Et par friske foto af Aslan hunden

Han er så dejlig er han :hjerte:

Han er altså lidt fin :hjertehop:

Japansk spids ?

Har hvid schæfer her. :slight_smile:

[QUOTE=Filur;1245282]Japansk spids ?

Har hvid schæfer her. :)[/QUOTE]

Jeg får tit at vide, at han ligner en hvid schæfer, der er kogevasket :høhø: Han er Dansk Spids

Hvor er han fin…Ny hund?

Jeg ved ikke meget om hunderacer :ups: Hvad er forskellen på en Samojede Spids og en Dansk Spids:? I mine utrænede øjne ligner de hinanden en del :ups:

Samojeden er meget større og en meget anden hundetype i sind. Den danske spids er en gammel race ala den jyske hest som man forsøger at genskabe. Det er en dansk nationalhund.

Aslan har lavet sine børn og skal ikke bruges mere. Der er ca 200 kendte eksemplarer i verden, så det kniber med genskabelsen. Man har dem derfor på stambog i DKK som genskabelsesprojekt med en x-stambog - dvs han er godkendt race med bog og aner, men man tager af og til andre ind, de godkendes til avlen og blandes - for 200 er ikke nok til at danne en sund bestand. De blev udstillet for første gang i 2001.

Forleden fandt jeg en der ligner på et internat og hos en nabo her på egnen også en tæve, der ligner. Så kontakter man folkene i Selskabet for Dansk Spids, og så undersøger de brugbarheden. Racen findes i Dk endnu - de er bare aldrig registreret før. Så møder man sådan en eller tror man kender en, må man meget gerne kontakte Selskabet for Dansk Spids - så vurderer de.

Racen er utrolig sød og minder meget mere om hyrderne end om spids. De er dog nogle værre små vagthunde, der bestemt ikke må forveksles med Japansk Spids, der er en selskabshund - der er bid i den danske og den vogter dens grund, ejer og katte - han kan blive eddergal går nogle ind, hvor jeg ikke er der. På samme måde kan han blive gal på folk, som man møder på tur - der er meget vagthund i dem, men det er let at styre.

De blev kaldt børnenes hund. Han elsker børn og er en meget sensitiv og samtidig mild hund og meget glad og nem at træne.

http://danskspids.com/page3.php

Jeg møder tit ældre folk fra landet og børn, der er vokset op med bedsteforældre med sådan en, der genkender ham straks. En ældre dame stoppede i bilen forleden og kom ud for at hilse, fordi hun og manden havde haft en ulvespids, da de havde landbrug - det giver mange sjove oplevelser, når folk genkender racen - ren nostalgi og Morten koch

her er han med sorte beskidte fødder fra i dag - den gris:venter: Ok ret skal være ret - han vasker sig som en kat - I kan også se på ansigtet, at det ikke passer ham at være beskidt

Mange sammenligner pga farven med samojeden, og de har nok også været brugt ved man, men når man ser på hundens krop, så minder den mere om en Islandsk Fårehund og i sind om en hyrdehund - de stikker fx ikke af som spidshunde osv. De er meget lydhøre og trænbare g de elsker at GØ

Aslan er god at se på, hvis man gerne vil vide om man har en hund der kunne bruges. Han har meget af det, som man gerne vil have. Han er fire gange bedste hanhund, dansk og svensk champ, så har man en hund, der ligner eller ser en, der gør, hører Selskabet for dansk spids gerne om den

Her er Islandsk Fårehund

og den store samojede

Nårhh ja, dansk spids.
Vores opdrætter af fugle har også en af slagsen. Meget smuk hund. :slight_smile:

Her er Bobby. Han endte så med at blive en stor vuf. 72 cm. høj er han, så er rendt over standarden.

Sikke en dejlig hund :hjerte:

[ATTACH=CONFIG]102336[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]102337[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]102338[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]102339[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]102340[/ATTACH]

Han stortrives og har lært at være alene hjemme en arbejdsdag :slight_smile: Den dejlige frække hund

I træningshallen her med Kadia

Meget sjovt var der iøvrigt et par samojeder der i dag, når man ser dem ved siden af hinanden så ligner de slet ikke hinanden - men hold op de var søde

Og til ære for katteforum har begge hunde kattenavne: Aslan og Felix :tihi: