Er prisen på din races killinger steget?

Jeg har lagt mærke til at flere opdrættere af min race (Norsk Skovkat) har hævet prisen med mellem 500,- og 1.000,- kr. i forhold til hvad jeg plejer at tage.

Er det generelt at priserne er steget inden for alle racer?

Jeg synes også den har taget et hop op ad, og man føler næste man udøver prisdumping, hvis man sælger lavere :wink:

Indenfor abyerne har jeg i de sidste par år flere steder set priser på killinger til kæl med hele pakken for 7.000 kr.
Selv har jeg i mange år ligget på 5.000 - 5.500
Jeg har så set at prisen for en killing til kæl uneutraliseret koster mellem 8.000 og 9.000 svenske kroner øst for broen - og her er der ingen problemer med at få killingerne solgt.

Da jeg startede med opdræt for 10 år siden lå prisen på 4.500 for en killing til kæl med hele pakken.

Generelt ligger priserne på racekatte en del lavere i Danmark end i Sverige (som jo ellers på mange punkter er et billigere land end Danmark).

Fra mit B- til C-kuld satte jeg prisen op med 500 kroner for en kælekat og jeg ligger da blandt de dyreste i Danmark (bl.a. fordi mange kælekattekøbere desværre stadig ikke kigger på, hvad de får med i pakken), men det var ikke derfor, ingen af mine killinger endte med at blive solgt til kæl.

Da et parringsgebyr ofte bliver sat til “prisen for en killing” kan det nemt blive en dyr omgang at køre til Sverige til parring, for parringsgebyret er der selvfølgelig sat efter den svenske pris for en killing og den er for burmesere på 9-10.000 svenske kroner.

I 2007 købte jeg en dansk opdrættet kælekat med fuld pakke for 5.000, så på de 12 år er prisen steget med 1.000 og det vil jeg godt stå inde for, når man tænker på, hvor meget mad, grus, dyrlæger m.v. er steget i mellemtiden.

1 Synes om

Da udgifterne er steget syntes jeg ikke det er urimeligt at priserne også stiger, syntes især af foder er steget voldsomt i 2010 kunne man ofte købe 10 kg RC for 250 kr i dag skal man være heldig at få tilbud på 350 kr.

men når jeg kigger priser kigger jeg også på hvad får køber med i prisen, vores killinger koster 5500 kr med fuld pakke øst for broen koster de 6500 kr med 1 vaccination og chip

Men alt det her med priser på kattene handler jo et eller andet sted også om udbud og efterspørgsel, og hvad kunden vil give. Hvis standarden i Sverige er at man kan få 9-10000 for en killing af en given race kan jeg ikke se noget problem i det. Hvis køberne gerne vil betale det og gør det uden at brokke sig hvad er problemet så?

Vi snakker jo tit og ofte herhjemme om at kattens status er lav, og jeg hører ofte det argument at det sandsynligvis har noget at sige at huskatte- og blandingskillinger kan man få smidt i nakken til ingen penge flere steder.

For mit eget vedkommende var det i den grad årsag til at jeg ikke under nogen omstændigheder ville købe en racekattekilling da jeg købte Frederik og Bastian i sin tid tilbage i 2011 - jeg syntes det var for dyrt og var i øvrigt temmelig uvidende på hvad det egentlig koster at have kat på opdrætsbasis. Ovenikøbet så var jeg faktisk så flabet at jeg fik forhandlet prisen på dem ned. Jeg sidder lidt og skammer mig over mig selv idag, fordi jeg nu idag har et lidt mere nuanceret syn på pris idag end jeg havde dengang. Det handler bla. om viden, viden som jeg dels har fået via opdrættere jeg er rendt ind i på min vej eller viden jeg selv har opsøgt.

En ting er hvad det koster at opdrætte killingen med mad, grus, dyrlæge etc. Hvis man derudover smækkede 1000,- oveni prisen, så kan jeg stadigvæk ikke se problemet når man tænker på vores produkt.

Jeg har endnu ikke selv skullet prissætte killinger men jeg vil tror at de kommer til at ligge på 5500-6000.

2 Synes om

Det er efter min mening et absolut minimum - uanset race. Det kan godt være, det er fy-fy i Danmark at kunne leve af at være opdrætter (selvom det fungerer fint i mange andre lande), men det gør mig lidt trist, at al den tid, der lægges i et godt kuld killinger, ikke må prissættes på nogen måde, fordi man kun kan være seriøs opdrætter, hvis man er det på hobbyplan og helst sætter et par tusinde til pr. kuld.

Prismæssigt er der en balance mellem udbud og efterspørgsel og efterspørgslen efter de sjældne racer er helt logisk højere end efter de almindelige og samtidig ligger Danmark desværre langt bagud i forhold til at acceptere, at racekatte koster penge (mens der er prestige i at eje racehunde), men især det sidste er noget, alle opdrættere efter min mening bør bruge tid og energi på at ændre.

(Jeg kan dog ikke tage den bengalopdrætter, som ikke alene sælger udstillingskastrater dyrere end kælekatte, men også graduerer dem i pris - sikkert efter “kvalitet” - når jeg ikke mindes nogensinde at have set den pågældende på en udstilling).

1 Synes om

Nu er jeg ved mit første kuld og jeg har valgt at lægge prisen på kr. 5500,-.
èn af killingerne skal ud til en opdrætter i DK og der er prisen faktisk den samme. Men det er mere af den grund, at det er en opdrætter som jeg stoler 100% på og som jeg snakker rigtig godt med. Jeg ved at hun har hjulpet mange andre opdrættere og derfor synes jeg, at det var meget fair. Hvis det var en anden havde prisen nok også været højere. Og skal de til udlandet, ville prisen også have været højere.
Jeg synes ikke at kr. 5500,- er for høj. Tror faktisk at den ligger i den lave ende set generelt.
Når jeg snakker med “ikke katte ejere” om prisen på racekatte, starter de altid ud med at synes at det var da godt nok dyrt. Men når jeg så begynder at ridse op hvad der er af udgifter og regler som vi skal følge, så ender de faktisk oftest med at sige, at det kan de da egentlig godt forstå nu.
Jeg tror at fordi folk synes at en racekat er dyr, er fordi de ikke ved bedre.

2 Synes om

Jeg havde ikke kuld i 2017, og da jeg så priserne hos dyrlægen for første kuld i 2018, og lige satte mig ned og regnede på det, så gik mine EUR killinger (med den fulde pakke) fra 5000 til 5500 ved andet kuld, da omkostninger var steget væsentligt siden vores kuld i 2016 (det overraskede mig faktisk hvor meget at især dyrlæge regningerne var steget). Så det kunne lyde til at andre har oplevet det samme :slight_smile:

Her tror jeg, du har helt ret.
Har fx en bekendt, hvor alt skal være det rigtige mærke - Audi, Ray Ban, etc. Men da hun så ville have en ragdoll, så kiggede hun på katte uden stamtavle, for dem med var da alt for dyre bare fordi der er et stykke papir :dokdok:

1 Synes om

SUK, siger man bare så!

1 Synes om

Ja, det er desværre op af bakke, men oplysning MÅ være vejen frem!

1 Synes om

Da jeg startede med at opdrætte, lå prisen for en NFO-killing på ca 4.500,- kr. med (for de flestes vedkommende) fuld pakke.

De er steget gradvist gennem årene (det er lige knap 11 år siden jeg fik mit første kuld) og ligger nu på mellem 6.000,- og 6.500,- kr.

Men ja, I har jo ret i at priserne på foder, grus og dyrlægebesøg også stiger, og der bruges jo også penge på tests, både obligatoriske og frivillige.

Jeg har aldrig givet en killings pris for en parring, og ville også betakke mig fra at låne hankat hos en opdrætter som opkrævede det. Tænk hvis der kun bliver født 1 eller 2 killinger i kuldet, så er det sørme dyrt at give 5-6.000,- kr. for en parring.

Jeg har givet mellem 500,- og 1.000,- kr. pr. killing i parringsgebyr, og har endnu aldrig betalt gebyr for selve det at have katten til parring, som jeg har hørt nogle opkræver.

Nu er det relativt sjældent hos burmesere at få 1-2 killinger, men jeg fik vist også formuleret mig lidt forkert.

Standard (efter min erfaring) er op til en killings pris og typisk et beløb for at aflevere og så et beløb pr. killing (nu er det mange år siden, jeg har spurgt på en parring i Danmark, men 500 danske kroner pr. killing kan i hvert fald ikke gøre det). Min sidste parring var meget billig, for hankatteejeren var mindst lige så interesseret i parringen som jeg var, og den mener jeg kostede 5.000 svenske kroner ialt for 5 killinger (og dertil skulle jeg så lægge 2 x bro og kørsel retur til Gøteborg).

“Op til” betyder jo så, at hunkatteejeren får et lille overskud på at få mange killinger.

I juli 2017 forespurgte vi på en parring i Norge. 1500 N kr for parringen og 1500N kr hver hver killing der bliver født.

vi takkede nej :frowning:

Ja der mangler stadig oplysninger til dem der ikke ved bedre, men tænker de bliver svære at nå, ofte syntes jeg det er folk, der ikke har dyr i forvejen og ikke har nogen ide om hvad dyrlæge og foder koster.
For dem der ved hvad en tur omkring dyrlægen koster, høre vi altid at de syntes prisen på 5500 kr er billig, når de sælges med fuld pakke.

Bare ligd en note vedr. NOK og SEK husk kurs ligger på ca 0,8 kr.

Så ja 1.500 NOK er jo blot DKK 1.200

Det ved jeg men det er stadig sindsyg dyrt, min første parring købte jeg i 2011, den kostede 1500 kr i paringsbebyr og 500 kr pr killing, dog max 3000 i alt, hun fik 5 killinger

En god aby til avl koster i europa mellem 1500 og 2000 euro. Hertil skal lægges transport.
I USA er prisen omkring 3000 USD plus transport.
Hvis jeg bruger så mange penge for at få fat på nogle bestemte linier, vil jeg ikke forære dem væk.
Forstil Jer en parring hvor der kun kommer 2 killinger, men at opdrætteren beholder den ene til eget brug.
Denne opdrætter får her en ny avlskat med 50% nye linier.
Skal det ikke koste noget ?
Skal jeg sælge parringer er prisen gradueret efter antal af killinger kunne f.eks. være 3000 for første killing og 1500 for den næste og 1000 for den 3. - fjerde killing og derover er “gratis” Dvs. 5500 for et kuld med minimum 3 levedygtige killinger.
Heraf må kun en gå videre i avl. Kommer der kun en killing og at den af den ene eller anden grund ikke kan gå i avl, vil jeg sætte prisen for denne ned til f.eks. 1500-2000 men der vil altid være en risiko og her må hunkatte ejeren også være villig til at tage en chance.

Det kan godt være nogen vil synes det er urimeligt, men jeg har ikke selv fået noget forærende. Min første avlskat købt i 2008 i Danmark kostede 8.500 kr. og havde restriktitioner. Min første parring købt i 2009 kostede 5.500 for 3 killinger - Min start på opdræt kostede altså for 10 år siden 14.000 kr.
så abyavl har altid kostet en hel del :slight_smile:

Og jeg synes, det er en yderst rimelig pris for (forventeligt) at få nogle nye linjer ind i dit opdræt :slight_smile:

Jeg har lige spurgt på - og aftalt - en parring til Jools. Det bliver med en hankat med stort set nye linjer for Europa og som typemæssigt har det, jeg er interesseret i til denne parring (at jeg så kun får én farve killinger må jeg tage med :slight_smile: ). Indtil videre ved jeg ikke engang, hvad parringen kommer til at koste mig, for det er sekundært for mig i forhold til slutresultatet. (Jeg forventer dog ikke, at det bliver mere end ca. en killings pris og det har jeg det fint med).

Fordi jeg laver nogle specielle parringer, sælger jeg heller ikke mine avlskillinger til samme pris som kælekillingerne. Hvis opdrættere vil have de linjer, jeg laver, bliver de ikke foræret væk og kan sagtens have en gradueret pris alt efter land og opdrætter :slight_smile:

1 Synes om

Er det virkeligt rimeligt, at kælekattekøberne skal være med til at financiere opdrætternes valg af importer og andre udgifter? De forelsker sig i en killing - de er ikke interesset i avlsmålet bag.
Der er udgifter forbundet med denne hobby - dem må opdrætterne selv holde for med IMHO. At priserne og restriktionerne eskalerer, er helt og holdent opdrætternes eget ansvar - det giver IMHO ikke mening at vælte udgifterne over på køberne.
Jo, jeg ser min race bliver dyrere i Europa (især Frankrig - LOOF!), men vi er endnu ikke begyndt med restriktioner opdrættere i mellem - enten handler vi ikke med hinanden, eller killinger sælges neutraliserede.

Tænk - det ser jeg slet ikke nogen sige i denne tråd. Hankatteejere sætter prisen på parring for at få dækket en del af de udgifter ind, som de har på anskaffelse og “vedligehold”. Den skal hunkatteejeren dække. Hunkatteejeren kan så vælge at sætte sine priser under hensyntagen til egne udgifter, som jo bl.a. inkluderer en del udgifter til dyrlæge, mad og grus - og slitage på hjemmet samt den tid, der lægges i kuldet.

Jeg nægter simpelthen at forstå, hvorfor opdrættere skal forpligtes til at tabe penge på hvert eneste kuld eller på at indkøbe og holde hankat for at opretholde idéen om, at “dette er jo en hobby og hobbyer koster penge”.

Min pris på kælekattekillinger ser høj ud for mange, der gerne bruger 1.000 - 1.500 + udgiften til neutralisering og en yderligere vaccine på at køre fra Sjælland til Jylland for at hente en killing, der som udgangspunkt koster allerhøjst 1.000 mindre end min. Andre elsker, at de får det hele serveret på et sølvfad og blinker ikke af prisen.

Men hvis andre opdrættere er interesseret i at købe mine killinger, får de lov til at dække en del af de udgifter, jeg har haft ved at lave specielle og i nogens øjne dyre parringer. Jeg vil sandsynligvis stadig sætte penge til, da jeg nemt kan risikere at komme til at betale 2.500 USD for en avlskat, men jeg kan virkelig ikke se, hvorfor jeg skal tage hele regningen, hvis andre opdrættere vil nyde godt af den import.

2 Synes om