Et par gode salater

Jeg er i gang med at koge bønner og kikærter i bunkevis - koger altid mindst et kilo af gangen og fryser så ned… meget lettere end at skulle huske at tage frem og opbløde en hel nat, når man bare skal bruge 100 gr.

Står selvfølgelig samtidig og planlægger, hvad jeg umiddelbart skal lave til idag og i morgen… og vil lige smide opskrifterne herinde også. Måske andre kan få glæde af dem :slight_smile:

Pastasalat m brune eller sorte bønner:
Pastaskruer, farfalle eller penne, soltørrede tomater (ikke i olielage) i strimler, fetaost i tern, rødløg i tynde skiver eller små tern, brune/sorte bønner.
Dressing af god olivenolie, et knust fed hvidløg, lidt citronsaft, sat og peber…
Lav salaten et par timer før den skal bruges (evt aftenen før) - det giver tid til at de tørrede tomater kan nå at opsuge olien og blive bløde og lækre…
Drys med masser af hakket bredbladet persille lige før servering…

Bønnesalat:
Brune bønner, pintobønner, berlotti, sortøjebønner… eller hvad man nu har lyst til eller har hjemme - det væsentlige er naturligvis at der er flere slags bønner :slight_smile:
Grønne bønner/haricot verts - blancheret og skåret i mundrette stykker.
Peberfrugter i mindre tern - for at give lidt farve så brug rød eller gul.
Fint hakket rødløg.
Frisk basilikum, oregano, bredbladet persille - hakket.
Vend det hele sammen, hæld dresingen over.

Dressing:
2 finthakkede hvidløgsfed, 1 finthakket chilli, olivenolie, hvidvinseddike/citronsaft, salt og peber. Pisk dressingen sammen og hæld den over bønnerne og krydderurterne…

Kikærtesalat:
Kikærter, tomater uden kerner skåret i tern, agurk i tern, masser af fintskåret bredbladet persille…
Dressing af olivenolie, citronsaft, presset hvidløgsfed, salt og peber.

Mungbønnesalat med ananas og chillidressing:

Mungbønner koges med et fed hvidløg og lidt grøntsagsboullion (kogetiden er kort, så hold øje med dem!)
Rist valnødder på en pande, hakkes groft…
Avocado deles og skæres i små tern, dryp med citronsaft, så kødet ikke bliver brunt.
Rød peberfrugt i tern.
Ananas i tern - det smager bedst med frisk ananas, men fra dåse kan også bruges.
Bland alt sammen…
Dressing:
Rist hel spidskommen (1 tsk) på panden til den dufter, knuses let i en morter - indrømmet, jeg snyder som regel og bruger stødt spidskommen i stedet :wink:
Snit en chilli fint.
mindst tre spsk friskpresset limesaft
2 tsk ahornsirup
lidt salt
Bland sammen til en dressing.
Hæld dressingen over grøntsager og bønner, vend det hele godt og pynt med de hakkede valnødder og lidt friskhakket mynte…

Bønnesalaten spiser jeg som frokost om et øjeblik…
Pastasalaten bliver lavet klar til frokost i morgen… det samme gælder kikærtesalaten…

Resten af bønnerne og kikærterne fryser jeg ned… i løbet af næste uge skal jeg så forsøge mig med en italiensk bønnesuppe med pasta, der skal laves tikka channa masala af kikærterne foruden naturligvis lidt god hummus, og resten af sortøjebønnerne skal bruges til en omgang bønneragout med løvstikkepesto… for slet ikke at tale om at de brune bønner skal bruges til en god stærk omgang chilli con carne…
Og til frokost vil der i hvert fald en dag være mungbønnesalat med ananas og chilli :slight_smile: hvis ikke jeg vælger at putte lidt mere ananas i og i stedet spise den som dessert…

:savle: Jeg æææælsker bønner/kikærter!

Jeg har længe overvejet at lede efter en god opskrift på bønnesalat og den der ser GOD ud! :smiley:

Bønnesalaten er også god med småt hakket tomat i samt et skwat citronsaft i.

Hvis man er til kikærter, så er der jo også den indiske

[B]Channa Chaat:

[/B]Kikærter, tomater i små tern, korianderblade, finthakket rødløg, lidt masala pasta, et par skvæt citronsaft og en knivspids chillipulver - bland sammen og lad det stå i ca 1 time…
Man kan tilsætte kogte kartofler i tern - retten kaldes så Aloo Channa Chaat :slight_smile:

Hvad der forskellen på grønne bønner og haricot verts?

Absolut ingen… men jeg har været ude for at nogen ikke kan finde grønne bønner - trods at de altså har haricot verts liggende i fryserren :smiley: Derfor brugte jeg / mellem de to betegnelser for samme ting :slight_smile:

Jeg spurgte også bare fordi jeg engang havde en veninde der påstod at haricot verts var meget finere end grønne bønner og skulle lige høre om du var af samme mening :smiley:

Haricot verts ER grønne bønner, så kan de betegnes som FINS også hvilket betyder extra tynde,

Jeg skulle ud og købe grønne bønner for noget tid siden. Men kunne altså “kun” finde de der Haricot verts :ups: Da lærte jeg at det var det samme :slight_smile:

Når jeg engang får lysten til spise og lave mad igen så skal der afprøves nogle af opskriften. Elsker jo bønner /æfter og linser :wink:

Uhm de lyder godt!

Nu er jeg altså nødt til at vide om det kun er mig der hele tiden læser den overskrift som “et par gode siataler”? :klapper: