Vi er voldsomt plaget af flåter her i Bæsternes Paradis. Jeg fjerner dagligt flåter fra Bastian og Frede. Jeg synes virkelig det er vildt.
De andre 2 år jeg har haft dem, har jeg sammenlagt fjernet 5 og det er fra dem begge 2 tilsammen, det antal har jeg overskredet med meget på nuværende tidspunkt.
Er i plaget af flåter i din have? hvis du kan anbefale et vidundermiddel ud over at fjerne dem modtager jeg det gerne med kyshånd. De er tidligere blevet dryppet med Frontline pga. den smule flåtbeskyttelse der er i, men loppemidlet i Frontline virker bare ikke her så den er blevet udskiftet med Advantage, som ikke har flåtbeskyttelse
Da jeg boede i skoven fjernede jeg af og til en flåt på Tino, men ellers er det ikke noget jeg hverken forebygger eller har oplevet som et problem (heldigvis)
Mine har jo (desværre) ikke adgang til udelivet pt., men før i tiden var det især Miden, der var plaget af flåter :S
Nogen fortalte mig at det var især i områder med grantræer, at der var mange flåter … og min gamle have havde mange grantræer :surrender1:
Men som sagt, alle kattene kom ud, men det var stort set kun den ene der tiltrak de bæster …
[QUOTE=Skattekat;1070332]Mine har jo (desværre) ikke adgang til udelivet pt., men før i tiden var det især Miden, der var plaget af flåter :S
Nogen fortalte mig at det var især i områder med grantræer, at der var mange flåter … og min gamle have havde mange grantræer :surrender1:
Men som sagt, alle kattene kom ud, men det var stort set kun den ene der tiltrak de bæster … [/QUOTE]
Nu har vi selv fældet de store grantræer vi havde i vores have, men der er en del i nabohaverne så det kan der godt være at området tiltrækker dem :?
Men nu har vi et hjørne af haven som vi forsøger at holde lidt vildt af hensyn til dyrelivet, da vi har en del fugle, pindsvin osv. og måske der incl. flåter. De er bare så belastende og ikke mindst klamme
Her har vi fjerne ca 5 fra Missemanden og ingen fra de andre og vi bor lige op af en skov. Så so far er vi sluppet nemt.
Biospotic tager også flåter. Jeg har ikke prøvet pipetterne, men har brugt sprayen på kattenes miljø mod lopper og det virker rigtig godt. http://www.petdreams.dk/bekaemp-parasitter-hos-katte-med-biospotix.html#
Det minder mig om at jeg skal have givet madammen Frontline. Flåterne elsker nemlig også hende. Heldigvis har hun aldrig haft lopper, selvom hun er udekat. Hun smager dem vist bare ikke.
Da jeg mener at det er langt værre for min kat/hund at få en infektion med Borrelia eller andre flåtbårne sygdomme end at få lopper, har jeg valgt at beskytte Nanna bedst muligt mod flåter og så se lidt stort på loppebeskyttelsen.
Så hun får Frontline ca hver tredje uge her i sæsonen…
Det har altid virket vældigt fint…
Kun en gang på vel omkring 16 år har vi haft lopper i huset - og selv der er jeg stadig meget i tvivl om hvorvidt vi reelt havde lopper - eller om det bare var Nanna der havde samlet en “strejfe” op på formiddagens luftetur faktisk hælder jeg mest til det sidste…
Jeg bor med marker på 3 sider og skov bag ved huset og her er masser af rådyr…så jeg har fjernet flåter de sidste 2 mdr. nu og især på den ene af mine 2 langhåret er det helt vildt…det er en 5-10 stykker dagligt jeg tager af ham…jeg har opgivet at give dem noget for det, for det tager ca. 48 timer for en flåt at dø af midlerne og der er jeg vist noget mere effiktiv, da jeg fjerner mindst x 1 dagligt…så ingen mirakelmiddel herfra, desværre…
I øvrigt som et pip til debatten, så må man ikke dreje tæger/flåter af når de skal fjernes. De skal simpelthen fjernes i en rolig glidende bevægelse ud af huden, for man har fundet ud af at det som sker når man fjerner en tæge/flåt ved at dreje den er at den når at afsætte giftstoffer i bidsåret.
Derfor har man opfundet Safecard flåtfjerner, som kan findes flere steder på netbutikker ved at google det
Jeg synes bare det er vildt at der er så mange i år, når det ikke har været et problem før, men jeg kan nok ikke gøre så meget ved det andet end en daglig gennemgang af bæsterne når de kommer ind fra haven… suk
[QUOTE=MoMo;1070576]I øvrigt som et pip til debatten, så må man ikke dreje tæger/flåter af når de skal fjernes. De skal simpelthen fjernes i en rolig glidende bevægelse ud af huden, for man har fundet ud af at det som sker når man fjerner en tæge/flåt ved at dreje den er at den når at afsætte giftstoffer i bidsåret.
Derfor har man opfundet Safecard flåtfjerner, som kan findes flere steder på netbutikker ved at google det :-)[/QUOTE]
Tak for pippet Camilla… har du evt. et link til noget læsestof om det ? Det ville nemlig være rart
[QUOTE=MoMo;1070576]I øvrigt som et pip til debatten, så må man ikke dreje tæger/flåter af når de skal fjernes. De skal simpelthen fjernes i en rolig glidende bevægelse ud af huden, for man har fundet ud af at det som sker når man fjerner en tæge/flåt ved at dreje den er at den når at afsætte giftstoffer i bidsåret.
Derfor har man opfundet Safecard flåtfjerner, som kan findes flere steder på netbutikker ved at google det :-)[/QUOTE]
tæger er harmløse små insekter, flåter er klamme, blodsugende mider.
Mine katte har faktisk aldrig haft flåter, men de har i den sidste tid været frygtelig plaget af lopper. Og hvad har det så med sagen at gøre???
Jeg har brugt frontline combo men efter at have behandlet to gange med 4 ugers mellemrum uden nogen forbedring var jeg ved at være desperat, da lopperne hopper direkte på mig. Jeg ringede til min dyrlæge og blev anbefalet et loppehalsbånd (gammeldags tænkte jeg) - der skulle være “det nye sort” i behandling af lopper og flåter. Halsbåndet hedder Seresto Vet. og det er herredyrt - ca. 500kr pr. halsbånd - tilgengæld holder virkningen i 7-8 måneder, så hvis man regner lidt på det, kan det nok godt betale sig i stedet for at købe forntline combo eller andre pipetter.
Jeg er klar over at der er mange forskellige holdninger til brug af halsbånd til katte og det har jeg selvfølgelig fuld forståelse for. Mine har altid brugt halsbånd uden problemer. Loppehalsbåndet har perforeringer så det skulle falde af hvis katten sidder fast.
[QUOTE=Bølles mor;1070889]Mine katte har faktisk aldrig haft flåter, men de har i den sidste tid været frygtelig plaget af lopper. Og hvad har det så med sagen at gøre???
Jeg har brugt frontline combo men efter at have behandlet to gange med 4 ugers mellemrum uden nogen forbedring var jeg ved at være desperat, da lopperne hopper direkte på mig. Jeg ringede til min dyrlæge og blev anbefalet et loppehalsbånd (gammeldags tænkte jeg) - der skulle være “det nye sort” i behandling af lopper og flåter. Halsbåndet hedder Seresto Vet. og det er herredyrt - ca. 500kr pr. halsbånd - tilgengæld holder virkningen i 7-8 måneder, så hvis man regner lidt på det, kan det nok godt betale sig i stedet for at købe forntline combo eller andre pipetter.
Jeg er klar over at der er mange forskellige holdninger til brug af halsbånd til katte og det har jeg selvfølgelig fuld forståelse for. Mine har altid brugt halsbånd uden problemer. Loppehalsbåndet har perforeringer så det skulle falde af hvis katten sidder fast. [/QUOTE]
Interessant læsning, det skal vist lige googles.
Vi er heldigvis ikke så plaget af lopper, de forsvandt mere eller mindre efter jeg skiftede over til Advantage (fra Frontline som lopperne her i området tilsyneladende ikke ved at de ikke kan tåle)… det er mere de flåter… som jeg har fjernet endnu et par stykker af i dag (hvor man så kan undre sig over hvorfor kræene/bæsterne overhovedet vil ud med det møgvejr det har været her idag)
[QUOTE=Bølles mor;1070889]Mine katte har faktisk aldrig haft flåter, men de har i den sidste tid været frygtelig plaget af lopper. Og hvad har det så med sagen at gøre???
Jeg er klar over at der er mange forskellige holdninger til brug af halsbånd til katte og det har jeg selvfølgelig fuld forståelse for. Mine har altid brugt halsbånd uden problemer. Loppehalsbåndet har perforeringer så det skulle falde af hvis katten sidder fast. [/QUOTE]
Du skulle have brugt Advantage i stedet for Frontline, så var du sluppet af med lopperne hurtigt og sluppet for halsbånd
Ja, det har du helt ret i men nu var det lige 6 pipetter frontline jeg havde derhjemme og det har altid virket tidligere. Denne gang er det så nogle meget genstridige lopper og “infektionen” har været kraftig, så jeg modtog dyrlægens råd om halsbånd. Det kan tage lang tid (op til et halvt år) før alle lopper, pubber, larver og æg er udryddet og nu behøver jeg ikke at tænke på at behandle kattene de næste 7-8 måneder og det er dejligt, synes jeg. Halsbåndet beskyttet jo også mod flåter, hvilket advantage hvis ikke gør? hvilket jeg ser som en ekstra bonus selv om det ikke er noet vi er plaget af, men de er jo derude, de små djævle.