Erfaring med GPS-tracker?

Kære kattegale

Vi har nu boet i rækkehus med vores snart 3 år gamle Mille siden september. Hun har altid været indekat, da vi før da boede i lejlighed (hun havde adgang til altaner) og her i rækkehuset har vi indhegnet haven. Det har fungeret rigtig fint … lige indtil i tirsdags, hvor hun var på springtur. Der var et sted i hegnet, hvor hun havde set det ‘gabte’ lidt rigeligt og fik klemt sig ud. Min weekend er derfor gået med at dobbeltsikre hver en centimeter af hegnet … men jeg fornemmer at jeg kæmper mod tiden og skæbnen. På et eller andet tidspunkt er jeg - selvom det gør mig knusende ulykkelig - nødt til at erkende, at hun vil finde en ny udvej, så hvor nødigt jeg end vil overvejer jeg nu at give slip, fjerne hegnet og lade hende være udekat.

Det skal sige at vi bor i udkanten af byen på en lukket vej ud til store græsområder, så det er ikke så meget biltrafikken jeg frygter - mere at hun render sin vej og jeg aldrig ser hende igen :sob: :scream:.

Jeg har derfor set på en GPS-tracker man kan sætte i halsbåndet. Hun bruger godt nok ikke halsbånd i dag, men det kan hun formentlig vænnes til. Mit eneste dilemma er bare, at jeg synes den dims er både stor, tung og klodset. Hun er en meget lille huskat og jeg kan ikke helt lide tanken om, at hun render rundt med denne byrde.

Jeg vil formentlig kun bruge den indtil jeg har vænnet mig til hendes udeliv og set, at hun forhåbentligt vender hjem af sig selv.

Er der nogen der har erfaring med sådan en tracker eller ved, om der er mindre alternativer? Prisen er ikke så afgørende, hvis den kan give mig sjælefred.

Det bør tilføjes, at løsningen ikke er at gøre hende til gå-tur-med-sele-kat! Jeg vil gøre det de første par dage, så hun vender sig til verden udenfor, men ikke som permanent løsning, det vil min hverdag ikke kunne skrues sammen til, hvor meget jeg end gerne vil gøre for hende.

Jeg håber nogen ligger inde med De Vise Sten, så både Mille, jeg og min søn kan gå en fredfyldt sommer i møde, for lige nu er jeg ved at kokse sammen af stress hver gang hun er ude i haven og frygter konstant at se hende rende afsted over græsmarkerne.

Knus fra
Mette

2 Synes om

Sikker på der er andre, med meget mere erfaring end jeg, men hvis jeg har dig, ville jeg ikke opgive hegnet,

Med venlig hilsen

4 Synes om

Jeg ville ikke give en fritløber halsbånd på.

Du kan risikere at katten sidder fast et sted og bliver kvalt i det og et klik halsbånd vil ikke give dig den tryghed du efterspørger da det er lavet til at falde af hvis det sidder fast i noget :blush:

Min anbefaling vil derfor lige som Beimis være at genoverveje hegnet.

4 Synes om

Jeg vil ikke turde sætte halsbånd på en kat der render udenfor… Alle de steder den kan sidde fast.

5 Synes om

Hvad er det for en slags hegn, du har sat op? Har du en strømtråd øverst?

Jeg tror ikke, der er særlig mange herinde, der har erfaring med GPS-tracker, så det er nok derfor, vi hellere vil rådgive om hegnet :slight_smile:

5 Synes om

Jeg vil tillade mig at spørge om hun er steriliseret og mærket. Hvis ikke, vil jeg anbefale at få det gjort hurtigst muligt. af den grund, er hun steriliseret, så har hun ikke den udelængsel for at finde hankat og er hun mærket, ja så har du ejerretten over katten, lovgivninge siger nu, er katten ikke mærket, kan enhver tage den til sig.
Jeg vil anbefale både chip og et øremærke, chippen kan nemlig ikke ses af alle, det kan øremærket.
Halsbånd vil jeg kraftig fraråde, også dem der skulle springe op af sig selv, de virker ikke efter hensigten. Her taler jeg desværre af erfaring. sønnikes kat havde halsbånd på, men det fik ende, da den en dag kom hoppende hjem på 3 ben, med det fjerde siddende fast i halsbåndet.
Jeg er ikke så nervøs for at hun ikke kommmer hjem til jer igen, for det gør de når de trives og er glade i deres hjem. Men hvs hun tages ind af andre og holdes inde, kan hun jo af gode grunde kke.

Hvis alle huller hegnet er lukkket, så kan du prøve med et strømtråd toppen, det bruger vi på vores løbegårde.

5 Synes om

Jeg har udelukkende haft fritløbere - forstår fint din tanke med GPS-trackeren, men dels er jeg i lighed med andre ikke glad for tanken om halsbånd, og dels er min erfaring, at risikoen for at de bliver kørt ned, er markant højere end for at de “bare” bliver væk.

Så er muligheden for en katte-sikker indhegning til stede, ville jeg 100% satse på det.

5 Synes om

Kære katteelskere

Tusind tak for svar. Jeg vil helt afgjort lytte til jeres råd om at droppe halsbåndet! Der er rigeligt med farer for en lille kat som Mille, hun skal ikke også risikere at blive kvalt!

Mille er både neutraliseret, øremærket og chippet.

Hegnet i haven er et finmasket trådhegn - jeg har vedhæftet et billede. Problemet var henne ved plankeværket (findes i begge sider af haven), hvor der var kommet ‘luft’ imellem plankeværket foroven og hegnet. Nu har jeg sikret det ved at sætte ekstra trådhegn op, så nu kan hun med stensikkerhed ikke længere løbe op af plankeværket og mase sig igennem foroven (hun HAR forsøgt, men måtte opgive).

En anden fælde var, at de vinduer, der peger ud mod haven/terrassen (den bliver lavet til rigtig have her til foråret!) har en mindre gesims under, og jeg mistænker at hun er hoppet op på den ene (tættest på det plankeværk man ikke kan se på billedet) og så sprunget videre over. Nu har jeg sat noget for, så hun ikke længere bør kunne hoppe derop.

Nu, hvor hun ved at der er en verden udenfor, sidder hun jævnligt og kigger op på hegnet som om hun overvejer, om hun mon kan springer derop. Hegnet er ca. 170 cm højt (jeg er låst af at bo til leje, hvor der er regler for højden) og da hun er en lille kat bør hun ikke umiddelbart kunne springe så højt. Jeg har aldrig set hende springe meget mere end en meter, men hvis nu motivationen er til stede …?

Med andre ord, jeg vil meget, meget gerne tage imod gode råd om ekstra sikring af hegnet, for den allerbedste løsning vil helt klart være, at vi kan beholde hende trygt og godt inde i haven.

8 Synes om

Afhængig af, hvor stor jeres indhegning er, kunne løsningen være at lægge tråd/net tag på, som vi valgte at gøre.
Ved zooplus kan man købe bidefast net (vælg den grønne, den klare reflekterer i sollyset, og kan genere jer selv og jeres naboer)

Et par billeder af “taget” på vores kattegård, som er ca 35 kvm stor.

3 Synes om

Jeg ville personligt sætte lidt kradetræer og lign derud, så hun har noget at lave :slight_smile:

3 Synes om

Rigtig god pointe - noget at klatre i (i sikker afstand fra hegnet! :see_no_evil: ) og måske et område med græs eller lignende…?

3 Synes om

Det ser virkelig flot ud!!! Jeg vil dog helst undgå ‘tag’, da vi har mange fugle i haven, og jeg vil formentlig også skulle søge tilladelse til det (boligselskabet er lidt krakilske). Men hvis alt andet svigter, bliver det løsningen.

3 Synes om

Uha, jeg har skam vilde planer med haven :blush:. Det er jo mindst ligeså meget for Milles skyld vi fik den. Vi flyttede ind i efteråret sidste år, så det har været begrænset hvad jeg har gjort (udover at rive et grimt skur ned for at give mere plads). Mine planer går bl.a. på at lægge græs og plante en masse buske hun kan ligge på lur under :smile_cat:. Og så noget med klatrehalløj … i passende afstand fra hegnet!

8 Synes om

Jeg er stadig ikke til halsbånd til fritløbere, men så lige at Apple har produeret AirTags, som har ret lang batteritid ift nuværende kendte trackere :smil:

Udfordringen med Apples airtags er at de er afhængige af Bluetooth fra omkringværende enheder. De har kun kort rækkevidde i sig selv, hvilket betyder at de er ret ubrugelige “ude på landet” og i tyndt befolkede/befærdede områder.

6 Synes om

Det er dyrt når de smider dem væk :slight_smile: Husker tydeligt da de første katelemme var med hhv magnet og ekstern chip

1 Synes om

Hmm, jeg føler mig mere og mere overbevist om, at jeg dropper gps’en. Det er for dyrt i længden hvis hun taber den, og samtidig er jeg frygtelig bange for at hun skal blive kvalt i halsbåndet. Jeg brugte hele lørdagen på at ekstra-sikre hegnet, og det har holdt hende inde i haven indtil videre. Så snart vejret er til det, skal jeg igang med at lave haven super kattevenlig. Og hvis hegnet ikke holder hende inde, vil jeg acceptere dette, lade hende blive fritløber og krydse fingre for at hun er så glad for sit hjem, at hun ikke bliver væk.

Det har været guld værd med jeres input - tak :hugs:!!!

6 Synes om

Jeg ville lave et andet hegn hvis det ikke holder…

Verden er for farlig til jeg ville turde fritløb :smiley:

2 Synes om

Du kan evt kigge her for at få ideer til at forbedre din indhegning
https://www.katteindhegning.dk/

3 Synes om