Er Florian syg?

Nu er jeg nok overpylret, men jeg vil alligevel spørge jer til råds…

I går aftes postede jeg følgende ovre i december-tråden:

Kan en kat have vokseværk?

Florian virker urolig/hvileløs her til aften. Han har spist fint (både tør- og vådfoder) og brugt bakken som normalt, og han lader ikke til at have ondt, når jeg mærker på ham og bevæger hans led, men han vil heller ikke rigtigt lege som han plejer, og engang imellem søger han hen til mig og sætter poterne på mit knæ og siger en mærkelig lyd for at få min opmærksomhed. Når jeg nusser ham spinder han lidt, men ikke så meget som han normalt gør.

Han virker ikke syg, men det er som om der er et eller andet med ham alligevel.

Her til morgen blev jeg, for første gang siden jeg fik ham, ikke vækket af Florian. Jeg fandt ham ude på badeværelset, hvor han lå og sov - han plejer ellers altid at sove sammen med mig i soveværelset, og han plejer også altid være tidligt oppe. Han var meget glad for at se mig og blev klappet grundigt, og han kunne sagtens vride og vende sig, som han gør, når han vil nusses på maven. Han har lige drukket noget vand og brugt bakken, så det kan han også.

Der er bare et eller andet på færde med ham, som jeg ikke helt kan sætte min finger på, og det gør mig bekymret. :frowning:

De kan godt have en off-dag uden at det betyder noget. Hvis han spiser og bruger bakke som forventet, så giv ham til imorgen inden du bliver meget bekymret. Har du et termometer? Bare en smule småfeber kan hurtigt give en off-dag, stadig uden det nødvendigvis betyder noget.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1269347]De kan godt have en off-dag uden at det betyder noget. Hvis han spiser og bruger bakke som forventet, så giv ham til imorgen inden du bliver meget bekymret. Har du et termometer? Bare en smule småfeber kan hurtigt give en off-dag, stadig uden det nødvendigvis betyder noget.
VH
Susanne[/QUOTE]

Han har sovet hele formiddagen, som ellers plejer at være hans mest aktive tid på dagen. Vi var lige kort i haven, men det ville han heller ikke. Han lå i transporttasken og ville ikke gå ud. Jeg tænkte, at jeg vill give ham et kvarter for at se, om han bare lige skulle tage sig sammen. Efter 12 minutter gik han ud af kassen og sad lidt på græsset og på fliserne, men aldrig mere end 1 meter fra kassen, og efter fem minutter lagde han ind igen. Vores naboer kom ud lige da vi skulle til at gå ind, og Florian rumsterede rundt i kassen for at komme ud og hilse, så det fik han selvfølgelig lov til. Men da de var gået, gik han af sig selv tilbage i kassen endnu en gang. Så kan han vist ikke sige mere direkte, at han ikke vil være ude.

Han har tisset fint efter vi kom ind igen, og spiser/drikker nu tun med ekstra vand på. Han hoster eller nyser ikke, og lader ikke til at have ondt når jeg mærker på ham.

Jeg har et almindeligt termometer til mennesker. Findes der kattetermometre? Jeg tror ikke, jeg får lov at tage hans temperatur uden at det er ret voldsomt for ham, så jeg håber, at jeg kan undgå det. Men han er meget sløv i dag. :frowning:

Han er vaccineret mod det sædvanlige og har ikke været i nærkontakt med andre katte siden udstillingen i Middelfart, men der bor andre katte i området, som også går igennem vores have. Hvis han er blevet smittet med noget, hvad kan det så måske være?

PS. Han vil dog stadig gerne ligge under bordet og bide i min fod, så mere slap er han alligevel ikke. :venter:

Du kan fint anvende et helt almindeligt termometer, det gør vi andre også :slight_smile: Det skal være rektaltemperatur, og katte ligger ret nøjagtigt én grad højere end mennesket. Hvis de har feber er det som regel ikke et problem at få lov at måle - hvis de er friske, så stritter de som regel imod. Hvis ikke du har mod på det, så mærk hans poter og læg en hånd i hans lyske. Når man kender sin kat meget godt vil man kunne registrere højere temperatur, fuldstændigt ligesom mødre kan (eller i hvert fald kunne i min bedstemors tid) mærke på børn, om de er så varme, at det er feber. Én off-dag er OK. Og der kører altid småvira rundt, fuldstændigt ligesom vi andre også får småvira, der påvirker os i få dage uden at vi bliver rigtigt syge af det.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1269357]Du kan fint anvende et helt almindeligt termometer, det gør vi andre også :slight_smile: Det skal være rektaltemperatur, og katte ligger ret nøjagtigt én grad højere end mennesket. Hvis de har feber er det som regel ikke et problem at få lov at måle - hvis de er friske, så stritter de som regel imod. Hvis ikke du har mod på det, så mærk hans poter og læg en hånd i hans lyske. Når man kender sin kat meget godt vil man kunne registrere højere temperatur, fuldstændigt ligesom mødre kan (eller i hvert fald kunne i min bedstemors tid) mærke på børn, om de er så varme, at det er feber. Én off-dag er OK. Og der kører altid småvira rundt, fuldstændigt ligesom vi andre også får småvira, der påvirker os i få dage uden at vi bliver rigtigt syge af det.
VH
Susanne[/QUOTE]

Tak for hjælpen. :slight_smile: Indtil videre lader jeg ham bare slappe af, som han vil, og forkæler ham med lidt ekstra lækkert foder. Så håber jeg, han kommer sig hurtigt igen. :slight_smile:

De fleste småvira kommer de sig selv over, og nogle gange skal de have støtte med lidt smertestillende og måske antibiotika, men kroppen bekæmper også meget skidt selv, når man bare holder øje med dem og de spiser og drikker :slight_smile:

Ligesom os mennesker er det jo også årstid for firbenet nu til at få influenza, forkølelse og virusser.

Tak for svarene, allesammen. :slight_smile:

Jeg lod Florian få et par ‘slappe-dage’, hvor vi bare tøffede rundt i lejligheden, legede lidt drillepind når han havde lyst, og han bare fik sovet igennem. I dag har han spist fint og vi var i haven i 40 minutter, hvor han først sad lidt i tasken, men så vovede sig ud og snuste en gang rundt langs hegnet og hilste på naboens nisse. Han har sovet lige siden, men virker mere frisk i dag, så jeg håber, det bare var en virus. :slight_smile: