Erfaringer med forskellige mærker modermælkserstatning til killinger

I disse tider, hvor flydende PetAg KMR er svært at skaffe herhjemme, kunne det være interessant at høre, hvilke erfaringer der er med andre mærker flydende modermælkserstatning til killinger. Jeg har kun erfaring med PetAg flydende KMR - pulveret tør jeg ikke give mig i kast med.

Andre mærker - erfaringer søges:)
Just Born
RC Babycat Milk
Gimpet Cat-Milk plus taurin
Beaphar Kitty Milk
Versele-Laga Pet Milk

Findes der andre:? Kan de købes herhjemme:?

Gedemælk kan jeg bedst lide at give helt små som kickstarter - meget skånsom for killingernes mave. Jeg køber det i Irma, ca. 32 kr for 1 liter

Just Born er jeg meget begejstret for og foretrækker det over KMR - det siges at være mere skånsomt - og så kan jeg godt lide det er i brikker fremfor dåser. Det bundfælder på samme måde som KMR.

Pulver bruger jeg først når de er fire uger. Jeg har hørt at gedemælkepulver skulle være bedre end andre pulver - har kun brugt det til større killinger - det findes i DK men er svært at finde

Jeg har heldigvis kun yderst sjældent brug for mælkeerstatning, men er det til helt små så går jeg i en stor bue udenom alt der er lavet på pulver, fordi jeg har set killinger nok dø af forstoppelse i den anledning! Til gengæld bor der en øko-gedebonde ca. 15-20 km. herfra, og der kører jeg gerne ud og henter friskmalket gedemælk lige fra kilden :slight_smile: Er det lidt større killinger (fra ca. 2½ uge) så får de “slam”, kaffefløde rørt til vælling med en skefuld A/D. Men ingen pulvermælk i mit hus - jeg har simpelthen oplevet for meget gennem årene… (ikke bare egne killinger, det er samlede erfaringer der gør udfaldet)
VH
Susanne

det er sådan bare en strøtanke afledt af diskusionen om pulver…
det er egentligt lidt utroligt at killinger SÅ dårligt tåler pulverformen og ligefrem dør af forstoppelse af det :S
Jeg har selv opflasket en og hjulpet efterhånden med flere rotterunger der fra første time opflaskes på pulver KMR uden nogle problemer overhovedet - og deres maver (og tarmsystem) må da siges at være noget mindre end en killings - som det ellers burde være lavet til :?

[QUOTE=PiaB;1044446]det er sådan bare en strøtanke afledt af diskusionen om pulver…
det er egentligt lidt utroligt at killinger SÅ dårligt tåler pulverformen og ligefrem dør af forstoppelse af det :S
Jeg har selv opflasket en og hjulpet efterhånden med flere rotterunger der fra første time opflaskes på pulver KMR uden nogle problemer overhovedet - og deres maver (og tarmsystem) må da siges at være noget mindre end en killings - som det ellers burde være lavet til :?[/QUOTE]

Ja, men rotter er jo også noget mere altædende/planteædende end katte er. Altså er de fysiologisk indrettet helt anderledes i forhold til fordøjelse, tarmlængde osv. :slight_smile:

nja som små nøgne rejer - der skal man skisme ellers ikke proppe hvad som helst i dem - erfarede vi desværre på en rigtig øv måde…

Dét tror jeg så også gerne på! På den tid er det hele jo stadig igang med at udvikle sig…

Rc er noget skrammel - de små vil ikke have det og de voksne heller ikke.

Har jo desværre haft nogle flaskebørn- både rent og supplement.

Jeg starter helst med flydende kmr og så over på pulver. Både kmr og beaphar har fungeret firnt her i huset - man skal bare lige være obs på at blandingsforholdet er rigtigt.
Jeg har altid kommet en snas ekstra vand i ( 5-10 % måske) og har endnu ikke haft mavebøvl.
beaphar prøvede jeg af økonomiske årsager, skulle bruge ret så meget og de havde en alder hvor jeg tog chancen da jeg alligevel skulle have fra zooplus.

At rc vil være deres “it” bekendt fatter jeg ikke- sutteflaken er også træls. Min dyrlæge er bestemt heller ikke imponeret. det kan nok godt redde et par fundne killinger der er meget sultne, men nyfødte - nix.

jeg har gode erfaringer med Just Born til de helt små
har ved dette kuld brugt Gimpet Cat-Milk plus taurin fra de var lidt over 3 uger og de elsker det og trives godt på det, prøvede først Beaphar Kitty Milk, men 2 killinger kastede op efter hver fodring, dette stoppede straks ved gimpet

Det er ekstremt sjældent at jeg har brug for killingemælkserstatning - men jeg har for en sikkerhedskyld flydede KMR liggende i fryseren i små portionsposer lige til at tø op.
Når det er sagt så køber jeg på apoteket noget killingemælkeerstatning - kan ikke huske hvad det hedder - men det er pulver. Det bruger jeg ind imellem at blande i maden
til vores killinger når de begynder at spise selv. Har aldrig brugt det til helt små killinger - har hørt for meget om dårlige erfaringer her.

[QUOTE=Teresa Guldager;1045422]Det er ekstremt sjældent at jeg har brug for killingemælkserstatning - men jeg har for en sikkerhedskyld flydede KMR liggende i fryseren i små portionsposer lige til at tø op.
Når det er sagt så køber jeg på apoteket noget killingemælkeerstatning - kan ikke huske hvad det hedder - men det er pulver. Det bruger jeg ind imellem at blande i maden
til vores killinger når de begynder at spise selv. Har aldrig brugt det til helt små killinger - har hørt for meget om dårlige erfaringer her.[/QUOTE]

Måske “Diafarm”? Det er vist også det de bruger på Tullebo kattehjem (de bruger også gedemælk).

Jeg har ikke selv flaskekillingeerfaringer at dele ud af.