor græsen går (man graver kablet ned) og derfor får stød “uden grund”.

Kattene får jo kun stød, hvis de forsøger at forcere hegnet - ligesom hestene.

Så jo - det er lovligt. Man skal blot skilte ud mod offentlig vej.

:? Herude på bøhlandet har folk da både strøm på hønsegårde, fåre og hestefolde og på katteindhegning. Har ikke set et eneste advarselsskilt - vi har det jo på vores private grunde :slight_smile:

Det er skam fuldt lovligt, både til høns og katte:) Vigtigt er dog at købe en strømfordeler beregnet til små dyr.

Marina

den strøm der bruges i hegn er meget mindre end den der eks bruges til større husdyr - mon ikke det gør en forskel ?

her har jeg købt min ‘boks’ til elhegn

http://www.horizont.dk/

de laver forskellige modeller - her en til hunde/katte

mon ikke man kan skrive og spørge dem om regler ?

[quote=Vivi_Fletcher;345899]
Så jo - det er lovligt. Man skal blot skilte ud mod offentlig vej.[/quote]

har du link til regler om dette ?

Det vælter op googler du:
offentlig vej +elhegn

elhegn er lovlige, men der skal skiltes med det samt skal det være monteret over en vis højde el i en vis afstand fra fortov,stier osv osv.
jeg kan ikke huske reglerne helt præcist, men vi lærte om det da jeg tog vagt-uddannelsen for 3 år siden

At elhegn er lovligt fremgår af hegnslovens § 3:

§ 3.
[LEFT]Elektriske hegn langs gade, vej, sti eller plads, hvor andre end hegnets ejer har færdselsret,

skal være fjernet mindst ½ m fra færdselsbanen. Pigtrådshegn skal under tilsvarende forhold være

fjernet mindst 1 m fra færdselsbanen, for gangstiers vedkommende mindst 1 m fra stiens midtlinie.[/LEFT]

[LEFT]Spørgsmålet om skiltning fremgår bl.a. på side 3 i dette dokument:[/LEFT]

[LEFT]http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:cWRBmrI8_cUJ:www.horizont.com/agrartechnik/SECURA_ANIMAL_52-56.pdf+elektrisk+hegn+%2B+"offentlig+vej"&hl=da&gl=dk&pid=bl&srcid=ADGEESgRLWxARjEHUkFyqOToDbnSPhACbcoeju7ZXd2Tqzx17ovU-5kMvJQlfMNkPNt4EU_Gs1vTW_oem7HWpN0XnG7fS1_-rk1YFGepGj4AKMFpdtjvOghP5o8Ih0c6av7yKFZg9wmQ&sig=AHIEtbRDemejdrgc7FsZj6mrM4SVWVT1uQ[/LEFT]

Jeg mener heller ikke det er ulovligt at have el-hegn til hunde. Dem man snakker om der er ulovlige er dem der er “usynlige” dvs. gravet ned i jorden så hunden ikke kan se hvor grænsen går.

Har du som jeg f.eks. et masket hegn omkring haven og en strømsnor indenfor kan hunden jo tydeligt se hvor grænsen går… det samme gælder katte. Min stødgiver er selvfølgelig en der er beregnet til smådyr og stødet det giver er ikke særlig kraftigt men selvfølgelig ikke behageligt. Dog bliver man mere forskrækket end det gør ondt.

Jeg har ikke skilt op at der er stød i hegnet da mit hegn befinder sig inde på egen grund og er svært at få stød på udefra.

Hiver lige denne gamle tråd op igen.

I går havde jeg en diskution med min dtter og svigersøn, de stejlede da vi sagde vi ville have strøm i toppen af hegnet og påstod at det nu er helt forbudt at bruge strøm til kæledyr.

1 Synes om

Det eneste jeg kan finde i hegnsloven er dette

§ 3. Elektriske hegn langs gade, vej, sti eller plads, hvor andre end hegnets ejer har færdselsret, skal være fjernet mindst ½ m fra færdselsbanen. Pigtrådshegn skal under tilsvarende forhold være fjernet mindst 1 m fra færdselsbanen, for gangstiers vedkommende mindst 1 m fra stiens midtlinie.

http://www.hegnsloven.dk/lov.html

1 Synes om

Jeg kigger lige i nogle papir, vi har fået for nylig, men jeg vil ikke love det bliver før i morgen aften

1 Synes om

Det tager de altså fejl i. Bed evt. dem om at skaffe dokumentation for deres påstand?

2 Synes om

Det gjorde jeg også men de holdt fast på at elhegn var kun for husdyr ikke kæledyr. Men vil bede dem om at komme med dokumentation

Jeg sagde skjult hegn var forbudt, men ikke synlig hegn

3 Synes om

Jeg får det samme, som du henviser til @Jeanette

Og hvad er kæledyr. ,? Og husdyr

Dem der har en pony til og gå er det ikke en kæledyr,? Må den bare gå frit

Lidt “sjov” (bedste ord jeg lige kan finde) og læse hvad wikipedia skriver

Her er også en hegns firma der vejleder i hegn til hunde
Ja ved godt det er hunde, men er kæledyr

Og tro på når de vejleder til hund
Har de helt styr på reglerne

2 Synes om

Hvor har de det fra? Jeg har ikke hørt om det før…

1 Synes om

Måske tænker de på strømhalsbånd, der så vidt jeg ved er ulovlige at bruge.

2 Synes om

De er nemlig helt ulovlige :smil:

2 Synes om