Er kastration et lille indgreb?

I morges læste jeg lidt i Desmond Morris bog Mere om katte.
Han skriver om kastration af hun- og hankatte, at der sker for bekvemmelighedens skyld - altså ejernes og ikke for dyrenes skyld. Han afviser, at der - set ud fra et rent adfærdsmæssigt synspunkt - er tale om et mindre indgreb.

Jeg citerer fra kapitlet “Hvoran påvirker kastration kattens adfærd”:

"Hvis vi alligevl tøver (med at få katten kastreret) er der en sidste ebvæggrund: overbefolkningsspøgelset. Hvis vi undlader at fjerne kattens kønskirtler, vil de fylde verden med tusinder af uønskede killinger. Hvis det var sandt, ville det være et tungtvejende argument, men det er det ikke. Der findes et alternativ.
Det er nemt at forhindre katte i at formere sig uden at gøre dem kønsløse. Den mest nærliggende metode er at holde dem inde når der i brunst, men det har vsit sig så vanskeligt, at det ikke kan anbefales. En bedre metode er at gøre katte ufrugtbare uden direkte at kastrere dem. Det vil sige, at man for hunnernes vedkommende skærer æggelederne over eller binder dem sammen. Det forhindrer den i at blive drægtig, men griber ikke ind i dens seksuelle adfærd. For hannens vedkommende betyder det en vasektomi - overskæring eller sammenbinding af sædstrengene. Det forhindrer hannen i at afgive sæd ved befrugtning, men har ingen andre virkninger. Det gør ikke hannen føjelig eller doven og bryder heller ikke forstyrrende ind i dens sexliv.
Dette sætter dog nogle katteejere i knibe. Det forhindrer dem, der lader deres katte kastrere i at hævde at de blot er ansvarlige borgere, som ønsker til at få udryddet de sultende strejferkatte.

De tusinder af strejfere, der er resultatet af kattenes uforsvarlige og ukontrollerede formering, kunne være undgået ved hjælp af denne teknik, uden at man behøvede at ty til brutal kastrering.

Ejerne bliver nødt til at indrømme, at de lader deres kattes kønskirtler fjerne af egoistiske grunde - for at dyrene skal blive mere rolige, mindre støjende og i hannernes tilfælde mindre lugtende og krigeriske i parringstiden. Hvis de ærligt indrømmer dette, er det på en måde mindre anstødeligt, end hvis de foregiver at lade deres kat lemlæste “for dens egen skyld”.

Citat slut.

Bogen er fra 1987 - men jeg kan ikke forestille mig, at en zoolog som Morris har ændret holdning. Jeg har tænkt over det siden, og jeg skal gerne være den første til at sige, at hvor sur jeg end blev da jeg læste det (for jeg tænkte fandeme en narrehat! haha), så

1. Ja mine katte er alle kastrerer for at gøre det lettere for mig at holde dem. Det med uønskede killinger kunne jeg undgå på anden vis, men jeg gider ikke gøre de ekstra ting, som der skal til for at holde dem fertile eller delvis intakte. Urinmarkering gider jeg fx heller ikek, eller hylen. Det indrømemr jeg blankt.

2. Jeg har aldrig for alvor ment, at en kastration af et dyr er et “mindre indgreb” rent adfærdsmæssigt. Jeg mener faktisk, at det at gå ind og “lege gud” og fjerne en kats kønsliv er et temmelig stort indgreb. Og de gange jeg har skullet gøre det selv har det altid været med lidt dårlig samvittighed - netop fordi det ikke er for kattens skyld men min egen.

3. at holde kæledyr er i bund og grund egoistisk - lev med det Desmond Morris :slight_smile: Get over it.
    Jeg kender ingen kastrater som går og savner noget som de aldrig har haft. Tvært imod forsvinder min dårlige samvittighed altid, når jeg ser hvor stresset et fertilt dyr i fangeskab som ikke selv vælger hvor og hvornår det parrer sig og med hvem, kan være. Jeg tager hatten af for opdrættere, der kan holde disse dyr under ordentlige forhold - det er bestemt ikke for lægmand at kaste sig ud i.
    Jeg kan slet ikke tilbyde et fertilt dyr et indholdsrigt liv hjemme hos mig under mien forhold. Så jeg fortsætter med at kastrere - og jeg må fastholde, at det ud fra punkt tre altså også er - omend kun en smule - for mine kattes skyld.

Nå hvad mener I? Provokerer Morris også jer med denne udtalelse?-)

MVH

[quote=lenschow;67103]I morges læste jeg lidt i Desmond Morris bog Mere om katte.
Han skriver om kastration af hun- og hankatte, at der sker for bekvemmelighedens skyld

:::::::::::::::::::::::::::::::

Nå hvad mener I? Provokerer Morris også jer med denne udtalelse?-)

MVH[/quote]

Hæ - kan huske da jeg i sin tid læste Desmond Morris bog, at jeg rigtig, rigtig mange gange sad og bare rystede helt vildt på hovedet af hans mere eller mindre tåbelige konklussioner!
På det tidspunkt havde jeg en eneste kat - huskatten Saga (fritgående på p-piller) og der var simpelthen så mange ting, som jeg under ingen omstændigheder kunne genkende eller bare relatere til hende…
Det gik så helt galt, da jeg læste samme mands udgydelser ang hund!
Siden har jeg udelukkende opfattet ham som en ganske hæderlig kender af menneskelig adfærd - men totalt ubrugelig i forhold til mine kæledyr!

Og ja… jeg kan godt huske det nævnte afsnit…
På det tidspunkt var Jan netop lige blevet uddannet som pædagog - han havde beskæftiget sig en del med psykologi under studiet…
Jeg mener at huske at afsnittet af JAN (sic!) blev kommenteret som et typisk eksempel på mandlig kastrationsangst! -LOL

Hvis kattene gik frit ude, hvad de dybest set er “lavet til”, er jeg meget tilbøjelig til at give ham ret.
Men nu er det sådan, at vi har valgt at have kattene som kælekatte - og dermed er deres forhold ret meget anderledes. Jeg synes det direkte nærmer sig dyrplageri, hvis man har fertile dyr gående i en lejlighed, der aldrig nogensinde får lov at reproducere.

Så for mig handler det om, hvorvidt vi har kattene som kæledyr eller om det er brugsdyr til at fange mus på en gård.

hehe - ja han bør holde sig til menneskers adfærd! Hans bog Det menneskelige dyr og især det afsnit om seksuel adfærd - er enorm morsom!

Fx at vi en gang gik på alle fire, og så tiltrak kvinders baller jo mænd… men så gik vi op på to ben, og samtidig sker der det forunderlige, at kvinder udvikler bryster - eller som Morris siger det - to baller foran, da mand og kvinde nu pludselig mest nærmer sig hinanden forfra!

:slight_smile:

Så kvinder. Det er bare et par baller! haha

provokerer mig… nej der skal mere til…

men jeg vil synes det er en STOR skam hvis nogen tager det vrøvl alvorligt…

det ville være en katastrofe hvis han med den udtalelse var med til at påvirke kælekattekøberes beslutning om kastration…

[quote=lenschow;67125]hehe - ja han bør holde sig til menneskers adfærd! Hans bog Det menneskelige dyr og især det afsnit om seksuel adfærd - er enorm morsom!

Fx at vi en gang gik på alle fire, og så tiltrak kvinders baller jo mænd… men så gik vi op på to ben, og samtidig sker der det forunderlige, at kvinder udvikler bryster - eller som Morris siger det - to baller foran, da mand og kvinde nu pludselig mest nærmer sig hinanden forfra!

:slight_smile:

Så kvinder. Det er bare et par baller! haha[/quote]

Har du læst Elaine Morgan? (kan ikke huske, hvad hendes bog hedder)
Hun er et vældig godt modtræk til den dengang etablerede forskning i menneskelig adfærd… og ganske sjov at læse :slight_smile:

Nej kender hende ikke:-) Men vil da lige finde hende. Tak:-)

Miss T: Ja der skal desværre nok være folk, der er enige… Jeg er delvis enig - set ud fra et adfærdsmæssigt synspunkt men ikke ud fra de forhold som fx mine katte lever under… desuden bryder jeg mig ikke om tanken “at gribe ind delvis” i et dyrs kønsliv… hvorfor ikke gøre det helt? Hvis man alligevel griber ind?

[QUOTE=lenschow;67129]

Miss T: Ja der skal desværre nok være folk, der er enige… Jeg er delvis enig - set ud fra et adfærdsmæssigt synspunkt men ikke ud fra de forhold som fx mine katte lever under… desuden bryder jeg mig ikke om tanken “at gribe ind delvis” i et dyrs kønsliv… hvorfor ikke gøre det helt? Hvis man alligevel griber ind?[/QUOTE]

min tanke er - når man griber ind - så skal det være på den måde der er mindst skadelig for katten…

for pigernes vedkommende - p-piller er noget ged, brystkræft og underlivsbetændelser ect… + falske graviditeter og “overløb” og alt det der hører med… alt det undgår man ved at bruge metoden…

hvordan han IKKE har det med i sine overvejelser er mig en gåde…

og for drengenes ? dont even get me started… :smiley:

i mine øjne er den fulde neutralisering på et tidspunkt hvor missen heler ALLERhurtigst (12-16 uger) da et eneste alternativ… + at vi får glade harmoniske katte der måske nok bliver lidt større men har et sundt ustresset liv (alt andet lige)

det er svært at komme igennem med det budskab når folk som DM stadig læses som kurant kattevisdom…

PS mødte en på Hillerød der sagde.,… ej jamen jeg vil altså hellere vente til de er 1 år med at neutralisere… det synes jeg er det bedste…

• “ok hvorfor det” spurgte jeg så…

“jamen altså - sådan føler jeg bare”… det er da synd for de små killinger…

:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad: - ej hvor skulle jrg bide tænderne sammn for ikke at svare med en hel lektion…

jeg var på kogepunktet… jeg kan ikke tage argumenter der ikke er godt for katten når der INTET rationelt er i det og det bare er noget man “føler” - jeg bliver hysterisk hidsig…

Jeg mener nu heller ikke det er et stort indgreb på dyret idet de ikke ved hvad de går “glip” af. Desuden vil hankatte ved metoden hvor de stadig bliver holdt fertile slås med bylder og sår til følge. De vil fortsat strinte og strejfe.

Hunkattene vil blive parret men “snydt” for at få killinger, det mener jeg må være frustrerende for en hunkat. At blive parret igen og igen uden at der kommer noget ud af det.

Jeg mener at det han skriver er at menneskeliggøre kattens tankegang. Jeg mener ikke dyr på samme måde som mennesker har et behov for at få unger og dyrke sex, men det er en adfærd der skal sikre artens overlevelse. Derfor ryster jeg også på hovedet af alle de katteejere der mener det er bedst og sundest for hunkatten at få et kuld killinger inden den evt. bliver neutraliseret, nogen påstår enddog at katten bliver skør hvis den ikke prøver at få killinger først.

Enig - der er et element af menneskeliggørelse i det - eller som Ann skrev - mandlig kastrationsfrygt:-) Eller hvad var det for et ord, Ann :-)))

Da jeg var ung og ubrugt og gik på barrikadderne for alverdens ting - slugte vi DM råt og usødet.
Han er simpelthen uden for vores tidsramme. . . . og det han skrev den gang, hører ikke hjemme i dag.

Mænd får kuldegysninger og føler starks efter om deres nosser stadig har det godt, og sidder hvor de skal, når vi taler om kastrationer. . . . .de er bare for du… :stuck_out_tongue:

Vi lukker bl.a. vore hanner for at skåne dem for frustrationer. Og vore hunner for ikke at blive sindsyge i hovedet over parringer uden killinger og dermed følgende fibromer o.l, i deres livmoder. P-piller uden kontrol kan give div. cancerudbrud . . . .som vi indirekte påfører dem.

Så NEJ . . jeg bliver ikke provokeret af DM - jeg har haft mit bekendtskab med ham.

Jeg behandler mine katte så de får et værdigt liv, her i vores turbulente verden.

Altså… når snakken går omkring neutralisering, så er jeg helt på linie med jer andre, hvilket vel egentlig gerne skulle være fremgået af mine tidligere indlæg…

Men man bør også huske at enhver form for operation er et voldsomt chok for organismen, og at der altid er en lille risiko for at noget går galt.
Så at bagatellisere at katten lægges i narkose osv, vil jeg ikke!

Når det så er sagt… der kommer ALDRIG mere en fertil kat ind af døren herhjemme… skulle det ske pgr specielle omstændigheder, vil opringningen til dyrlægen blive foretaget så hurtigt som miligt! :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;67184]
Men man bør også huske at enhver form for operation er et voldsomt chok for organismen, og at der altid er en lille risiko for at noget går galt.
Så at bagatellisere at katten lægges i narkose osv, vil jeg ikke![/QUOTE]

Naturligvis er der en risiko ved at lægge katten i narkose - jeg har selv oplevet nogle ubehagelige følger …
Men jeg mener stadig risikoen for fertile dyr er større. Går de ude vil de ofte komme i slåskamp - og er de indekatte vil de leve en temmelig frustreret tilværelse, eftersom det nok er de færreste der vil have en fertil han- og hunkat gående, som bare kan parre lystigt.

Jeg har fået Alma steriliseret for hendes skyld - at hun ikke kommer i løb er bare en side gevinst:)

Man skal jo huske på, at en akt i løbetid - er en kat der ikke kan finde hvile, en kat der er frustreret helt ud i potespidserne.
Når katten først kommer i løb første gang, kan det jo ske, at man ender med en superfertil pige som går i løb igen og igen - hvor katten psykisk kan grænse til det sinssyge, og HER mener jeg, at man som ejer har det ansvar at lade katten neutraliserer, da andet grænser til dyreplageri.
Skal katten bruges til avl, er det en anden sag.

Har man udekatte, vil en neutralisering også være med til at mindske risikoen for voldsomme slagsmål, smertefulde bid med eventeult medfølgende betændelse.

Så snart katten ikke har en kønsdrift, har den ikke samme agressive måde at beskytte territorium-thumbs

Desuden, hvis man holde kønsmodne katte inde både hun og han, kan de resulterer i aggresiv adfærd fra kattens side af - hvilket kan give et anspændt forhold ejer og kat imellem - specielt hvis husstanden indeholder mindre børn.

Så neutralisering - vil jeg sige både er for vores egen skyld - men bestemt også kattens-thumbs

-wehuuMin mening er -wehuu
at Morris meget ofte provokerer.

Jeg mener for øvrigt også, at katration af en hankat er
et lille indgreb.
Der er altid en lille risiko ved narkose.

Der er 200 dødsfald om året p.g.a. narkose hos mennesker;
men tænk på, hvor mange tusind operationer,
der foretages hvert år; hvor menneskeliv reddes. -engel

Livet er i al almindelighed farligt for både mennesker og dyr.

Mange gode hilsner
Mona

Det afhænger vel af øjnene der ser… Jeg er også for kastration - hvilket sandsynligvis også fremgår af min katteflok:-)

Men ser jeg med rene adfærdsbriller på emnet, så ER det naturligvis ikke et mindre indgreb at fjerne et dyrs kønsliv. Det er faktisk et temmeligt stort indgreb - set fra den vinkel.

Men i en bog til kæledyrs ejere burde Morris måske lægge sine zoolog briller til side:-)

Katten er trods alt et kæledyr og ikke et vildt levende dyr ej heller naturligt forekommende i DK fx.
Så spørgsmålet er, hvad der er mest “naturligt” for en kat i DK?.. Hm… Havde ingen bragt dem her til, så havde de nemlig slet ikke været i DK…

Det synes jeg han glemmer lidt - også selv om han ikke skriver om Dk alene:-)

MVH

Jeg kan på sin vis godt se, ar vi går ind og leger Gud, ved at bestemme om katten skal være kastrat eller ej.

Men som katteproblematikken er idag - med FOR mange katte. Vil jeg hellere lege Gud på den måde, end at lege Gud ved at få aflivet uønskede killinger, der ikke kan findes hjem til-thumbs

[QUOTE=~Prinsesse~;67282]Jeg kan på sin vis godt se, ar vi går ind og leger Gud, ved at bestemme om katten skal være kastrat eller ej.

Men som katteproblematikken er idag - med FOR mange katte. Vil jeg hellere lege Gud på den måde, end at lege Gud ved at få aflivet uønskede killinger, der ikke kan findes hjem til-thumbs[/QUOTE]

HØRT! HØRT HØRT! Kan vi ikke maile det stykke til Morris? :slight_smile:

Det enesten DMs bøger kan bruges til er til at dø af grin over.
Jeg har Kista fertil fordi hun skal bruges til arvl, ellers havde jeg ikke.
Jeg syntes det er synd, både for hunde og katte at holde dem fertile n¨år de ikke skal bruges til avl. At de ikke bliver brugt og ikke er neutraliserede kan da give dyrene fustrationer, og det er sgu da dyrplageri efter min mening.

Nå ja, når ingen andre vil, så melder jeg mig som Rasmus modsat :cool:

Der er sket en utrolig masse siden D M skrev sin bog for 21 år siden, vores viden om katte er nærmest eksploderet, og ikke mindst har verden og måden man holder kat på ændret sig fantastisk meget og med det i mente, er jeg stadig utroligt glad for D M’s bøger om katte, de har gjort mig meget klogere på hvad det er for et dyr jeg har valgt at dele mit liv med. -thumbs

Med tanke på at man stadig idag, i 2008 møder dyrlæger der siger at katte skal være kønsmodne før neutralisation, så kan D M’s 21 år gamle udtalelser ikke bringe mis pi* i kog, og han vil stadig være at finde på reolen -engel