Er mine katte "bare" huskatter eller?

Hej,
jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har den helt store forstand på race og genetik. Jeg ved da godt hvad en Maine Coone (??), en norsk skovkat og hvad en Perser er.

SPørgsmålet er bare om mine katte er huskatte, og hvad gør en huskat, til en huskat:?

Jeg har ingen anelse om hvilken race mor-mis og far-mis er, men er der nogen ude i det ganske danske land der har nogen “tommelfinger”-regler?

Håber der er nogen derude der er lidt klogere end mig mht dette :pote:

For mig at se så ligner de nogle dejlige “almindelige” huskatte.

Tommelfingerreglen er, at man kan ikke sige en dyt om race, medmindre man har en stamtavle på kræet :wink: - eller som minimum på begge forældre.

I mine øjne, er det en huskat, når man ikke har stamtavlen, samt hvis den er korthåret. Er den langhåret vil man nok kalde den en blandingskat, selvom det er alle katte uden stamtavle vel. Det er en smagssag, hvilket ord man synes, der dækker bedst.

Så vidt jeg kan se har du 2 smukke huskatte :slight_smile: en dejlig tortie pige og en helt sort :slight_smile:

Det der gør en racekat til en racekat er dens stamtavle… så har man papirer på sin øjesten udsted af en af de 3 hovedorganisationer - så har man definitorisk en racekat :slight_smile:

Der er så nogle der opererer med konceptet blandingskat der er huskat parret med en racekat…

om dette også skal kaldes en huskat kommer an på hvem du spørger, for der er nogle opdrættere der decideret opdrætter Europé som (såvidt jeg har forstået) er en forædling og opdræt af den gamle huskat så den ikke går tabt med alle de blandinger der bliver lavet :slight_smile:

Men umiddelbart vil jeg sige at du ser ud til at have 2 smukke husmisser…

Du har dig to helt ualmindelige dejlige Huskatte :slight_smile:

  • Jeg tror ikke der findes nogen “bare huskatte”, alle katte er noget helt særligt :slight_smile:

Men hvis vi taler race, så er jeg helt enig med Jane (og Battlestar - som nåede at svare inden jeg trykte send :wink: ) - for at vide hvilken race kat man har, skal man have en stamtavle på katten :wink:
Ellers findes der Huskatte & Blandings katte.

Alle skønne på hver deres helt egne måder :slight_smile:

/Mette

ja okay :slight_smile: hvad vil en tortie så sige at være? Hun (Fiona) er som I kan se 3farvet, har det noget med det at gøre? Og hvad ville du/I anbefale man fik hende parret med, da jeg er interesseret i dette. Godt nok ikke lige inden for det næste års tid, men stadig er det jo rart at få lidt gode råd med på vejen. :slight_smile:

  • og tak :wink:

De er 2 særdeles smukke huskatte. :wehuu:
Hvilken flot pels…

En del vil påstå at alle katte af ukendt/blandet ophav, er huskatte. Andre vil så mene at man udover huskatte, kan tale om blandingskatte … primært hvis man kender ophavet, eller hvis katten overvejende ligner en eller anden race.

Men diverse racebetegnelser bør kun bruges, hvis man har en stamtavle der dokumenterer det.

Se f.eks. mine katte i min signatur. Alle er omplaceringskatte uden stamtavle.
Cæsar er påstået maine coon - i mine øjne er han en maine coon-lignende kat.
Fnuggi er påstået ½ maine coon, ½ huskat - i mine øjne er han en semi-langhåret blandingskat.
Ebony er både ligner og er (efter min mening) en huskat.

Uanset hvad, er det alle fantastiske. :slight_smile: (Også dine katte, som jeg vil kalde huskatte.)

tak tak Mona :slight_smile:
Har også fra dag 1 givet dem den rigtige mad, og ikke det billige stads fra supermarkedet, godt nok er jeg på SU men det er skam ingen undskyldning, heller forbygge end at helbrede :slight_smile:

Og til andre interesserede:
Hvis jeg skal avle på Fiona (den farvede) hvilken race skriver man så på? er også det jeg ikke er helt sikker i, også derfor jeg venter med at avle til jeg er heelt inde i det :slight_smile:

[quote=CarinaHF;359187]Og hvad ville du/I anbefale man fik hende parret med, da jeg er interesseret i dette. Godt nok ikke lige inden for det næste års tid, men stadig er det jo rart at få lidt gode råd med på vejen. :slight_smile:

  • og tak ;)[/quote]

Jeg vil anbefale dig at besøge nogle internater, inden du vælger at sætte flere huskatte i verden :slight_smile: Killinger er ikke noget, man får “for sjov”. De er levende væsner, som skal kunne garanteres et godt hjem 15-20 år ud i fremtiden - og der er allerede så mange søde og dejlige huskatte, som mangler et godt og kærligt hjem :hjerte:

[quote=CarinaHF;359187]ja okay :slight_smile: hvad vil en tortie så sige at være? Hun (Fiona) er som I kan se 3farvet, har det noget med det at gøre? Og hvad ville du/I anbefale man fik hende parret med, da jeg er interesseret i dette. Godt nok ikke lige inden for det næste års tid, men stadig er det jo rart at få lidt gode råd med på vejen. :slight_smile:

  • og tak ;)[/quote]

jeg vil stærkt anbefale dig IKKE at få dine øjestene parret…

  1. dine smukke piger vil begynde at gå i løb. det har de ikke godt af med mindre de bliver parret… hunkatte der går gennem flere løbetider inden de bliver parrede bliver meget stressede - det er utrolig synd for dem for de trives ikke

  2. du kan holde løbetiderne væk med p-piller - MEN - det er den sikre vej til at katten udvikler kræft. Opdrættere herinde giver KUN p-piller hvis det på ingen måde kan undgåes. Det er meget sundhedsfarligt for katten…

  3. hvis du rent faktisk får parret din lille mis med en anden dreng - så risikerer du for det første sygdomme under parringen hvis du blot lader naturen gå sin gang og lukker hende ud. Især hvis du bor i et område hvor diverse kattesygdomme er udbredte…

  4. katten er gået i løb, er blevet parret og nu kommer det store øjeblik… slimproppen er gået og der sker… INGENTING… katten kan ikke føde killingerne selv og det er søndag aften kl 22.
    Du får hende til vagtdyrlæge og får et kejsersnit… og er nu 6-8.000 kroner fattigere…

  5. killingerne skal opfostres med foder, dyrlæge, neutralisering inden salg, mærkning ect… så er du de første 5.000 kr fattigere såfremt du ikke oplever flere problemer overhovedet…

Killinger er skønne… men lad være… for kattens, for din og ISÆR for din økonomis skyld…

det er synd for alle parter… at få killinger på katten skal man overlade til dem der har gjort det til en fuldtids hobby og som har brugt årevis på at lære om hvordan de skal gøre inden de laver første parring…

Nyd dine skønne katte og brug 2000 på at få dem begge neutraliseret så de kan leve et langt og sundt liv uden stress :slight_smile: det er det bedste du kan gøre - både for dig selv og misserne

:kram:

Kære Carina.

Jeg ville sådan ønske, at du ville tage en lille killing til dig,
i stedet for selv at lave et kuld killinger.

Der er så mange katte i forvejen, som ikke har et hjem. :ked:
Knus fra Mona

[quote=CarinaHF;359191]
Hvis jeg skal avle på Fiona (den farvede) hvilken race skriver man så på? er også det jeg ikke er helt sikker i, også derfor jeg venter med at avle til jeg er heelt inde i det :)[/quote]

Man skriver huskat på - for hun er jo ikke en racekat, så alt andet vil være usandt :wink:

[quote=Battlestar;359196]j
5. killingerne skal opfostres med foder, dyrlæge, neutralisering inden salg, mærkning ect… så er du de første 5.000 kr fattigere såfremt du ikke oplever flere problemer overhovedet…

[/quote]

Jeg vil vove den påstand, at det ikke kan gøres for kun 5000,- kr. - i hvert fald ikke, hvis der er tale om et helt kuld.

Da jeg havde et kuld hittekillinger* førte jeg regnskab over forbruget. Kuldet var på 4 killinger og slutresultatet var efter 13 uger 13.800 alt incl. - og det helt uden nogen som helst komplikationer.

Jeg endte med at beholde 3 af killingerne - dels fordi jeg nok blev lidt for forelsket :wehuu: , men også fordi jeg ikke kunne finde hjem, der levede op til mine (mange) krav.

*) Jeg tog moderen (en herreløs kat) til mig 2 dage før fødslen, så hun “indgik” også - dog ikke hendes vac. og neutralisering.

først og fremmest tak for alle de gode råd :slight_smile:
var skam heller ikke for at det skulle være i sjov at få hende parret, men for at vidrebringe hendes skønne natur (det synes vi selvf alle om vores egne misser hehe :slight_smile: )
og for at se om der ville komme nogen spændende farver ud af det …!
Men vil klart følge jeres råd, også derfor jeg fik taget mig sammen til at blive medlem af dette forum :slight_smile:

Udover dette skal jeg også have Phoebe (den sorte) neutraliseret i næste uge, da de oftere og oftere kommer i løbetid, og det er jo stressende på dem. Men så får jeg også Fiona neutraliseret samtidig :slight_smile:

[quote=CarinaHF;359214]

Udover dette skal jeg også have Phoebe (den sorte) neutraliseret i næste uge, da de oftere og oftere kommer i løbetid, og det er jo stressende på dem. Men så får jeg også Fiona neutraliseret samtidig :)[/quote]

det er et super godt valg :slight_smile: og tak fordi du sætter dine kattes behov forrest - det varmer rigtig meget :hjerte:

den slags er desværre ikke en selvfølge (jo - selvfølgelig for alle kattetosserne herinde ) så indlæg som dette varmer helt ind i midten

:tak:

[quote=CarinaHF;359214]
og for at se om der ville komme nogen spændende farver ud af det …!
Men vil klart følge jeres råd, også derfor jeg fik taget mig sammen til at blive medlem af dette forum :)[/quote]

Dejligt du tager mod gode råd :ok:

Trefarvede katte er ikke ualmindelige, så jeg ville ikke forvente nogen særlig spændende farver, uanset hvilken farve hankatten havde.

[quote=CarinaHF;359214]
og for at se om der ville komme nogen spændende farver ud af det …![/quote]

alm huskatte har samme farvegenetik som de semilanghårede misser - prøv at søge på “farvegenetik” herinde - så vil du kunne læse en masse om hvordan katte får deres farver og hvilke farver der kan komme ud af hvilke kombinationer :slight_smile:

Det er to meget smukke katte du her - den sorte Phoebe ligner fuldstændig min Nikita.
Kulsort og så en hvid “broche” på brystet.

:wehuu::wehuu::wehuu::wehuu:

Men udover dette, fandt jeg ud af i dag at min bendkedt, lad os kalde hende for A, åbenbart har taget r**en, undskyld udtrykket, på mig og de 4 andre der har købt af hende.
Det viser sig nemlig da jeg ringede og bestilte tid hos dyrelægen igår, at killingerne aldrig er blevet vaccineret. Vi har tilfældigvis samme dyrlæge, så hun kunne gå ind og se på min venindes tider, og hun var åbenbart aldrig dukket op :S
Og ikke nok med det, så har mine killingers bror, (morens søn, som er min bekendtes) hoppet på deres mor, som nu venter et nyt kuld inden for to ugers tid, som hun også har tænkt sig at sælge videre UDEN at skrive noget om det på dba.dk.
Hvad gør jeg i denne situation, har prøvet at tale hende til fornuft, men det er som om det ikke rigtigt siver igemmen… :lynogtorden:

Nu er jeg godt selv sikker på at mine dejlige misser ikke er indavl, da deres far er min mors hankat og at moren er min bekendtes. Vil aldrig selv købe en kat der er indavl, da man jo ikke ved om de fejler noget … :S

[quote=CarinaHF;359224]Men udover dette, fandt jeg ud af i dag at min bendkedt, lad os kalde hende for A, åbenbart har taget r**en, undskyld udtrykket, på mig og de 4 andre der har købt af hende.
Det viser sig nemlig da jeg ringede og bestilte tid hos dyrelægen igår, at killingerne aldrig er blevet vaccineret. Vi har tilfældigvis samme dyrlæge, så hun kunne gå ind og se på min venindes tider, og hun var åbenbart aldrig dukket op :S
Og ikke nok med det, så har mine killingers bror, (morens søn, som er min bekendtes) hoppet på deres mor, som nu venter et nyt kuld inden for to ugers tid, som hun også har tænkt sig at sælge videre UDEN at skrive noget om det på dba.dk.
Hvad gør jeg i denne situation, har prøvet at tale hende til fornuft, men det er som om det ikke rigtigt siver igemmen… :lynogtorden:

Nu er jeg godt selv sikker på at mine dejlige misser ikke er indavl, da deres far er min mors hankat og at moren er min bekendtes. Vil aldrig selv købe en kat der er indavl, da man jo ikke ved om de fejler noget … :S[/quote]
Blandt huskatte tror jeg nu at den slags indavl er ret normalt. Der er jo ingen kontrol. Hvorimod det hos opdrættere kun sjældent sker.

Men jeg tror ikke det er noget at være bekymret over. Det er de manglende vacciner til gengæld. Og den manglende information også.