Jeg har læst lidt om Orijen foder og synes godt om konceptet om at kunne “BARF’e” min kat (hun nægter nemlig at spise andet end tørfoder) - men hvordan har i oplevet foderet?
Hvordan er pelsen? lugten fra kattebakken? spiselysten? mv.
Jeg har stadig ca 5kg RC persian tilbage så der går noget endnu før det er aktuelt.
Herhjemme er foderet et hit. Vi er dog ikke gået over på ren orijen endnu, da jeg skifter meget langsomt.
Men kattene synes det smager rigtig godt og fisker det ud fra det andet foder. Pelsen og kattebakken er som de altid har været, men vi kører som sagt heller ikke ren orijen, så kan ikke sige dig om der vil være en forskel
Mine katte har spist Orijen i et par år. De har været i fin stand, faktisk tabte de sig begge omkring et halvt kilo, og det var vist meget passende (Jeg har fodret ad lib med lightfoder før). De har spist mindre Orijen end andet tørfoder, men da jeg forsøgte at lave en blid foderovergang og blandede i skålen, sørgede de selv for at forsyne sig med Orijen og lod resten ligge. Møgkræ! Så jeg tænker, at de simpelt hen har fået, hvad de havde brug for og følte sig bedre mætte på kødfoder end kulhydratfoder. Deres pels har været pænt blank, og kattebakken har lugtet lige så lidt, som den plejer.
Jeg er siden gået over til ren vådfoder. Jeg ville gerne have kunnet køre 50-50 på Orijen / vådfoder, men så ville min hunkat kun gå i tørfoderet og med et par blærebetændelser i rygsækken, så SKAL hun spise rigeligt med vådt.
Jeg købte jo en pose af Kimilla for et par mdr. siden og det er mildest talt ikke et hit her i huset … hvis du spørger kattene, er det nærmest uspiseligt og da jeg altid blander forskelligt foder i en spand, sorterer de det andet foder fra først og det er altid Orijen der ligger tilbage i skålene
Så ligemeget hvor fornuftig indholdsfortegnelsen er, der bliver ikke købt mere af det her i huset.
5 forskellige?! Sikker på, at det ikke er hundevarianter, nogle af dem i hvert fald?
Der er kun 2 varianter til katte; fisk og ‘alm’ (kylling, vist primært).
[QUOTE=pivnu;619854]5 forskellige?! Sikker på, at det ikke er hundevarianter, nogle af dem i hvert fald?
Der er kun 2 varianter til katte; fisk og ‘alm’ (kylling, vist primært).[/QUOTE]
Sorry - jeg er lidt distret Jeg har købt de to varianter af Orijen og så tre varianter af Acana (begge mærker er produkter fra Champion pedfoods) som også er kornfri…
Ja, okay, det giver mening Det er kun Grasslands, jeg synes, der for alvor er interessante af Acana’erne. De andre er stort set samme ingredienser som Orijen, bare mindre kød.
Jeg kunne godt se kød mængden var mindre ved acana’erne … men jeg bliver nød til at gå efter hvad hun bedst kan li - hovedsagen må vel være at bevæge sig væk fra korn… !? sådan som jeg har forstået det…
Tjo, altså, der er jo stadig kulhydrater i både Orijen og Acana, så det er lidt en sandhed med modifikationer, at man ‘bare’ skal undgå korn. Men de har mindre kulhydrat end de fleste andre fodermidler, jo Mine spiser alt tørfoder, hvis de fik lov, så jeg behøver ikke at tage hensyn til den slags. De får nu mest vådfoder og råt for at slippe endnu mere for kulhydraterne.
Hvis bare jeg kunne få Margrethe til at spise vådfoder og råt - men hun nægter! har forsøgt alt … sidst jeg forsøgte lugtede hun til maden og begyndte så at få opkast reflekser… så nu har jeg nærmest opgivet! Jeg håber dog at vores kommende familiemedlem er knap så stædig og at den måske kan lokke Margrethe med på ideen!
Prøvede det i en periode, men synes nogen af mine hunkatte lige blev til det tyndeste, og da jeg blandede noget andet i og senere gik helt væk fra det, så tog mine piger på igen. Så det duede til nogen men ikke alle.
Jeg har læst, at kulhydrater fra grøntsager næsten er værre end korn-kulhydrater, fordi de er “hurtigere” og kan give større udsving i blodsukkeret. Men da der ikke er så mange af dem i Orijen, synes jeg så alligevel, at det er et bedre valg end de fodertyper, hvor der er op imod og nogle gange over 40 procent kulhydrat.
Det kan sagtens være, at en madglad kat kan smitte en kræsenpind, det er i hvert fald sket her. Med måde altså Min madamme begyndte at vise ganske ganske svag interesse for ET fodermærke, da hankatten elskede det. Og så tog det jo bare en hel masse måneder at få hende til at spise det stabilt, 2x25 gram om dagen. Men det kan også gå den anden vej. Min brors kat er lidt kræsen, og de fik så en ny kammi til den, som var til det hele - indtil den opdagede, at “storebror” nogle gange rynkede på næsen af det, der blev serveret - så skulle den sørme heller ikke nyde noget! Heldigvis er det kun tørfoder, de er kræsne på - alt hvad der er vådt, glider rask ned.
Vores kan godt lide det, og vi fodree med det eller Applaws tørfoder, som har kødindhold på 80% mener jeg.
Da vi begyndte at fodre med det var vores ene dreng lige tynd nok, og han har taget fint på, mens den anden faktisk har tabt sig lidt. De har begge fået bedre, korrekt fylde, og deres pels er fin blank og dejlig blød.