Et godt killingefoder?

Mine katte får jo orijen -men det kan killinger vel ikke spise?

skal jeg så virkelig til at give RC? Jeg er meget i tvivl om det killingefoder er et salgstrick eller en nødvendighed.

Hvad siger jeres erfaringer? Og hvad fodre I killinger med, når de begynder at spise?

Tænker at Orijen er nogle store stykker…

MVH

Jeg bruger stort set slet ikke tørfoder til mine killinger. De får RC pate, torskerogn, oksefars, kylling, Felina Porta vådfoder, Almo Nature vådfoder.

Jeg vil helst undgå alt det der sukker og korn foder… Jeg havde ikke tænkt på, at de kunne gå helt uden tørt… Tusind tak!

Applaws laver killingefoder.

Killinger kan såmend sagtens leve af godt dåsemad og råt - MEN, tænk lige på at der forhåbentligt kommer nye familier til killingerne, ikke alle “Hr. og Fru. Danmark” har overskuddet eller energien til at tænke alternativt hver dag, når man kommer til fodring!
Her er det altså rart at killingen har lært også at spise tørfoder IMO.

Jeg bruger selv. Eukanuba’s killinge tørfoder og så får mine mislinger selvfølgelig også lødigt vådfoder (Bozita, Lux mm.) og råt oksekød indimellem.

/Mette

Jeg har før brugt Rc babycat, men jeg vil gå over til noget andet nu. Måske skifter jeg til Sanabelle.

mine starter op på rc babycat pate…og går videre til rc opblødt babycat tørkost og så mere og mere tør babycat…derefter persian kitten og til sidst rc persian …desuden får de et hav at vådmad hver eneste dag, det gør alle her…cosma, fp 21, kogt kylling og kogt lys fisk, portionsposer fra hills og iams … ingen her gider boniza, lux eller andet “billigt” DESVÆRRE…persere sulter hellere end at spise noget der ikke lige falder i smag…og jeg hopper på hver gang…plager man nok får man det man vil have…de har opdraget mig godt…eller noget
pt uden killinger bruger jeg for 30 kr dåsemad pr døgn…kan de lokke en ekstra dåse til 12 kroner ud af mig, så gør de det…forkælede kræ
dog ser jeg det som MIN opgave et de har lært at spise tørkost inden de flytter hjemmefra

Af vådkost får killingerne Feline Porta, Applaws, Rc og hvad jeg ellers løber på.

[QUOTE=Mette Mejdahl;616241]Killinger kan såmend sagtens leve af godt dåsemad og råt - MEN, tænk lige på at der forhåbentligt kommer nye familier til killingerne, ikke alle “Hr. og Fru. Danmark” har overskuddet eller energien til at tænke alternativt hver dag, når man kommer til fodring!
Her er det altså rart at killingen har lært også at spise tørfoder IMO.

[/QUOTE]

Jamen, de kan da sagtens undvære killingefoderet og alligevel lære at spise tørfoder. Her får de vådt og råt som små, og finder selv vejen til mors tørfoder når de er omkring de 6-7 uger. Nogle spiser lystigt af det mens andre først starter senere på det.

I øvrigt så vil Hr. og Fru Danmark - hvis de køber kat her - få instruktion i at udelukkende tørfoder er noget vi mennesker synes er skidesmart og nemt, men at det for katte kan give problemer hvis man udelukkende fodrer på den måde, og til nu har jeg ikke oplevet en eneste Hr. og Fru Danmark, der ikke er med på at vådt - måske ikke ligefrem råt - er godt.

Som seriøs opdrætter så sørger man selvfølgelig for at ens killinger kan spise lidt af hvert, så de ikke får de store problemer når de skal flytte hjemmefra, men at det ligefrem skal indebære at man SKAL fodre med killingetørfoder, det ser jeg nu ikke som en nødvendighed.

De fleste købere vil killingen det allerbedste - og de er meget interesseret i at fodre godt og alsidigt, med både råt,vådt og hjemmelavet.

Hvis den strander på at du mener Orijen er for store bidder, så blend dem en omgang i begyndelsen…

Som én skrev herinde til mig (husker ikke lige hvem), så er der heller ikke specielt killingefoder i naturen, det er noget producenterne har fundet på for at øge salget.

I starten havde min killing problemer med at spise de store Hill’s bidder, men efter jeg begyndte at blende dem, så gled de ned. Og nu 14 dage efter, kan han spise dem uden jeg blender dem…

Applaws killing foder har jeg hørt flere sige er rigtig godt.

Ellers en god ide Helene kom med at blende orijen

Jeg bruger næsten ikke killingefoder. Killinger er skabt til at spise det samme som deres mor, og jeg tror ikke, at missemødre finder “særligt fedtrige” mus til sine børn. :tihi:

Så længe killingerne får alsidig og næringsrig kost, vokser de fint op på det og er forberedt på forskellige menuer hos deres nye familier. Jeg plejer såmænd heller ikke at anbefale mine købere at fodre med killingefoder - i et nyt hjem, hvor der måske er en eller flere voksne katte i forvejen, kan specialkost til killingen blive så besværligt, at jeg ikke synes, at det er umagen værd.

Men hvis du gerne vil have små kroketter, er RC babycat, Eukanuba og (vistnok?) Sanabelle i små bidder. :slight_smile:

Tak for alle de gode fif!

Jeg har også tænkt mig at fortælle om min holdning til fodring (som ligner jeres med vådt og mindst mulig tørt)… jeg har mindst en kat (Tara) som ikke tåler RC og Hills - hun blir skaldet simpelthen. Godt nok skal Fie ikke have besøg af Frøken Devil før Fie synes hun skal det:-) Men jeg ved at Tara vil spise RC og Hills hvis jeg køber det senere og det står til de små… så det ville jeg helst undgå… Sådan en skaldet kløplet er jo ikke sundt… jo flere gange en allergiker får udslet jo værre - i hvert tilfælde ved mit eget allergi…

Så jeg er rigtig glad for disse råd. Jeg vil vende det med Elin og Mogens…

MVH

Killinger kan sagtens vokse fint op på voksenfoder - ingen tvivl om det. Jeg giver alligevel altid killingefoder, så længe at det er praktisk muligt, helst til 8 måneders alderen, men det er ikke altid gennemførligt.

Årsagen til at jeg giver killingefoder er ikke fedtindhold, men derimod indholdet af mineraler og vitaminer, som er anderledes sammensat end det er i voksenfoderet. For mig giver det mening at en killing i voksealderen har andre behov end en voksen kat. Når det så er sagt tror jeg ikke ligefrem at det skader en killing, hvis den får voksenfoder.

Til dette kuld havde jeg besluttet mig for at give dem James Wellbeloved killingefoder. Det var ikke noget hit, for ingen af killingerne kan lide det og selv de voksne gider ikke at gå og stjæle det.

Det er det eneste tidspunkt jeg bruger RC - når jeg har små, der er ingen andre mærker, og tro mig, jeg har prøvet næsten dem alle - der har så fin en udformning og hårdhed som RC, mine får så vådmad og kød 3 gange dagligt, ved siden af Babycat.

Helle: jeg købte også for en formue James W. og det nyder udekattene i området godt af, de har deres egen foderskål ved min bryggersdør :slight_smile:

KH
Linda

Hos os starter vi op med gedemælk blandet med torskerogn i et par dage… Tro mig det glider ned med stort velbehag. Efter nogle dage bløder jeg så noget babytørkost op i denne blanding og det plejer også at være et hit. Denne gang havde vi Royal babykat ( gaver fra udstilling) og så bliver det blandet op med Sanibelle kitten som er det mærke vi benytter os af her i huset. Ind imellem får de rejer og tun eller lidt kogt fisk blandet med youghurt…
Her i huset findes der ingen kræsne missebørn.

[QUOTE=En forhenværende bruger;616253]
I øvrigt så vil Hr. og Fru Danmark - hvis de køber kat her - få instruktion i at udelukkende tørfoder er noget vi mennesker synes er skidesmart og nemt, men at det for katte kan give problemer hvis man udelukkende fodrer på den måde, og til nu har jeg ikke oplevet en eneste Hr. og Fru Danmark, der ikke er med på at vådt - måske ikke ligefrem råt - er godt.

Som seriøs opdrætter så sørger man selvfølgelig for at ens killinger kan spise lidt af hvert, så de ikke får de store problemer når de skal flytte hjemmefra, men at det ligefrem skal indebære at man SKAL fodre med killingetørfoder, det ser jeg nu ikke som en nødvendighed.[/QUOTE]

Jaja, overfortolket kan man jo altid blive - men jeg kan jo også bare lære at udtrykke mig ordentligt!

Ja, selfølgelig kan “Hr. & Fru. Danmark” overtales til at fodre med dåsemad også - men når vi snakker råt, er der altså mange der står af - inklusivt mig selv!
Nej det er fint nok som tilskud - og mine får sandelig også råt som tilskud - men som hovedfoder er råfodring altså ikke for hvem som helst!
Jeg har ingen ambitioner om at kunne sammesætte en menu af råt, til mine katte, så alle for deres behov opfyldt - og det er dét jeg mener med at killingen IMO helst skal kunne spise tørfoder også, inden den flytter ud til “Hr. & Fru Danmark”.

Og Jo selvfølgelig kan en killing sagtens leve af at spise dåsemad og råt - men det er IMO stadig ikke holdbart når den flytter hjemmefra, for da vil den i så fald med største sansynlighed komme til at leve udelukkende af dåsemad og det tror jeg heller ikke er sundt (min holdning).
Jég har i al fald ikke tænkt mig at udelukke en ellers perfekt killingekøber, fordi vedkomne ikke vil fodre med råt - derfor har mine killinger altid adgang til tørfoder og får så tilskud af dåsemad og råt.

Og ja, forhåbentligt taler alle opdrættere med deres købere om fornuftig fodring - og her bliver der sandelig også fortalt om både dåsemad og råt. Killingerne får såmend også noget af det dåsemad med som de er vandt til herfra, når de flytter - ligesom de får tørkost med!

Men hver om sine metoder.

/Mette