Er jeg den eneste der er lamslået?

http://politiken.dk/politik/ECE1907016/tusindvis-af-unge-barberes-i-kontanthjaelp/

og

http://politiken.dk/politik/ECE1906951/8000-danskere-mister-kontanthjaelpen-med-ny-reform/

og

http://politiken.dk/politik/ECE1907234/enhedslisten-om-reformer-usmageligt-ufatteligt-raedselsfuldt/

ok - nok er jeg normalt riiiiiiiimelig liberalt anlagt - men den her får det altså til at stritte på mig… jeg begriber ikke de dispositioner…

der er så mange alternativer - hvorfor i himlens navn skal det gå ud over de absolut svageste ?

Tænk, jeg synes faktisk det er helt fint, at man tvinger de unge i uddannelse fremfor at de bliver på kontanthjælp.

Hvordan tror du så jeg har det :wink: jeg er ræverød, men det denne regering fører er så blåt så det er uhyggeligt…

Jeg er helt enig…alt for mange bliver hængende på overførselsindkomst, fordi de ikke kommer ordentlig fra start. Og som jeg læser forslaget vil socialt udsatte/syge ikke blive ramt…kun dem der kan/skal/bør uddanne sig.

Nu er det så unge under 30…som mister måske bolig osv…fordi de pludselig ikke har råd til at sidde i den, når de får skåret deres ydelse til SU…

Plus det går til at sænke selskabsskatten, og hvis noget er forkert er det selskaber…hvis de går konkurs åbner de blot et nyt, og er fløjtende ligeglad med kreditorer, det er organiseret svindel ikke mindre!.

Hvis de ikke har råd til at tage en uddannelse (som samfundet betaler), må de jo så i arbejde.
Jeg har i hvert fald ikke lyst til fortsat at betale for at de sidder hjemme og klør r*v.

ja det er ikke selve det med uddannelsen - det er da fint nok

det er MÅDEN de gør det på… fra dag til anden ryger flok fra kontanhjælp ned til SU niveua… det er da DET jeg harcelerer over - ikke at de skal uddannes - det er jeg da enig i

Hvordan i alverden vil de have at folk skal komme godt fra start på en uddannelse (uanset om de vil eller ej) når hele deres fokus ligger på… OVERLEVELSE … og de er på kontanthjælp - kommer der så “kontanthjælps-lån” lige som SU lån ?

jeg er ikke vred over at folk skal i uddannelse - det er FINT!!!

jeg er lamslået over at det bliver gjort på en måde der vil taget modet fra og livet af de fleste… det undergraver totalt hele ideen med at uddanne når fundamentet for at kunne gøre det forsvinder

[QUOTE=Battlestar;1032593]
jeg er lamslået over at det bliver gjort på en måde der vil taget modet fra og livet af de fleste… det undergraver totalt hele ideen med at uddanne når fundamentet for at kunne gøre det forsvinder[/QUOTE]
Jamen er modet og fundamentet da ikke allerede væk som det fungerer på nuværende ? Jeg er sikker på der bliver en indslusningsordning.

Hvordan skelner man så mellem folk der er i et forhold, og f.eks. to veninder/venner, der bor sammen? Har man så også forsøger pligt hvis man vælger at bo sammen med en anden i mere end to år? Hvis ikke, hvordan skelner man så?

Men hvordan skelner de så lige? Og hvor stort et budget er der afsat til at der nu skal differentieres i de to grupper?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1032592]Hvis de ikke har råd til at tage en uddannelse (som samfundet betaler), må de jo så i arbejde.
Jeg har i hvert fald ikke lyst til fortsat at betale for at de sidder hjemme og klør r*v.[/QUOTE]

Hold da op en arrogant holdning! nu er der jo altså ikke så meget arbejde at finde i øjeblikket og i sær ikke for nogle uden erfaring…jeg synes også det er ok med uddannelse men ikke på SU lige vupti…

Som Vestager ville have sagt “sådan er det jo”…

Lige nu gåt jeg helt seriøst og pusler med tanken om at tage livet af mig selv, for at ikke min samlever skal ende i et forgældet bundløst hul.

Vi købte hus, da jeg havde arbejde… Et fint hus til os, og til en pris vi kunne betale, selv hvis vi begge skulle være uheldige at være arbejdsløse på samme tid…

Men ak, så steg alle mulige (og umulige) ting (vand, varme og el-udgiften er mere end 3-doblet, men vi bruger ikke mere, det hele er afgifter, som skulle betale skattelettelserne uden den forrige regering, lettelser som vi ikke rigtigt mærkede det store til).
Jeg blev sygemeldt. Vi klarede os da vi kunne lægge vores lån om til afdragsfrie, for det var jo bare til vi fandt ud af hvad jeg fejlede, så jeg kunne blive rask og komme i gang igen.

Men det jeg fejler, kan ikke kureres… Jeg er langsomt ved at blive mere og mere invalid. Jeg er forlængst faldet for de 52 uger, og er derfor på kontanthjælp.

Jeg er gået fra at have 17.000 udbetalt, til at have lige under 10.000. Det kan mærkes. Samtidigt har jeg medicin udgifter på 1500 pr. mdr. Og alt ting er steget…

Det ser sort ud. Og nu ser det ud til at jeg heller ikke kan få kontanthjælp ret meget længere, for jeg bor sammen med en.

Vi kan selvfølgelig sælge huset (det bliver så med tab, og en stor restgæld til følge), men at finde en lejlighed, jeg kan bruge (min fysiske tilstand kræver handicap egent bolig), vil være dyrere end som jeg bor nu.

Jeg kan gå fra manden, så kan jeg få boligsikring og tilskud til medicin. Men han vil havne i et økonomisk morads, uden nogen som helst muligheder for hjælp. Med mindre han melder sig ud af fagforeningen, og bliver fyret, for så kan han da komme på kontanthjælp og få hjælp til huslejen, eller måske komme på forsorgshjem.

Vores gæld er der no-chance-in-hell for at betale tilbage.

Men hvis jeg dør, har vi “forsikring” på vores lån, der gør at de falder bort, så manden har en chance for at få et værdigt liv…

Så jeg overvejer det. Og håber jeg finder modet, så den mand der harofret så meget for min skyld de senere år, kan få en tålelig tilværelse uden en syg “nasserøv” til at udhule hans økonomi.

Nu er det jo de færreste ting, der sker sådan lige “vupti”.
Der er efter sigende masser af lavtlønnede jobs at få - hvis man gider …

nej - for der er pokkers stor forskel på at være på kontanthjælp og i det mindste klare dagen og vejen og så på pludselig at skulle degraderes til studerende

studerende ARBEJDER for det meste for at klare sig - men ved at tvinge folk ned i ydelse - så bliver de tvunget til en uddannelse de ikke ønsker og tvunget ud i et scenarie hvor der ikke ER jobs at få

studie-jobs hvor man rent faktisk KAN studere samtidig er meget svære at finde pt… og hvad skal de så gøre ?

og hvad er det for uddannelser de vil give dem ?? HH/HTX til alle dem der kun har 9 klasse og ingen kvalifikationer ??? - sætte voksne mennesker sammen med teenagere ?? eller skal de i håndværkeruddannelser de ikke har fysik til ??

eller skal de tvinges til at starte 3-5 årige uddannelser på UNI som de så kan skrotte hvis de får et job 1½ år senere ??

Hvad er ideen overhovedet… og især - hvad er ideen med tvang… jeg har ikke noget imod uddannelse - men vis mig EN eneste person der har gennemført noget ved tvang og fået noget ud af det…

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1032599]Nu er det jo de færreste ting, der sker sådan lige “vupti”.
Der er efter sigende masser af lavtlønnede jobs at få - hvis man gider …[/QUOTE]

ja - dem er der masser af - men hvad i alverden vil du have folk skal gøre når de jobs der er til at få ligger samtidig med studiet!! for det er altså tilfældet med de fleste rengøringsjob og passe/plejer-jobs som er dem der er til at få

de jobs findes stadig fordi de studerende ikke KAN tage dem for så var de allerede væk…

[QUOTE=Battlestar;1032602]ja - dem er der masser af - men hvad i alverden vil du have folk skal gøre når de jobs der er til at få ligger samtidig med studiet!! for det er altså tilfældet med de fleste rengøringsjob og passe/plejer-jobs som er dem der er til at få

de jobs findes stadig fordi de studerende ikke KAN tage dem for så var de allerede væk…[/QUOTE]

Jeg tror Vivi mener dem på kontanthjælp generelt, og ikke de studerende…

Baremig:

Jeg kan da ikke forestille mig at sådan en som dig ikke kan få den nødvendige hjælp.
Det håber jeg i hvert fald ikke for så er det da en fallit-erklæring for ‘velstands-Danmark’

Men jeg er helt ‘for’ at man skal yde, hvis man kan.
Og jo, jeg kender også nogle stykker, der i den grad nasser på ‘os andre’.
Det synes jeg til gengæld ikke de skal have lov til.

Jeg har ikke læst artiklerne, kun skimmet, håber jeg har opfattet det rigtigt.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1032599]
Der er efter sigende masser af lavtlønnede jobs at få - hvis man gider …[/QUOTE]

Og dét der er så lavt at selv jég bliver forarget (og der skal faktisk pænt meget til)!

/Mette

Nemlig.

Man kan vælge enten at studere - eller tage et lavtlønnet job.
Altså i stedet for kontanthjælpen :slight_smile:

ja de burde da tage de jobs hvis de er M1ere - det er jeg meget enig i… i hvert fald mens de søger noget inden for deres eget felt!

[QUOTE=Mette Mejdahl;1032605]Og dét der er så lavt at selv jég bliver forarget (og der skal faktisk pænt meget til)!

/Mette[/QUOTE]

Forarget over jeg skriver det, der har været bragt på tv en del gange de senere måneder?

Eller forarget over, at disse jobs er til så lav en løn?