Er spidsmus giftige for katte...?

Ja det er mit spørgsmål.

Da jeg kom hjem fra arbejde, lå der 3 døde spidsmus i gangen.

4 katte sad i køkkenet omkring én 4. spidsmus, som ikke var helt død.
Jeg fik taget den fra dem.

Ca en time senere begyndte Diva at dryppe med mundvand, som en vandhane der ikke er helt lukket.

Jeg ringede og snakkede med min dyrlæge, da jeg syntes, det var lidt voldsomt.
Jeg sagde, de ikke havde spist nogle blot dræbt dem.
Hun sagde, jeg skulle tilbyde hende mad, for at se om hun havde kvalme.
Hun spiste lystigt en god portion vådfoder- men hun drypper stadig voldsomt med mundvand.

Hun virker frisk og gemmer sig ikke eller noget.
Hun er i løb og render fint rundt og kurrer som normalt. det eneste uændrede er mundvandet.

Jeg har så lige fundet opkast med en fortæret spidsmus i, så jeg tænker, at det er hende, der har spist den.

Nej, de er ikke giftige, men de smager grimt og bliver derfor som regel ikke spist. Vandspidsmusens bid er dog giftigt, men det er jo ikke aktuelt for en frisk jæger på 4 poter :slight_smile:
VH
Susanne

Der er faktisk arter, der er giftige - men jeg har ikke hørt at nogen af dem der lever i Danmark…
Til gengæld har jeg aldrig oplevet at mine egne spiser de spidsmus, de nedlægger; spidsmus er forsynet med kirtler, der udskiller et stærkt lugtende sekret, som gør at de fleste rovdyr undgår dem som føde - så det kan måske forklare reaktionen, hvis din kat alligevel har gnasket en i sig…?

spidsmus har kirtler på siden af kroppen der hverken lugter eller smager godt, derfor bliver de som regel ikke spist, når de alligevel ryger ned kommer de op igen, også på grund af kirtlerne

Ja, jeg mener også at kunne huske, at jeg kom frem til, da jeg for noget tid siden undersøgte lidt om spidsmus og giftighed, at der var NOGEN spidsmus, der var giftige. :slight_smile: Men det var ikke den der helt ‘almindelige’, som vi så ofte ser herhjemme. :slight_smile: