Jeg er kraftigt nærsynet (næsten blind :høhø: -7,25 og -5,75)
I over 30 år har jeg levet med kontaktlinser uden et eneste problem men nu bliver jeg indhentet af alderen
Mit læsesyn er på et år blevet ret dårligt +1,75 og jeg for let hovedpine på arbejdet og når jeg læser. Jeg har købt flere billige læsebriller, men det fungerer ikke rigtigt for mig.
Jeg har overvejet briller med glidende overgang i stedet for mine linser, men med den styrke jeg skal have er det et problem. Glassene bliver for tykke, med mindre jeg betaler spidsen af en jetjager, og det har jeg ikke lyst til.
Så nu vil jeg forsøge mig med linser med glidende overgang. Jeg har fået taget mål, og får dem på prøve op til efterårsferien. Der skulle være en vis tilvænningsperiode, hvor især synet på lange afstande kunne være et problem. Så jeg skal ikke køre bil.
Jeg er ikke særlig tålmodig og vil gerne vide, hvad jeg kan forvente mig, og hvor lang tid der kan gå, før “måske” kan blive glad for dem.
Er der nogen her på forum, som har erfaringer som de vil dele med mig ?
Jeg kunne slet ikke få det til at fungere, så løsningen blev for mig at få bifokale glas… med styrke -10.00 og -10.75, og en læsekorrektion på vel lige knap +1.75
Jeg har dog altid hadet at have briller på, så jeg fik endelig taget mod til mig og blev LASIKopereret for nærsynetheden…
Siden har jeg klaret mig med de bilige læsebriller - dog kan jeg efterhånden godt mærke at jeg nu har brug for nogle ordentlig tilpassede briller…
Det fungerede heller ikke for mig, jeg gav det ellers en lang tilvænning, men måtte opgive. Jeg besluttede mig for briller med glidende overgange, og da mit syn osse er så dårlig at det kræver tykke glas, så besluttede jeg at synet var så vigtig for mig, og jeg måtte betale hvad det kostede. Mine briller med stel står mig i 14.500, og jeg er glad for min beslutning …Og glad for at jeg har forsikring på dem
Tak for jeres input
Jeg har hørt om flere der som Alice ikke kunne få det til at fungere, så derfor er jeg også lidt skeptisk, men giver det dog et forsøg, og håber jeg kan være heldig som Inge.
Jeg har også overvejet at gøre som Ann, at blive opereret for nærsynetheden, og så få et par veltilpassede læsebriller evt. med glidende overgang til glas uden styrke, så jeg kan sidde i sofaen og se på noget tæt på og af og til kigge op og følge med på fjernsynet.
Jeg får forskellige linser på hvert øje, En hvor læsefeltet er midt i linsen og en hvor det er feltet til det lange syn som ligger inderst. Det skulle modvirke evt. problemer i kraftigt lys evt. ved bilkørsel i sol, hvor pupillen trækker sig sammen. Her kunne jeg så risikere ikke at kunne se ordenligt, da det primært ville være læsefeltet som blev brugt.
Jeg er generelt bare en klovn til briller og er heller ikke god til at bruge solbriller.
Jeg var osse kun ‘søsyg’ i få dage indtil jeg havde vænnet mig til mine briller med glidende overgange - Jeg er faktisk rigtig glad for mine briller nu - Så glad at jeg for det meste glemmer at skifte over til skærmbriller når jeg sidder ved computeren
Så er jeg blevet udstyret med linser med glidende overgang/to styrker og selvom det ikke er så slemt som jeg havde frygtet er jeg pt. ikke begejstret.
Jeg har ikke kvalme og kun en let hovedpine efter de første 6 timer i går. Jeg ser fint på mellemdistancen og kan også godt læse med den og bruge min tablet ubesværet, men…
Mit syn på de lange distancer er ikke godt. Jeg kan ikke læse undertekster på fjernsynet fra sofaen (3,5-4 meter væk) Ting langt vær virker flimrende/urolige og jeg vil i øjeblikket ikke turde køre bil.
Det er tydeligt at linserne er forskelligt opbyggede. Med jeg ser bedst på afstand med højre øje, som så til gengæld ikke er super ved læsning og omvendt med det venstre øje, men kan hjernen kompensere for dette med tid ?
Selvom jeg samtidig har fået sat styrkerne på afstand op med 0,5 og 0,25 ser jeg ikke super med nogle af øjnene.
Det er rart at jeg kan læse uden briller, men spørgsmålet er om jeg kan leve med et ringere syn på lange afstande ? Hvis ikke det bliver bedre end hvad det er nu på dag nr. 2 tvivler jeg.
[QUOTE=Wijelo;1206217]Så er jeg blevet udstyret med linser med glidende overgang/to styrker og selvom det ikke er så slemt som jeg havde frygtet er jeg pt. ikke begejstret.
Jeg har ikke kvalme og kun en let hovedpine efter de første 6 timer i går. Jeg ser fint på mellemdistancen og kan også godt læse med den og bruge min tablet ubesværet, men…
Mit syn på de lange distancer er ikke godt. Jeg kan ikke læse undertekster på fjernsynet fra sofaen (3,5-4 meter væk) Ting langt vær virker flimrende/urolige og jeg vil i øjeblikket ikke turde køre bil.
Det er tydeligt at linserne er forskelligt opbyggede. Med jeg ser bedst på afstand med højre øje, som så til gengæld ikke er super ved læsning og omvendt med det venstre øje, men kan hjernen kompensere for dette med tid ?
Selvom jeg samtidig har fået sat styrkerne på afstand op med 0,5 og 0,25 ser jeg ikke super med nogle af øjnene.
Det er rart at jeg kan læse uden briller, men spørgsmålet er om jeg kan leve med et ringere syn på lange afstande ? Hvis ikke det bliver bedre end hvad det er nu på dag nr. 2 tvivler jeg.[/QUOTE]
Det burde dine øine kunne korrigerer for i løbet af kort tid (dage). Jeg har selv med mine gamle titanium briller oplevet at en del af stangen knækkede så det ene glas faldt ud. Den ene gang var i julen, hvor der var lukket, så jeg gik med briller med kun 1 glas, og havde dengang minus 5 - min afstandsbedømmelse ifht at tage et glas eller andet nåede ikke at blive helt god, men resten gik egentlig overraskende pænt efter nogle dage.
[QUOTE=Wijelo;1206217]
Det er rart at jeg kan læse uden briller, men spørgsmålet er om jeg kan leve med et ringere syn på lange afstande ? Hvis ikke det bliver bedre end hvad det er nu på dag nr. 2 tvivler jeg.[/QUOTE]
Da jeg fik min LASIKoperation måtte jeg træffe valget mellem at kunne se perfekt på korte afstande (“samtaleafstand”, læsning og den slags) eller et godt syn på afstande over 2 - 3 meter.
Jeg valgte dengang det sidste og det har jeg ikke fortrudt. Det betyder at jeg IKKE skal rende rundt med briller “ude i samfundet”, men kan nøjes med læsebriller. Jeg bruger heller ikke briller, når jeg ser TV eller ved alm samtale, selv om jeg måske nok kunne have glæde af en eller anden form for korrektion på den distance…
Jeg ville meget nødigt undvære mit gode afstandssyn fx behøver jeg ikke (længere) solbriller med styrke eller diverse uhandy tingester til at sætte på mine alm briller og jeg kan se, hvem det er jeg møder, tilbudsskiltene i supermarkedet osv osv…