Nogle der har erfaringer med RC Satiety ? er det en vinder smagsmæssigt ? for det er Metabolic dælme ikke.
Pt. får han Hill’s T/D i for hans tænder, men kun cirka 1/4 og så noget RC light weight, som han elsker, som jeg ikke har så stor fidus til ernæringsmæssigt, men som Timian elsker. Han SKAL tabe sig, for han er blevet virkelig chubby af at stjæle killingefoder og den tid på 100% Hill’s T/D. Men han er ikke helt happy, og det er de væmmelige Metabolic der ligger tilbage i skålen
Her i huset synes alle 7 abyer at RC satiety smager rigtig godt - næsten for godt, for jeg troede at hvis jeg bare gik over på det så kunne de godt holde vægten på fri foder.
Det går fin for 5 stk. men de sidste to er stadig godt runde. (den ene er ved at være decideret fed… )
Da jeg begyndte at købe det havde jeg 3 hankastrater som var over 5 kg. nu har jeg da kun en så e vægttab henover sommer på 200-400 gr for disse to er helt fint.
Jeg har også et par unge drenge som stadig er lidt i voksealderen, men de er i fin kondition og jeg håber det holder.
Men som sagt så virker det til smager er helt fin. Efter 6 mdr. er ingen trætte af det og skålen tømmes hurtigt - lidt for hurtigt…
Hvis man vil have det og mave kan håndtere det. Så vådt - og masser af det.
Det indeholder ikke meget fedt, lidt protein og en masse vand.
Lidt som hvis vi andre går på suppekur. Masser af volumen i maven, med få kalorier
Alternativt, så opblødt tørt hvis man hellere vil have det.
Det kan det ikke, det er derfor, de ikke får det i store mængder, Timi har en meget sart mave, og jeg har været igennem en masse mærker i starten fordi hans mave er fjollet. Rigtig træls. Hver gang jeg prøver, så er der rigtig træls mave. Desværre. Var vant til at fodre vores 2 gamle katte med næsten udelukkende vådt, så det er nyt.
Det lyder jo meget godt, det skal jo heller ikke være en lynkur, jeg prøver at bestille det hjem og ser om det er et hit. Sidst vi var ved dyrlægen til tjek, sagde hun at Timi skulle tabe sig til 6,5-7 stykker (så langt kommer han ikke ned) og der vejede han 7,1, nu har han taget endnu mere på at at bryde ind i den Surefeed og spise killingefoder. Han er en stor/lang/høj kat, meeen…
Du skriver noget om surefeed længere oppe, så jeg kan ikke helt lure om adlibitum fodring ikke er mulighed, eller om det mere handler om at der er forsk. dyr som skal have hver deres mad?
Når han nu ikke kan tåle vådfoder så tænker jeg at en af dine bedste muligheder for at få ham til at tabe sig først og fremmest er kalorierestriktion, der afventer du så RC Satiety. Når du får det hjem så overvej om han kan foderaktiveres, så han ikke bare kan skovle det ind. Foderaktivering virker på de fleste katte ift. at de skal tabe sig.
Er han inde og udekat eller kun en af delene? For bevægelse er også vejen frem. De bliver også tykke hvis ikke de bevæger sig ganske som os mennesker. Så hvis han kun er indekat tænker jeg du skal igang med også at aktivere ham noget mere fysisk
Han gider ikke foderaktivering. Desværre. Jeg har sådan et aktiveringsbræt stående pt. som Manfred, vores killing er helt tosset med, men Timi gider ikke sådan noget, enten er han ikke snu nok eller gider ikke, kan ikke lure det, han giver op med det samme, og går rundt og plager i et væk, så jeg ved jo ikke rigtigt hvor længe jeg skal trække den. Han har osse meget store poter, generelt stor kat og de foderbræt der kan købes, synes jeg ikke er egnet til ham, så skal der laves noget hjemmelavet måske ? Bolde og lign på gulvet kan vi ikke bruge før vi ikke har vores hund mere (med allergi).
Surefeed’en er for han ikke skal spise killingefoder, fordi vores 5 måneder gamle stadig får killingefoder, men han kan alligevel bryde den op, selvom vi har købt sådan et bagstykke, så vi stopper snart med den.
Mht. bevægelse synes jeg egentlig de rører sig sig meget, de tager sig nogle ordentlige ture leger rigtig, rigtig meget.
De er begge 100% indekatte, og vi har store No.1 træer til loftet og hylder. Af aktiviteter hænger jeg de der dør-papegøjer op dem kan de springe efter i timevis, eller bare giver dem nogle mus og bolde. Det er faktisk nok.
Jeg startede ud med selv at lave en af toiletpapirsruller som jeg stablede til et tårn og satte fast på en plade mdf. Der lærte min birma at stikke sine store poter ind og hive sit tørfoder ud. Når de så blev for ulækre blev de smidt ud og i mellemtiden havde jeg samlet nogle nye.
Det er da et forsøg værd De kan være ufattelig picky og meget standhaftige. Han kan godt tåle at gå et døgn uden mad. Det kan også være at han bare ikke synes maden er god nok, den han skal spise. Du kan evt. teste det af ved at ligge noget killingefoder i det hjemmelave aktivering (hvis du kaster dig ud i den), for at se om det er hans mad han ikke gider… eller han bare ikke gider aktiveres