Er jeg den eneste der er lamslået?

[QUOTE=baremig;1032597]
Men ak, så steg alle mulige (og umulige) ting (vand, varme og el-udgiften er mere end 3-doblet, men vi bruger ikke mere, det hele er afgifter, som skulle betale skattelettelserne uden den forrige regering, lettelser som vi ikke rigtigt mærkede det store til).[/QUOTE]

Jeg er ked af at sige det, men den største stigning i afgifter i nyere tid kom med pinsepakken, der blev indført under Nyrups regering. De røde er verdensmestre i skatte- og afgiftsstigninger :frowning: Samtidig udhulede pinsepakken rentefradraget, så der næsten ikke er noget tilbage (også en ting, mange “almindelige” mennesker har kunnet mærke).

[QUOTE=Battlestar;1032602]ja - dem er der masser af - men hvad i alverden vil du have folk skal gøre når de jobs der er til at få ligger samtidig med studiet!! for det er altså tilfældet med de fleste rengøringsjob og passe/plejer-jobs som er dem der er til at få

de jobs findes stadig fordi de studerende ikke KAN tage dem for så var de allerede væk…[/QUOTE]
Min datter´s medstuderende fra HHX havde stort set alle studiejobs incl min datter. Det er meget “miljøpræget” om de unge har studiejobs. Min søsters 3 store børn har også altid haft fritidsjobs…så hvis man virkelig vil det, er der altså arbejde at få. Min datter arbejdede 3 år hos Mc Donald´s imens hun tog sin studentereksamen.

Jeg synes det er en god idé at justere kontanthjælp, så den er på niveau med SU for den gruppe hvor det er relevant at tage en uddannelse. Hvor tit har jeg dog ikke hørt folk ytre at “Jeg har ikke råd til at tage en uddannelse, fordi SU’en er så lav” - jamen hvad tror du vi andre har gjort, som har brugt 4-5 år på at tage en videregående uddannelse!? Vi har levet meget spartansk i de år uddannelsen stod på. Men der er trods alt mulighed for at tage SU-lån og der er også mulighed for at tjene lidt ved siden af. Jeg har aldrig forstået hvorfor kontanthjælpen skulle være dobbelt så høj som SU’en. Måske var det i stedet en mulighed at hæve SU’en lidt og sænke kontanthjælpen, så skellet ikke var så stort.

Derimod synes jeg ikke det er rimeligt at fratage kontanthjælpen fra mennesker, fordi de har en partner som er i arbejde. Alle har ret til at få hjælp så det med at fjerne den helt, det synes jeg ikke om. I værste fald kan man jo tvinge folk til at gå fra hinanden og det er slet ikke rimeligt.

[QUOTE=MamaWolf;1032613]Jeg synes det er en god idé at justere kontanthjælp, så den er på niveau med SU for den gruppe hvor det er relevant at tage en uddannelse. Hvor tit har jeg dog ikke hørt folk ytre at “Jeg har ikke råd til at tage en uddannelse, fordi SU’en er så lav” - jamen hvad tror du vi andre har gjort, som har brugt 4-5 år på at tage en videregående uddannelse!? Vi har levet meget spartansk i de år uddannelsen stod på. Men der er trods alt mulighed for at tage SU-lån og der er også mulighed for at tjene lidt ved siden af. Jeg har aldrig forstået hvorfor kontanthjælpen skulle være dobbelt så høj som SU’en. Måske var det i stedet en mulighed at hæve SU’en lidt og sænke kontanthjælpen, så skellet ikke var så stort.

Derimod synes jeg ikke det er rimeligt at fratage kontanthjælpen fra mennesker, fordi de har en partner som er i arbejde. Alle har ret til at få hjælp så det med at fjerne den helt, det synes jeg ikke om. I værste fald kan man jo tvinge folk til at gå fra hinanden og det er slet ikke rimeligt.[/QUOTE]

Jeg er langt hen af vejen enig med dig… Borset fra at jeg ikke tror at det hjælper at tvinge folk igang med en uddannelse, som de formodentligt dropper ud af efter et år eller to, fordi de ikke er motiverede til uddannelsen. Eller fordi det er noget helt andet de faktisk gerne vil have en uddannelse som…

Jeg synes heller ikke man skal tvinge nogen til at tage en uddannelse, men det ville gøre det mere attraktivt at tage en uddannelse, hvis SU og kontanthjælp var på samme niveau.

Det er så heller ikke specielt nemt at få et lavtlønnet job, når man er over 20 og har noget uddannelse. Man kan ikke engang få et job, som kassedame, for man er FOR kvalificeret og det er nemmere at udnytte de helt unge!

Regeringen er tydeligtvis også ligeglade med at hjemløsheden blandt unge under 25 er eksplosivt voksende, da det jo ikke er nemt at finde en bolig, der er til at betale. Ungdomsboligerne forsviner ligeså stille og studieboliger hænger heller ikke på træerne.

Jeg er bare træt af at de vil plukke hårene af en skaldet og retorikken, for det er sgu et mindretal, som er dovne og ugidelige! De burde se på hvordan sagsbehandlerne i kommunerne behandler de unge og sørge for bedre vejledning og STØTTE til at få de unge i uddannelse. De burde hellere tvinge det offentlige og det private erhvervsliv til at oprette flere lærepladser, så folk kan få gjort deres erhvervsuddannelse færdig, for de MANGLER!

og hvad så med de kontantmodtagere som sidder efter at være faldet for dagpenge perioden efter en lang uddannelse - de ryger på kontanthjælp på et tidspunkt, hvis ikke de finder et arbejde.
De lavtlønnede jobs får de ikke - for chefen ved jo godt, at så snart der melder sig et job inden for vedkommendes felt, så er vedkommende smuttet igen…
men jobs inden for eget felt er også nærmest umuligt at finde - for dem er der dælme ikke mange af ift. hvor mange der søger dem, og har man ingen erfaring, så er det bare bad lck, så ryger man bagerst i køen :S

skal folk med bachelorer og kandidatgrader så ud i en endnu en omgang SU på skolebænken på en uddannelse der siger dem nada?!
Når jeg kommer ud til sommer er jeg 25, så kan jeg få dagpenge i 1 år - så er jeg 26… hvis ikke jeg finder arbejde inden da, så har jeg kontanthjælpen tilbage - hvis ikke jeg er så svineheldig at finde et lavtlønnet job (jo jeg vil tage alt min ryg kan holde til!) - medmindre det job da ikke går til en ufaglært, for jeg smutter jo NATURLIGVIS så snart der er et ergo-job et sted…
men hvis jeg så ikke finder arbejde, så vil de have mig på skolebænken igen, fordi jeg er under 30? på hvilken skolebænk? jeg har valgt min uddannelse ud fra et valg om faglig interesse og fordi jeg fysisk kan holde til det… der er ikke nødvendigvis flere jobs i andre fag-retninger?!

Jeg troede faktisk idéen med revalidering bl.a. var at få de langtidsledige, der gerne ville uddanne sig kunne gøre det! :S men ok når jeg ser hvordan enkelte udnytter revalideringssystemet, så kan jeg da godt forstå det bliver svinedyrt at uddanne så mange folk på den måde! :S men igen - at tvinge folk på skolebænken, det tror jeg ikke på virker… Tværtimod - det bliver bare dyrt i SU til alle dem der bliver evigheds-studerende, for de vil unægteligt stige i antal så! :S det bliver jo folks eneste måde at overleve på til sidst… (lige indtil de indfører SU klip på HH/HF/HG osv. også - så kan folk sidde uden indkomst til sidst i stedet fordi de ikke kan få mere SU…)

Jeg vil især se frem til at vores regering løser Læreplads problemet :slight_smile:

Der er ikke lærepladser nok, og arbejdsgiverne vil/gider ikke bruge penge på at uddanne de unge, så hvordan dette løse med et snuptag glæder jeg til at se :slight_smile:

Jeg må indrømme at jeg er en af dem der bliver ramt, sikkert hårdt endda… Jeg kan ikke bare tage et job eller uddannelse, jeg er syg. Og nu mister jeg så retten til kontanthjælp fordi Claus har et job ?
Det vil sige at han ene mand skal forsørge 2 voksne og 3 børn på hans indtægt ? Hvordan tror de selv det kan lade sig gøre

Det er meget muligt at udgifterne steg meget dengang, men det hjælper ikke mig, og for mit vedkommende er jeg fuldstændigt ligeglad med hvilken “farve” der har gjort hvad, for det giver ikke mig mad på bordet.

Og så er der da ellers tonsvis af undersøgelser, og økonomiske vismænd der har kåret Nyrup til den europæiske politiker i nyere tid der har været mest økonomisk ansvarlig og fornuftig…

Og så vidt man kan læse sig til, så er Løkke den statsminister nogensinde der har indført flest afgifter.

[QUOTE=GitteS;1032627]Jeg må indrømme at jeg er en af dem der bliver ramt, sikkert hårdt endda… Jeg kan ikke bare tage et job eller uddannelse, jeg er syg. Og nu mister jeg så retten til kontanthjælp fordi Claus har et job ?
Det vil sige at han ene mand skal forsørge 2 voksne og 3 børn på hans indtægt ? Hvordan tror de selv det kan lade sig gøre[/QUOTE]
Du er jo forsørger plus 30+ …så du er slet ikke i målgruppen.
Kontanthjælp har altid været afhængig af ægtefælles indtægt.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1032608]Forarget over jeg skriver det, der har været bragt på tv en del gange de senere måneder?

Eller forarget over, at disse jobs er til så lav en løn?[/QUOTE]

Over at den holdning faktisk har fæstnet sig så meget, at alle kontanhjælpsmodtagere pr. definition bare er dovne nassere som ikke gider at tage et job - for dem er der jo nok af!

Jeg har været på dagpenge i snart to år nu, jeg har set en hel del andre arbejdssøgende i øjnene - og nej, alle arbejdsløse er faktisk IKKE dovne nasser*ve som ikke vil tage de lavtlønnede jobs!
Der sidder rigtigt mange veludannede (og uuddannede) mennesker ude i lille DK, som faktisk ville være dybt taknemmelige over at have et arbejde at stå op til om morgenen. Mennesker som søger alle former for jobs, lavt- som højtlønnede, som bare ikke kan få arbejde!
Der ér bare ikke arbejde til alle dem som gerne vil ha et job - selv rengørings- og fabriks arbejde er svære at få!

Hvordan tror det det ser ud her i Esbjerg (og mange mange andre steder, hvis man bevæger sig bare lidt udenfor Kbh.), hvor Slagteriet er lukket - og dermed har gjort 500 slagteriarbejdere arbejdsløse?
Ja de kan altså ikke gå på havnen, som i gamle dage, og få arbejde - fiskemelsfabrikken er også lukket - det er de fleste af de store fiskepakkerier også!
Tror du de synes det er skide nemt at finde arbejde igen?
Tror du der er mange der i forvejen mangler ufaglært arbejde mon?

Hvis DU har en løsning på hvor alle disse dovne-nassere skal gå hen og finde jobs, så synes jeg faktisk du skulle ta og komme med de vises sten - det er jeg helt sikker på at Jobcentrene rundt om i landet vil sætte stor pris på, deres medarbejdere går nemli ned med stress på stribe, fordi de SKAL finde aktiverings tilbud og andre spændende tiltag politikerne finder enormt vigtigt for alle nasserne.

Jeg synes simpelthen det er den mest nedladende holdning til andre mennesker man kan have - at skære alle over én kam! ADR

JA der ér nassere, som bare skulle have et los i R****
Men NEJ det er dælme ikke flertallet der er sådan!

Men fordi der er én Opdrætter på Sjælland som sælger syge killinger og ikke trækker stamtavler - så er I vel også sådan allesammen derovre eller hvad?

Ja, jeg er DYBT forarget over at man kan have sådan en holdning til andre mennesker - og specielt over at det skal gå ud over alle dem, som gør en stor og reel indsats for at finde arbejde - eller som er for syge til at finde et arbejde de kan passe (for dem findes der sandelig også mange af i kontanthjælps systemet - mennesker som man ikke har kunnet finde en kasse at putte i, og som så i forvejen skal leve med sygdom på en kontanthjælp).
Ja, Danmark passer jo så godt på sine svageste - det er dejligt!

/Mette

[QUOTE=Chicabee;1032631]Du er jo forsørger plus 30+ …så du er slet ikke i målgruppen.
Kontanthjælp har altid været afhængig af ægtefælles indtægt.[/QUOTE]

jo hun er særdeles meget i målgruppen hvis hun ikke er gift med Claus :slight_smile: for så mister hun kontanthjælpen… i hvert fald hvis de gør alvor af at fjerne kontanthjælpen for samlevende

Netop, Claus og jeg er ikke gift

Okay…øv ja så kan du godt blive ramt. Er der ikke mulighed for du kan komme på et af de nye ressourceforløb ?

En helt anden tanke…jer der modtager sygedagpenge, kontanthjælp osv skal måske lige være obs på at salg af killinger/opdræt imens man er på overførselsindkomst kan blive betragtet som bibeskæftigelse.

[QUOTE=Chicabee;1032631]Du er jo forsørger plus 30+ …så du er slet ikke i målgruppen.
Kontanthjælp har altid været afhængig af ægtefælles indtægt.[/QUOTE]

Men ikke samlevernes indtægt!

Så hvis ikke Gitte er gift, kan hun på nuværende tidspunkt få sin kontanthjælp, men vil efter reformens indtræden IKKE kunne få det - fordi hun bor sammen med en kæreste.

Denne regel vil helt 100 % sikkert betyde at der er rigtigt mange mennesker, som bliver nødt til at flytte fra hinanden! Familier vil blive ødelagt, simpelthen fordi staten forlanger at et kærestepar (også mennesker som har børn sammen), skal kunne forsørge hinanden, hvis den ene part ryger på kontanthjælp!

/Mette

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1032608]Forarget over jeg skriver det, der har været bragt på tv en del gange de senere måneder?

Eller forarget over, at disse jobs er til så lav en løn?[/QUOTE]

Måske forarget over al den spin der har været i medierne, og som folk labber til sig, og derfor tror, at alle der er på kontanthjælp er nasserøve der ikke gider og klø sig hvor det klør…og nej selv de lavtlønnede job er der ikke mange af…

[QUOTE=Eife;1032595]Hvordan skelner man så mellem folk der er i et forhold, og f.eks. to veninder/venner, der bor sammen? Har man så også forsøger pligt hvis man vælger at bo sammen med en anden i mere end to år? Hvis ikke, hvordan skelner man så?
[/QUOTE]

Jeg kan forestille mig, at det bliver på samme måde som man skelner i pensionslovgivningen…hvis 2 samlevende personer har mulighed for at indgå ægteskab/registreret parforhold, så betragtes den ene/begge ikke som enlige pensionister, men som samlevende.

[QUOTE=Mette Mejdahl;1032634]Over at den holdning faktisk har fæstnet sig så meget, at alle kontanhjælpsmodtagere pr. definition bare er dovne nassere som ikke gider at tage et job - for dem er der jo nok af!

Jeg har været på dagpenge i snart to år nu, jeg har set en hel del andre arbejdssøgende i øjnene - og nej, alle arbejdsløse er faktisk IKKE dovne nasser*ve som ikke vil tage de lavtlønnede jobs!
Der sidder rigtigt mange veludannede (og uuddannede) mennesker ude i lille DK, som faktisk ville være dybt taknemmelige over at have et arbejde at stå op til om morgenen. Mennesker som søger alle former for jobs, lavt- som højtlønnede, som bare ikke kan få arbejde!
Der ér bare ikke arbejde til alle dem som gerne vil ha et job - selv rengørings- og fabriks arbejde er svære at få!

Hvordan tror det det ser ud her i Esbjerg (og mange mange andre steder, hvis man bevæger sig bare lidt udenfor Kbh.), hvor Slagteriet er lukket - og dermed har gjort 500 slagteriarbejdere arbejdsløse?
Ja de kan altså ikke gå på havnen, som i gamle dage, og få arbejde - fiskemelsfabrikken er også lukket - det er de fleste af de store fiskepakkerier også!
Tror du de synes det er skide nemt at finde arbejde igen?
Tror du der er mange der i forvejen mangler ufaglært arbejde mon?

Hvis DU har en løsning på hvor alle disse dovne-nassere skal gå hen og finde jobs, så synes jeg faktisk du skulle ta og komme med de vises sten - det er jeg helt sikker på at Jobcentrene rundt om i landet vil sætte stor pris på, deres medarbejdere går nemli ned med stress på stribe, fordi de SKAL finde aktiverings tilbud og andre spændende tiltag politikerne finder enormt vigtigt for alle nasserne.

Jeg synes simpelthen det er den mest nedladende holdning til andre mennesker man kan have - at skære alle over én kam! ADR

JA der ér nassere, som bare skulle have et los i R****
Men NEJ det er dælme ikke flertallet der er sådan!

Men fordi der er én Opdrætter på Sjælland som sælger syge killinger og ikke trækker stamtavler - så er I vel også sådan allesammen derovre eller hvad?

Ja, jeg er DYBT forarget over at man kan have sådan en holdning til andre mennesker - og specielt over at det skal gå ud over alle dem, som gør en stor og reel indsats for at finde arbejde - eller som er for syge til at finde et arbejde de kan passe (for dem findes der sandelig også mange af i kontanthjælps systemet - mennesker som man ikke har kunnet finde en kasse at putte i, og som så i forvejen skal leve med sygdom på en kontanthjælp).
Ja, Danmark passer jo så godt på sine svageste - det er dejligt!

/Mette[/QUOTE]

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv…hørt Mette!! jeg siger også føj!! over disse holdninger de er groteske

[QUOTE=baremig;1032597]Som Vestager ville have sagt “sådan er det jo”…

Lige nu gåt jeg helt seriøst og pusler med tanken om at tage livet af mig selv, for at ikke min samlever skal ende i et forgældet bundløst hul.

Vi købte hus, da jeg havde arbejde… Et fint hus til os, og til en pris vi kunne betale, selv hvis vi begge skulle være uheldige at være arbejdsløse på samme tid…

Men ak, så steg alle mulige (og umulige) ting (vand, varme og el-udgiften er mere end 3-doblet, men vi bruger ikke mere, det hele er afgifter, som skulle betale skattelettelserne uden den forrige regering, lettelser som vi ikke rigtigt mærkede det store til).
Jeg blev sygemeldt. Vi klarede os da vi kunne lægge vores lån om til afdragsfrie, for det var jo bare til vi fandt ud af hvad jeg fejlede, så jeg kunne blive rask og komme i gang igen.

Men det jeg fejler, kan ikke kureres… Jeg er langsomt ved at blive mere og mere invalid. Jeg er forlængst faldet for de 52 uger, og er derfor på kontanthjælp.

Jeg er gået fra at have 17.000 udbetalt, til at have lige under 10.000. Det kan mærkes. Samtidigt har jeg medicin udgifter på 1500 pr. mdr. Og alt ting er steget…

Det ser sort ud. Og nu ser det ud til at jeg heller ikke kan få kontanthjælp ret meget længere, for jeg bor sammen med en.

Vi kan selvfølgelig sælge huset (det bliver så med tab, og en stor restgæld til følge), men at finde en lejlighed, jeg kan bruge (min fysiske tilstand kræver handicap egent bolig), vil være dyrere end som jeg bor nu.

Jeg kan gå fra manden, så kan jeg få boligsikring og tilskud til medicin. Men han vil havne i et økonomisk morads, uden nogen som helst muligheder for hjælp. Med mindre han melder sig ud af fagforeningen, og bliver fyret, for så kan han da komme på kontanthjælp og få hjælp til huslejen, eller måske komme på forsorgshjem.

Vores gæld er der no-chance-in-hell for at betale tilbage.

Men hvis jeg dør, har vi “forsikring” på vores lån, der gør at de falder bort, så manden har en chance for at få et værdigt liv…

Så jeg overvejer det. Og håber jeg finder modet, så den mand der harofret så meget for min skyld de senere år, kan få en tålelig tilværelse uden en syg “nasserøv” til at udhule hans økonomi.[/QUOTE]

En kommentar til dine medicinudgifter, du angiver til at være 1500 kr pr måned.

Tilskudsberettiget medicin kan højst koste dig 350 kr pr måned…udgifter derudover får du kronikertilskud, så medicinen resten af CTR-året er gratis.

I de første måneder af et nyt CTR-år er dine udgifter dog typisk højere, indtil du har købt så du kan få tilskud via sygesikringen.

Beregnet på et fuldt CTR-år kan det derfor ikke koste dig mere end 3700 kr i egenbetaling, pr måned gennemsnitligt 350 kr.