Erfaringer ved behandling af Giardia - Råd modtages gerne

Hej alle kattegale,

Jeg har 2 killinger på 5 måneder som gennem de sidste 3 uger har haft diarré.
Da jeg første gang tog dem til dyrlægen var de syge, slappe og ville hverken spise eller drikke og havde feber.
De fik noget antibiotika, et stik hos ham og siden piller i 5 dage. De fik det hurtigt bedre, altså begyndte at spise, (skånekost - fisk, ris og A38) de blev livlige og frække igen. Afføringen gik fra at være nærmest slim, sådan lidt gennemsigtigt, til at være decideret diarré gult/ lysebrunt da de fik det bedre.

Nu har de været på skånekost i 14 dage og afføringen bliver ikke bedre! De er stadig friske og har god apetit.
Jeg gav dem en ormekur for ca 1 uge siden, for at være sikker på at det ikke var det de bøvlede med.

Jeg har læst i diverse tråde om Giardia, at afføringen skulle have en karakteristisk lugt, det synes jeg ikke den har, men det er også sjældent jeg lige er i nærheden når den leveres, - mon lugten ligesom aftager eller KAN Giardia-afføring godt være nærmest lugtfri? :?

Jeg har lige talt med dyrlægen og han ville sætte en behandling mod Giardia igang i morgen sammen med noget “allergikost”, (Tørkost), fra Hills.

Og nu kommer mit egentlige spørgsmål:
Jeg har i flere tråde læst om at desinficere sit hjem og bade kattene?
Mht. rengøringen, så færdes kattene overalt i huset, hvordan griber man det an og kan man overhovedet desinficere ALT. Jeg tænker på tæpper, børns legetøj, sofapuder mv. Er der nogen der har prøvet det og vil dele ud af deres erfaringer? Skal man vaske gulve i Rodalon eller Klorin? Jeg har trægulve :? - Og hvor tit skal det evt. gøres?

Det med at desinficere kattebakke, vand-og madskåle er jeg med på, - men hvad med at bade kattene - skal der sæbe til, -er det HELE katten eller kun bagtil? - Er det ikke forfærdentligt at gøre en kat våd? :S

Jeg håber at der er nogen der vil dele deres erfaringer med mig?

Mange hilsner
Jane

Nu er der forsøgsvis behandlet for to ting. Antibiotika og ormekur er hård ved maven hos killinger. Jeg synes ikke bare man skal fortsætte med at behandle i blinde, men ville teste for hvad der er galt. Så en afføringsprøve vil jeg mene er det bedste, og er den ikke positiv for giardia ville jeg få sendt en prøve til et lab.

Du skrev at antibiotika hjalp - altså kan det være der nu bare er en ubalance som skal rette sig, men der kan naturligvis også være andet galt, men det må være på tide at finde problemet og ikke udsætte maven for mere medicin som måske ingen virkning har.

Jeg ville ikke vaske katte ved giardia - kender flere der har klaret sig igennem uden. Bakker, vand, foder og gulve var hvad jeg ville fokusere på hvis det er giardia.

Jeg synes bestemt også en afføringsprøve vil være på sin plads. Giardia er så almindeligt hos katte, så der kan sagtens være andre sygdomme eller parasitter i spil.

Jeg vil normalt frarøde klorin i hjem med katte. Kattene kan godt lide lugten og kan finde på at tisse, hvor det er brugt. Udtørring, frysning og kogning er effektivt overfor Giardia

Lugten (eller manglende lugt) kommer fra bakteriers affaldsprodukter. Uro i tarmen giver ofte, men ikke altid, overvækst af bakterier. Giardia i sig selv har ikke nogen bestemt lugt.

Og så lige en lille advarsel: Der findes mange typer Giardia og nogle af dem kan smitte til mennesker. Vær forsigtig, hvis katten skulle vise sig at være positiv.

Jeg er helt enig med Jette - nogle afføringsprøver, og måske blodprøver, hvis dyrlægen fandt det nødvendigt, ville også være min første prioritet inden behandling igangsættes.
Omhyggelig rengøring i forbindelse med diarre er nødvendig - punktum! - også selvom det ikke er Giardia, det lugter og spreder bakterier, så der skal ordnes bakker mv. ofte. Køb noget billigt grus, så du kan smide hele molevitten ud hver dag og vaske bakkerne rene.

Vi har haft Giardia en gang, hvor det dog kun var en enkelt kat, der havde diarre, og vi nøjedes med vask af mad- og vandskåle samt bakker dagligt - ingen kattevask her, men det kan selvfølgelig være nødvendigt hvis kattene har fået smurt sig ind … i så fald vil de sætte pris på at få det fjernet, selvom de næppe bliver glade for vandet :slight_smile:

Tak for Jeres svar
Jeg vil høre om det med afføringsprøven inden vi behandler yderligere.
Vh. Jane

Som der allerede er nævnt - så skal der en prøve til at stedfæste hvad problemet er.

Giardia kan du læse om her:
http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/237.pdf

et andet tarmproblem Tritrichimonas Foetus:
http://www.felisdanica.dk/upl/files/8/238.pdf
(det gratis projekt er for længst afsluttet)

• det kan være en masse andet - der skal testes for at behandle korrekt og komme problemet til livs