Ergonomiske stole

Er der nogen af jer, der bruger sådan en til dagligt?

Jeg har fået lov at bestille en til brug på arbejdet, og jeg vakler lidt imellem 2 forskellige:

Swopper - http://swopper.dk/

Back app - Ergonomic chair / balance-stool | Avoid Back Problems | Backapp

Kunne være rart med lidt erfaringer, hvis I kender nogen af dem :slight_smile:

Har du på nogen måde dårlig ryg i forvejen ? eller er du nødt til at træne din ryg for ikke at have ondt i nedre lænderyg?

Jeg har problemer i øverste del af ryggen - sidder tit og falder sammen. Min fysioterapeut har anbefalet en swopper, da det var sådan en, de havde dernede.

Sålænge du ikke har problemer i nederste del af ryggen tror jeg det er en super ide… jeg har set swopperen på en udstilling i (tror nok det var) Bella Centeret…

Jeg kunne nemlig slet ikke sidde på den for jeg fik så ondt i lænden fordi jeg slet ikke har muskler til at holde ryggen selv… det tog 60 sekunder - så måtte jeg rejse mig.

Men den tvinger en god holdning frem for raske rygge, og der vil jeg sige det er en fantastisk løsning!

jeg har så bedt min chef om den her

for den er formet så den holder lænden strakt for mig - jeg kan ikke falde sammen, men jeg skal ikke selv bruge kræfter på at holde ryggen strakt som man vil skulle på de 2 du har linket til…

Uanset hvad er ideen god - det er blot hvad du har muskler og styrke til :slight_smile:

Jeg kender kun Back App fra min 10 ugers praktik, hvor jeg ikke sad vildt meget ned, men når vi sad, så var det på Back App…
i løbet af de 10 varde første 3 RIGTIG hårde :høhø: jeg har lænde problemer, og for hulen mine muskler kom på arbejde!
Men efter 3 uger, havde jeg lyst til at købe en selv, hvis SU’en var dobbelt så stor :slight_smile:

om den virker ved sammenfald i den øverste del af ryggen, skal jeg ikke kloge i - jeg har ikke været i somatisk afsnit og dens hjælpemidler endnu :tihi:
men jeg fik rykket grundigt ved min rygholdning ved at sidde på den…

men mon ikke der er et sted, hvor du kan prøve at sidde på dem? de skal næsten prøves før man køber - og bagefter enten have fået instruktion i, hvordan den indstilles eller have en ud og indstille den for dig, så den passer 100% :slight_smile:

Jeg har så problemer i hele ryggen, men mit sammenfaldsproblem er faktisk delvist blevet løst ved at hæve min computerskærm markant. Det er ikke noget, der passer den ergoterapeut, vi jævnligt får besøg af, men jeg er ærlig talt ligeglad, når det sikrer, at jeg ikke falder sammen i løbet af dagen. Jeg gav rådet videre til en anden kollega med mildere rygproblemer end mine og det hjalp også hende. Simpelthen x antal pakker kopipapir ind under skærmen, til den når op i en højde, hvor du vitterlig kigger ligeud - også når du bliver træt om eftermiddagen :slight_smile:

Stolene kender jeg ikke, så dem kan jeg ikke hjælpe med :slight_smile:

Jeg har haft den stol der er på nederste link. Jeg kaldte den en sadelstol og den var enorm fin at sidde på, MEN efter nogle dage fik jeg ondt i hofterne fordi man sidder på en måde så ens hofter får et vrid. Lidt svært at forklare, men det skyldes dimmeren man har mellem benene…den gør man sidder og skræver.
Min ryg syntes om stolen men ikke mine hofter, så nu sidder jeg igen på min gamle kontorstol

Tak - så skal jeg i hvert fald ikke ønske mig den! Vi to er jo nogenlunde lige “vanskabte” :wink:

Halli hallo…du mener med garanti velskabte, hahahaha

[QUOTE=Temple Bar;737430]Jeg har så problemer i hele ryggen, men mit sammenfaldsproblem er faktisk delvist blevet løst ved at hæve min computerskærm markant. Det er ikke noget, der passer den ergoterapeut, vi jævnligt får besøg af, men jeg er ærlig talt ligeglad, når det sikrer, at jeg ikke falder sammen i løbet af dagen. Jeg gav rådet videre til en anden kollega med mildere rygproblemer end mine og det hjalp også hende. Simpelthen x antal pakker kopipapir ind under skærmen, til den når op i en højde, hvor du vitterlig kigger ligeud - også når du bliver træt om eftermiddagen :slight_smile:

Stolene kender jeg ikke, så dem kan jeg ikke hjælpe med :)[/QUOTE]

På mit arbejde var skærmene monteret på sådan en arm lige som en skrivebordslampe, så de kun indstilles i lige præcis den vinkel og højde, man havde brug for. Jeg havde også min indstillet på øjenhøjde, og jeg er helt enig i, at det gør en stor forskel på, hvordan man sidder.

Jeg har kortvarigt prøvet at sidde på den første stol. Det kræver en vis tilvænning, vil jeg mene - jeg var ved at skvatte ned af den første gang :høhø:

Jeg har bestilt den swopperen på prøve i 14 dage :slight_smile:

Det er faktisk smart, for så kan du lettere justere i løbet af dagen, ligesom man kan med stolene :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;737430]Jeg har så problemer i hele ryggen, men mit sammenfaldsproblem er faktisk delvist blevet løst ved at hæve min computerskærm markant. Det er ikke noget, der passer den ergoterapeut, vi jævnligt får besøg af, men jeg er ærlig talt ligeglad, når det sikrer, at jeg ikke falder sammen i løbet af dagen. Jeg gav rådet videre til en anden kollega med mildere rygproblemer end mine og det hjalp også hende. Simpelthen x antal pakker kopipapir ind under skærmen, til den når op i en højde, hvor du vitterlig kigger ligeud - også når du bliver træt om eftermiddagen :slight_smile:

Stolene kender jeg ikke, så dem kan jeg ikke hjælpe med :)[/QUOTE]
Sorry, men det lyder som en ergo, der skal have sine skolepenge igen :tihi: :ups: (eller også er det fordi, det ikke var hendes idé? Det ser man desværre nogle gange… :S )
jeg har kun været på én af de der “arbejdsstillings-kursus” på skolen, hvor vi havde en ATP-arbejdende ergo inde… og her var fokus netop på også højden af skærmen ved kontorarbejde - at den skulle op i en højde, så man ikke kiggede ned af, for at se skærmen…

Jeg er meget sikker på, at det er det sidste - desværre :frowning:

Hej Jane

jeg kan varmt anbefale Back App, som vi har 1 enkelt eksemplar af på arbejdet - vores fysioterapeuter har selv anbefalet den til vores tidligere kontorassistent, og hun var utrolig glad for den, når hun var på arbejde i de der 37timer pr uge - vi fik vores BA over for nogle måneder siden, og vi er flere som er yderst glad for den - vi har et hav af specialstole, idet vi både sidder ved computer, møder og hos beboerne i særlig madsituationer - og der er ikke ligegyldigt hvad vi sidder på.

Havde jeg pengene til det, så købte jeg mig en BA

håber du finder en du kan bruge

KH Heidi