Er oliventræer giftige for katte?

Ja, overskriften siger ligesom det hele…
Min svigerfar forærede fornyelig min kæreste og mig et lille fint oliventræ, som gerne skal bo på vores altan, men da altanen nu efter grundig indhegning, er blevet en del af kattenes territorium, så vil jeg lige sikre mig at de ikke kradser af hvis de “kommer til” at tygge på et blad…
Umiddelbart kan google ikke svare mig på ovenstående spørgsmål - og så tænkte jeg at KG var det rette sted at spørge :slight_smile:

Vi har et lille oliventræ i en krukke i haven, og det er kattene meget glade for.

især vores yngste er meget glad for at “lege” med det. Hun strækker sig op sf det, og gemmer hovedet i kronen. Det ser kært og ganske fjollet ud. Og jeg er ganske sikker på at hun også har smagt på bladene, og hun ser ikke ud til at have taget skade. Vi plantede det i påsken.

Jeg kender en NFO opdrætter med sådan et, de har haft det et par år og kattene lever da endnu… Det gør træet så ikke :tihi: Alle bladene faldt mere og mere af (NB men ikke pga kattene, pga pasning tror jeg)

Mange tak for svar!
Så tager jeg chancen og lader det lille træ bo på altanen (trods kattene, så er der nok bedre chancer for at det overlever her, end hvis jeg sender det i pleje hos min søster :tihi:)