Kære kattegale
Vi har nu boet i rækkehus med vores snart 3 år gamle Mille siden september. Hun har altid været indekat, da vi før da boede i lejlighed (hun havde adgang til altaner) og her i rækkehuset har vi indhegnet haven. Det har fungeret rigtig fint … lige indtil i tirsdags, hvor hun var på springtur. Der var et sted i hegnet, hvor hun havde set det ‘gabte’ lidt rigeligt og fik klemt sig ud. Min weekend er derfor gået med at dobbeltsikre hver en centimeter af hegnet … men jeg fornemmer at jeg kæmper mod tiden og skæbnen. På et eller andet tidspunkt er jeg - selvom det gør mig knusende ulykkelig - nødt til at erkende, at hun vil finde en ny udvej, så hvor nødigt jeg end vil overvejer jeg nu at give slip, fjerne hegnet og lade hende være udekat.
Det skal sige at vi bor i udkanten af byen på en lukket vej ud til store græsområder, så det er ikke så meget biltrafikken jeg frygter - mere at hun render sin vej og jeg aldrig ser hende igen .
Jeg har derfor set på en GPS-tracker man kan sætte i halsbåndet. Hun bruger godt nok ikke halsbånd i dag, men det kan hun formentlig vænnes til. Mit eneste dilemma er bare, at jeg synes den dims er både stor, tung og klodset. Hun er en meget lille huskat og jeg kan ikke helt lide tanken om, at hun render rundt med denne byrde.
Jeg vil formentlig kun bruge den indtil jeg har vænnet mig til hendes udeliv og set, at hun forhåbentligt vender hjem af sig selv.
Er der nogen der har erfaring med sådan en tracker eller ved, om der er mindre alternativer? Prisen er ikke så afgørende, hvis den kan give mig sjælefred.
Det bør tilføjes, at løsningen ikke er at gøre hende til gå-tur-med-sele-kat! Jeg vil gøre det de første par dage, så hun vender sig til verden udenfor, men ikke som permanent løsning, det vil min hverdag ikke kunne skrues sammen til, hvor meget jeg end gerne vil gøre for hende.
Jeg håber nogen ligger inde med De Vise Sten, så både Mille, jeg og min søn kan gå en fredfyldt sommer i møde, for lige nu er jeg ved at kokse sammen af stress hver gang hun er ude i haven og frygter konstant at se hende rende afsted over græsmarkerne.
Knus fra
Mette