Er sådan i tvivl ? alene kat

Hjælp mig lige med at vende noget her, gider i ??

Jeg har haft en del henvendelser på vores brune birmapige - Pipaluk.

Den som jeg allerbedst kan li´er en ældre dame på 78 år som har haft en hund de sidste 17 år.
Nu vil hun gerne,fordi hun har været en del sammen med datteren´s kat, have en kat.
Hun bor i lejlighed med stor altan - og tømmeren der skal lukke altanen af er næsten bestilt…
Datteren hjælper hende med at finde den helt rigtige kat og efter at have læst stolpe op og ned har de i fælles skab bestemt at det skal være en birma.

Vi har også snakket om at når man nu er blevet 78 år kan der jo hurtigt ske ændringer i ens situation og hun er indstillet og glad for at vi laver en aftale om at jeg tager pipaluk hjem,hvis der sker hende noget der gør at hun ikke længre kan have kat.
(Datteren har ude katte så der kan pipaluk ikke flytte hen)

Hun lyder som en rigtig dejlig kattemor, og hun er meget lydhør overfor pasnings vejledning af katten,foder,pelspleje og dyrelæge tjek osv… ja faktisk drømmehjemmet.

MEN hun vil og må kun have en kat - normalt sælger vi ikke som alene kat.
Men her er en frisk pensionist som kun er væk fra hjemmet når hun handler eller besøger fam. og hendes lille hund var hendes et og alt, hun vil gerne kaste alt hendes tid og opmærksomhed på en lille kat - tror i det er nok for en lille overkærlig birma pige.??
Katten er helt ekstremt menneske kærlig og kommer tit og ofte stor spindene og puffer til os for så skal hun lige nusses lidt bag øret.
Selvfølgelig leger hun også med de andre katte - men vi skal bare sige"nåe lille misse pige" mens hun leger med de andre,så vil hun heller snakke med os end at lege vildt vidre.

Jeg er for første gang oprigtigt i tvivl om vi skal sælge en alene kat ud.
Har du/i prøvet det og hvad har overvejelserne været i forbindelse med det??

Kh
Anja

Jeg synes helt bestemt det lyder til at være et paradis for Pipaluk. Jeg ville ingen betænkeligheder have, når katten er så glad for sine mennesker, og den kommer et sted hen, hvor den får al den opmærksomhed den kan ønske sig

Jeg har også solgt et par killinger som enekatte, og selvom jeg også er modstander af det, er det hver gang gået over al forventning. Jeg tror det er vigtigt at man ser på hvert enkelt tilfælde, og vejer for og imod. Hvordan kattens psyke er, hvordan den nye ejer er, hvordan de nye omgivelser er og især ens egen mavefornemmelse.

Held og lykke med Pipaluk, hvad end du beslutter dig for :thumbup:

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, da jeg IKKE sælger killinger som alene kat. Jeg ville hellere anbefale din køber at anskaffe sig en voksen omplacerings birma, som ikke bryder sig om selskab af andre katte.

[quote=nixbix;422582]Hjælp mig lige med at vende noget her, gider i ??

Jeg har haft en del henvendelser på vores brune birmapige - Pipaluk.

Den som jeg allerbedst kan li´er en ældre dame på 78 år som har haft en hund de sidste 17 år.
Nu vil hun gerne,fordi hun har været en del sammen med datteren´s kat, have en kat.
Hun bor i lejlighed med stor altan - og tømmeren der skal lukke altanen af er næsten bestilt…
Datteren hjælper hende med at finde den helt rigtige kat og efter at have læst stolpe op og ned har de i fælles skab bestemt at det skal være en birma.

Vi har også snakket om at når man nu er blevet 78 år kan der jo hurtigt ske ændringer i ens situation og hun er indstillet og glad for at vi laver en aftale om at jeg tager pipaluk hjem,hvis der sker hende noget der gør at hun ikke længre kan have kat.
(Datteren har ude katte så der kan pipaluk ikke flytte hen)

Hun lyder som en rigtig dejlig kattemor, og hun er meget lydhør overfor pasnings vejledning af katten,foder,pelspleje og dyrelæge tjek osv… ja faktisk drømmehjemmet.

MEN hun vil og må kun have en kat - normalt sælger vi ikke som alene kat.
Men her er en frisk pensionist som kun er væk fra hjemmet når hun handler eller besøger fam. og hendes lille hund var hendes et og alt, hun vil gerne kaste alt hendes tid og opmærksomhed på en lille kat - tror i det er nok for en lille overkærlig birma pige.??
Katten er helt ekstremt menneske kærlig og kommer tit og ofte stor spindene og puffer til os for så skal hun lige nusses lidt bag øret.
Selvfølgelig leger hun også med de andre katte - men vi skal bare sige"nåe lille misse pige" mens hun leger med de andre,så vil hun heller snakke med os end at lege vildt vidre.

Jeg er for første gang oprigtigt i tvivl om vi skal sælge en alene kat ud.
Har du/i prøvet det og hvad har overvejelserne været i forbindelse med det??

Kh
Anja[/quote]

Hej Anja

jeg har birmaer og har masser af erfaringer med birmaer, som alenekat…mine dårlige erfaringer dragede jeg fra 1994 til 95 hvor jeg fik min første birma - kom fra et lille opdræt med 3 katte dengang som jeg husker det. Fik af vide, at det intet problem er med en alene birma - så jeg købte Felix med glæde. Fik rykket en masse tlf. ud fra væggen, brevsprækken blev også flået ud, katten jamrede sig, hylede om natten og ødelagde alt og var bare urolig…var dybt ulykkelig fordi jeg netop kunne se hvad der var galt. Han total kedede sig selv om jeg aktiverede ham med lange gåture og masser af leg. Jeg måtte ikke have flere katte for udlejeren - til slut måtte de indrømme at det var dyrplageri, og jeg fik lov at få en birma mere i 95 og problemet var løst.

Efter det har jeg aldrig ville sælge birmaer som alenekat. 1 gang har jeg solgt en birma, som skulle gå alene ca 4 uger inden hans gode ven kom til ham, skulle lige være gammel nok…ejererne kunne kun bekræfte, at det var super synd for ham, og han var lykkelig igen da han fik en legekammerat.

Så spørger du mig, så skal du ikke sælge den, hvis du har et sund og stabilt temperament på dine katte. Sådan nogle som ikke er bange for noget, og bare har krudt i rumpen. Jeg får masser af henvendelser ala din men jeg går ikke på kompromis mere - ALDRIG…og sender hellere 50 købere til andre opdrættere, som er ligeglade - for jeg er ikke og mine killinger skal ikke være forsøgsdyr med det. Jeg tror, at jeg ca sender 90 procent købere videre til birma.dk, som kun vil have en enkelt kat. For ingen af mine samarbejdspartnere sælger heller alene birmaer - ok mange af dem er “oplært” af mig, så det har jo lidt naturlig forklarig, selv om det jo var ok hvis de tog et andet valg - men de vil også det bedste for deres killinger.

Hilsen Heidi og co.

Jeg har osse solgt enekatte, men har forklaret ejerne at hvis katten når den er omkring 1 år begynder at lave unoder, så er det fordi den keder sig.
ALLE har købt endnu en birma her, og straks var problemet løst.
Men jeg har osse forklaret at det BEHØVER ikke at være endnu en birma, en kat fra internatet kan sagtens gøre det samme.
Men alle har altså valgt at købe endnu en.

Er du i tvivl, så lad være!

[quote=Quanti´s;422630]Jeg har osse solgt enekatte, men har forklaret ejerne at hvis katten når den er omkring 1 år begynder at lave unoder, så er det fordi den keder sig.
ALLE har købt endnu en birma her, og straks var problemet løst.
Men jeg har osse forklaret at det BEHØVER ikke at være endnu en birma, en kat fra internatet kan sagtens gøre det samme.
Men alle har altså valgt at købe endnu en.[/quote]

Syntes du det er optimale forhold for din killing fra starten af så?

KH Heidi

Hjemmet lyder jo rigtig dejligt - bortset fra det med at den skal være alene.
Måske vil den trives super godt med det - måske ikke. Det er jo en risiko man skal vælge om man vil tage eller ej. Men hvis du er i tvivl, skal du måske lade vær? Hvis katten først er sendt afsted til nyt hjem, så er det ret svært at fortryde igen! :frowning:

Jeg sælger aldrig en killing til en tilværelse som ene-kat.
I dette tilfælde vil jeg anbefale damen på 78 år at få en voksen, gerne ældre kat, som er vant til at være alene.

Desuden er det min erfaring med rørige pensionister (også ældre), at de TIT tager på familie-/vennebesøg fra morgen til aften (hvis ikke hele week-ends), deltager i en del ældrearrangementer og tager på div. indkøbsture.

Med alderen følger ofte små-reparationer, som kan kræve indlæggelse i et eller to døgn.

Faktisk er børnefamilier meget mere hjemme, så SKULLE jeg sælge en ene-killing, blev det til en sådan familie, ikke en enlig pensionist.

[quote=Con Meo;422680]Syntes du det er optimale forhold for din killing fra starten af så?

KH Heidi[/quote]

JA det syntes jeg da, jeg kan da ikke tvinge en killingekøber til at købe 2 katte, men kan råde dem, så godt jeg kan…

Nej man kan ikke tvinge - men mener man ikke at en kat bør bo alene, kan man vel lade vær med at sælge til nogen som kun vil have én? :slight_smile:

Da jeg måtte omplacere min hund (westie tæve, med nogle problemer) tog jeg mig retten til at være rigtig kritisk, jeg ville ikke bare have en familie som jeg kunne råde så godt jeg kunne, jeg ville have en familie til hende som opfyldte ALLE mine krav 100 %. Og det fik jeg… :ok:

Ingen kritik af dig eller andre, bare nogle tanker…
Men altså man kan jo naturligvis ikke tvinge nogen til at købe to katte, men så kan man jo altid afslå, og sige at man ikke vil sælge katte alene, da man mener de minimum skal være to. Nu har jeg selv kun én kat, men skal op og se på en veninde til ham på søndag - han mangler selskab. Jeg skal aldrig kun have én kat igen - minimum to. Og skulle jeg nogensinde opdrætte katte, ville jeg nok også afslå købere som kun vil have én kat og ingen har i forvejen… Med mindre man helt sikkert kan se en kat som overhovedet ikke trives med andre katte, så skal sådan en naturligvis ud til et hjem som enekat.
Jeg fik endda af vide af Charlies tidl. ejer at han gik fint som enekat - men det mener vi altså ikke.

Men som opdrætter har man jo ret til at vælge og vrage mellem de købere som tilbyder sig - det er jo vigtigt at køber opfylder ens krav og man er tryg ved at sende en killing afsted. Ellers dur det jo ikke… :slight_smile:

Damen på 78 kan jo ikke gøre for hun kun må ha’ 1 kat, så jeg syntes det er synd hun ikke skulle ha’ lov at købe sig den killing hun ønsker sig.
Jeg ville ikke ha’ nogen betæligheder med at sælge 1 killing til hende, hun lyder til at være en rigtig dejlig køber til killingen.

MEN man kan jo aldrig vide om killingen godt kan gå som enekat, det kan kun tiden vide
Nu er det jo ikke sådan at jeg har solgt 200 killinger sådan.
Jeg har solgt 4 killinger som enekat og efterfølgende er de så blevet 2 !
Men hvis kemien er der mellem mig killingekøberne og killingen, så ser jeg intet galt i det.
Men det er jo op til hver enkelt, det er jo osse derfor jeg anbefaler de køber 2, men mange kan jo godt syntes det er lidt overvældende med 2 fra start af, og nogle vil gerne have killingen for sig selv, og præge den, og så efterfølgende få en ny kat !

[quote=PiaH;422791]Damen på 78 kan jo ikke gøre for hun kun må ha’ 1 kat, så jeg syntes det er synd hun ikke skulle ha’ lov at købe sig den killing hun ønsker sig.
Jeg ville ikke ha’ nogen betæligheder med at sælge 1 killing til hende, hun lyder til at være en rigtig dejlig køber til killingen.[/quote]
Da vi kun ville have en kat, valgte jeg med vilje at gå uden om killinger - for jeg synes ærlig talt også det er synd at have én legesyg killing alene.
Hvis man kun må have en kat (/kun vil have en kat) så synes jeg i stedet for man skal finde en voksen kat som ikke bryder sig om andre kattes selskab, og sætter pris på at være alene - i stedet for at tage chancen med en killing. :slight_smile:

Så jeg synes i stedet trådstarter skal foreslå den ældre dame at kigge efter en voksen kat, som helst vil være alenekat! :ok: Dem har jeg set en del af - især på internaterne, og der er altså mange katte som gerne vil have et nyt hjem.

[quote=Quanti´s;422795]MEN man kan jo aldrig vide om killingen godt kan gå som enekat, det kan kun tiden vide
Nu er det jo ikke sådan at jeg har solgt 200 killinger sådan.
Jeg har solgt 4 killinger som enekat og efterfølgende er de så blevet 2 !
Men hvis kemien er der mellem mig killingekøberne og killingen, så ser jeg intet galt i det.
Men det er jo op til hver enkelt, det er jo osse derfor jeg anbefaler de køber 2, men mange kan jo godt syntes det er lidt overvældende med 2 fra start af, og nogle vil gerne have killingen for sig selv, og præge den, og så efterfølgende få en ny kat ![/quote]
Nej, det er også derfor det jo er et valg man skal tage - om man vil løbe risikoen og se om killingen trives som enekat eller ej. Jeg har i hvert fald (desværre!) set en del annoncer med katte som sælges fordi de ikke trives som enekat.
Men har man gode erfaringer som opdrætter med det og har det fint, så er det jo fint nok :slight_smile: Synes bare det er dumt at sælge hvis man er i tvivl om det er en god idé eller ej - så hellere springe fra, og finde en køber man VED er den rette.

Jeg har aldrig været i tvivl, kun dem som KUN ville have en, og ikke var modtagelig for at man siger at det nok er godt at få en til efter et stykke tid.
De er naturligvis blevet pillet fra hurtigt.
Men dem som godt vidste at de nok skulle have endnu en, de har gerne måtte købe.