Er jeg helt tosset...?

Når jeg tror man kan lære katte tricks?

Vores rotter kan næsten allesammen “dreje rundt” tricket hvor de roterer om sig selv for en godbid… og det er vi så begyndt at lære Delle og Ozzy (fordi de begge to er så madglade at de er nemme at lokke med godbidder)

Men er det helt spild af tid? Jeg vil jo mene at katte er mindst lisså lærenemme som rotter - men katte er måske på den anden side osse mere “gu’ vil jeg ej” agtige…

Vi træner “dreje” som med rotterne, nemlig ved at føre godbidden i en halvcirkel over kattens hovede så den drejer rundt mens vi siger DREJE. Den får så godbidden når cirklen er fuldendt :slight_smile:

KAN man lære katte tricks på den måde? Jeg har aldrig prøvet at lære katte tricks før (ikke bevidst da… selvom Bøv i sin tid lærte at springe op i favnen på mig når jeg klappede på låret <3 fordi han gjorde det som killing for at fange mine fingre L)

Hvis du prøver at søge på klikkertræning her på forum, er jeg sikker på, der vil dukke rigtig mange tråde op. Måske kan du søge på det samme på Youtube. Jeg ved i hvert fald, der også ligger masser af videoer derinde. For svaret er ja - man kan sagtens lære en kat tricks :slight_smile:

Nej da, katte kan sagtens trænes :smiley: Har en overgang benyttet klikkertræning til mine (klikkertræning bygger på helt alm. indlæringsprincipper ifht. positiv forstærkning, klikkeren gør det bare nemmere at time ros (og godbid/belønning) for mennesket) :slight_smile:
Katte er så nemme at træne hvis du spørger mig, især hvis de er lidt madglade, for så har man en nem motivator, ellers må man lede efter den ting der nu motiverer katten :slight_smile:

Sagtens! :slight_smile:

Jeg klikkertræner mine katte og de lærer helt utroligt hurtigt :slight_smile:

Jeg har nogle videoer af det:

Her lærer Slaggy at gå op på vægten på kommando

//youtu.be/PX4gJhulYeU

Her er det papkassetræning med kommandoerne Op - Krads - Ud.

//youtu.be/xzHfGWVawcQ

Her giver hun pote

//youtu.be/CHDrwtZQ4L0

Her leger vi cirkuskatte med en hulahopring :høhø: (det ligner jeg ikke har nogen arm :tihi: men det er fordi jeg holder klikkeren bare ryggen, så klikket ikke er for højt)

//youtu.be/3yly5Z3nJfI

Undskyld spam :ups: Men jeg er bare så glad for træningen. Man får et helt utroligt bånd med kattene, og man lærer at kommunikere på en helt anden måde :slight_smile: De lærer at forstå mig bedre, og jeg lærer at forstå dem bedre.

Oh. Kan være jeg skal ha’ mig en klikker :slight_smile: Det ku’ være lidt sjovt at lære dem tricks :slight_smile:

Det er rigtig sjovt! grunden til at jeg ikke har trænet i en periode er at jeg forliste min klikker :ups:
Men nu fandt jeg den et helt uventet sted her forleden, så nu vil jeg igang igen :smiley:

[QUOTE=Eife;630541]Det er rigtig sjovt! grunden til at jeg ikke har trænet i en periode er at jeg forliste min klikker :ups:
Men nu fandt jeg den et helt uventet sted her forleden, så nu vil jeg igang igen :D[/QUOTE]

Ja, ellers kan man stadig få en gratis ved at maile Dyrenes Beskyttelse og bede om at få en tilsendt.

Få en klikker hos Dyrenes Beskyttelse
Du kan bestille en gratis klikker hos Dyrenes Beskyttelse ved at sende en e-mail med dit navn og adresse til: [email protected]

Galath - Yeah right, det reklamerer de måske nok med, men jeg sendte en mail til dem om det for et par måneder siden og har intet hørt :frowning:

I kan også bruge et vrøvleord i stedet for klikkeren til at markere adfærden.
Vælg et der er kort, præcist og ens hver gang og et, som I ikke siger til katten på andre tider af døgnet. Jeg arbejder fx med DUB, BOM og Dippelip:-)

Det smarte er, at man kan træne flere katte på en gang på den måde og man kan træne sine katte uden at lukke de andre fra imens, for der er et ord til hver kat.

Katte lærer ved at prøve sig frem og ved at efterligne andre katte. Da klikkertræning handler om at prøve sig frem og få anerkendt sine forsøg samt bygger på frivillighed, virker det super på katte. Det er som designet til dem som art.

www.kattene.blogspot.com

Siden opdateres ikke pt, da jeg er ved at skrive en bog om katte, adfærd, træning og træningsrelaterede løsninger på adfærdsproblemer - det tager lidt tid sammen med mine eksamener.

MVH Helle, som har trænet katte i 6 år.

Okay - ja, jeg fik en i løbet af et par dage :slight_smile:

Galath - Hvornår gjorde du det? :slight_smile:

I november, tror jeg.

Nørj, hvor er Slaggy dygtig :slight_smile:

Jeg har aldrig klikker-trænet, men har stort set lært alle kattene gennem årene at give pote.

Vi havde en gang én der udover at give pote også kyssede; han kyssede også af sig selv, hvis jeg spiste noget han gerne ville have, dvs han vidste det var noget man kunne opnå ‘noget’ (=mad) ved.

En anden rullede på kommando. Jeg skulle helst have mad i hånden, men han ville sjældent spise det, det skulle bare være der og så skulle han rulle og jeg rose.
Han gjorde det også gerne på udstillinger, midt på gulvet blandt folk, det blev han selvfølgelig behørigt rost for, alle de mennesker der sagde ihhh og åhhh, hvor er han kær osv.
Han blev filmet til et eller andet en gang på en udstilling, desværre ved jeg ikke helt, hvor fotografen kom fra og jeg har aldrig set det.
:slight_smile:

Galath - Ok, jeg gjorde det så som sagt her for et par uger siden, og synes det er for dårligt at de reklamerer for det, hvis de ikke har tænkt sig at sende noget :S

Du har jo lov at rykke - evt. på en anden mailadresse, hvis nu de glemmer at checke bestillingerne…

Jeg fik for øvrigt min indenfor få dage, men det var i februar. Måske er de midlertidigt udgået for dem?

[QUOTE=lenschow;630680]
Siden opdateres ikke pt, da jeg er ved at skrive en bog om katte, adfærd, træning og træningsrelaterede løsninger på adfærdsproblemer - det tager lidt tid sammen med mine eksamener.

MVH Helle, som har trænet katte i 6 år.[/QUOTE]

Jeg vil meget gerne skrives op til at købe din bog… :smiley: Så hvis du har liste eller noget så skriv mig endelig på:thumbup:

Til trådens emne :

Ja katte kan trænes :smiley:
Mig og Oliver klikker hver eneste dag (altid om aftenen), og han elsker det… Jeg oprettede en tråd for nogle måneder siden her i adfærds forummet der hed " Han bider mig hver eneste dag"… Oliver havde en tildens til at ryge i mine ben når jeg stod op og skulle i bad om morgenen… Efter mange råd, valgte jeg at prøve klikkertræning… Så udstyret med bøger, Helle Lenschow´s gode råd, klikker og godbider gik vi igang… Og hold da helt op, hvor han elsker det…:smiley:
Vi er begge stadig på begynder stadiet, men Oliver imponerer mig gang på gang… Han har netop lært at stejle (Sætte sig på bagbenene) helt uden brug af tegn eller hjælp af godbider… Kun ordet “stejle”…
Hans bideri er næsten helt stoppet, og han stopper med bide mig i benene hvis jeg siger nej og går min vej… Selvfølgelig får han stadig sine små flip indimellem (han er kun 1 år) men det er blevet så meget bedre, og jeg kan mærke at Oliver også er gladere…
At klikke med ens katte gør forholdet til hinanden stærkere (netop som når man leger med dem) men ved klikkertræning bliver det endnu stærkere da katten (ihvertfald Oliver) ser en som en positiv forstærkning da man jo giver godbiderne :slight_smile:

Han elsker det så meget at han selv kommer og fortæller mig når det er tid til at vi skal klikke… Han sætte sig ved stolen (sidder altid ved computeren når han vil klikke:muhaha:) og siger “Druuuut”… Hvis jeg spørger ham om vi skal klikke, løber han ud i køkkenet, for der henter vi godbiderne :tihi: Kommer jeg ikke hurtigt nok, så kommer han højt brokkende ind i stuen igen, og nærmest henter mig…:ups:

Så jeg kan kun sige : Se at komme igang :smiley:

(Off topic: Jeg håber den udkommer i 2012 - men eksamen… Det afhænger lidt af forlagets stress også:-))

Du siger bare til… Så skynder jeg mig at forudbestille en :smiley: