Et spørgsmål ang. rufisme... (tidl. -sorttabbier)

Jeg vil kalde det en god gang rufisme… Og må indrømme at det ord Blemish har jeg aldrig hørt… ej heller fra de “ældre” opdrættere… Men vil da prøve at google på ordet og se om der kommer noget frem…[/quote]

Jeg tror faktisk at det var Danielle, Annika Høgsberg og Rita (Løvehulen) hvis jeg husker ret.

Her er et billede af min smukke blåsølvtabby gut med rufisme.

Rusfismen sidder på hans næse, rundt om øjnene, på kinderne, indersiden af ørerne, skuldrene, hofterne, ned langs forben og bagben, samt lidt pletter rundt omkring på ryggen og siderne, men de to sidstnævnte steder synes jeg lige nu at rufismen er forsvundet lidt. Måske kommer det tilbage, når hans pels bliver lisså lang igen som den er på billedet, jeg ved det ikke. (Cirrus fik nemlig lige en lille sommerklip i sommers). -forelsket

Ang. udtrykket “Blemish”: Jeg synes da det lyder lidt voldsomt. Men hvis det er et fagudtryk er det vel ok. Jeg vil gerne høre mere om hvad det betyder, hvis det er et udtryk som virkelig bliver brugt… :?

Er der nogen som har en blå nonagouti med rufisme? Eller evt. en sort? (selvom det nok er svært at se på sidstnævnte…)

PS: Jeg havde selv en sort huskat engang, og hans pels blev mere brunlig om sommeren, men det tænker jeg ikke på som rufisme - netop fordi det gik væk, når han ikke havde været i solen… Er det forkert?

Jeg vil kalde det en god gang rufisme… Og må indrømme at det ord Blemish har jeg aldrig hørt… ej heller fra de “ældre” opdrættere… Men vil da prøve at google på ordet og se om der kommer noget frem…[/quote]

Jeg tror faktisk at det var Danielle, Annika Høgsberg og Rita (Løvehulen) hvis jeg husker ret.[/quote]

Det kommer ikke fra Annika -sorry

Derudover - en sort kat kan aldrig have rufisme. Det er kun katte med sølv (dvs sølvtabby el shaded el. shell IKKE smoke) som kan have det.

Jeg tror faktisk at det var Danielle, Annika Høgsberg og Rita (Løvehulen) hvis jeg husker ret.[/quote]

Det er kun katte med sølv (dvs sølvtabby el shaded el. shell IKKE smoke) som kan have det.[/quote]

Ja, som en fejl!!!
Rufisme er en betegnelse for polygener der har indflydelse på farvedybden i den “gule” pigmentering. Inhibitor genet fjerner den gule pigmentering og laver den hvide bundfarve som giver sølvkatten. Sølvkatte der er fremkommet ved parringer med ikke sølv har større risiko for at vise rufisme, altså en ikke fuldstændig undertrykkelse af den gule pigmentering.

Marina

Coogangs -

Det er kun katte med sølv (dvs sølvtabby el shaded el. shell IKKE smoke) som kan have det.
<- mener du der rufisme eller blemish? For rufisme kan alle katte da have?

Birgitte - Men hvor ser det spændende ud med den farve på din dreng. Jeg må indrømme at jeg aldrig har set eller hørt om fænomenet før.

Alice -

Mener osse det trækker ned i udstillingsøjemed ??

Vel kun på de racer hvor farve/mønster betyder noget? Gør det jo ikke på mco, endnu i hvert fald :slight_smile: Hos mco opdrættere (og evt. andre racer med samme) er det vel lidt mere frit for om de synes om rufisme hos en sølv tabby eller ej :? :slight_smile:

??? Jeg ser bare en kat med almindelig blåsølvtabby farvning og hvidplettethed, som går op forbi næsen. Vil nogen ikke forklare mig, hvad det er, I ser på billedet af Birgittes sølvtabby, som er specielt?

De tydelige brunlige pletter på snude partiet? :slight_smile: I betragtning af hvor fin ren sølv tabby han ellers er, er de brunlige pletter lidt interessante. (Synes jeg i hvert fald, could be wrong)

Bare sådan lige generelt billeder af rufisme hos katte
Her er der en alm. sort tabby med meget rufisme

Pletten der ses på kattens venstre knurhårspude (den der også er hvid) er dog faktisk rød, og ikke brun pga rufisme)

Her er der en kat med lidt rufisme, bemærk den er hvid omkring øjnene hvor den anden er brun

slettet

Ah, ok sådan. Det var det som var et fænomen, som du ikke har hørt om før… ok, sådan. Så forstår jeg.

Jeg ville stadig rigtig gerne se et billede af en nonagouti blå med rufisme, hvis nogen skulle ligge inde med et sådant. :smiley:

Blemish er vist et opdigtet ord… Sorry - men det er ikke et validt ord i forbindelse med farvebetegnelser på katte… -sorry

Det er kun katte med sølv (dvs sølvtabby el shaded el. shell IKKE smoke) som kan have det.[/quote]

Ja, som en fejl!!!
Rufisme er en betegnelse for polygener der har indflydelse på farvedybden i den “gule” pigmentering. Inhibitor genet fjerner den gule pigmentering og laver den hvide bundfarve som giver sølvkatten. Sølvkatte der er fremkommet ved parringer med ikke sølv har større risiko for at vise rufisme, altså en ikke fuldstændig undertrykkelse af den gule pigmentering.

Marina[/quote]

Du behøver ikke råbe, Marina med alle dine udråbstegn… Jeg ved udmærket godt at rufisme er en fejl…
Har selv haft een som var kanon sølv i bunden da den var killing… Da den blev voksen lignede den en brun tabby all over… Ikke en særlig fed fornemmelse - derfor vil jeg ikke have sølv ind i mit opdræt… -pote

Jeg taler ikke om blemish - har aldrig hørt det ord før og ej heller har dem som jeg kender…

Jeg kunne godt tænke mig at du uddyber det med at alle katte kan have rufisme - hvor har du fundet ud af det…? Nogle spændende links ??

I min verden lever rufisme kun på sølv katte og på de katte som har fortyndingensfarven… Ikke dem som har de solide farver, såsom f.eks. sort og rød (med og uden mønster).

Se blot min blå pige Sommerfield som har tydeligelige markeringer af rufisme i sin blå farve…Netop fordi blå er en fortynding af sort - så kan der forekomme spor af rufisme i hendes farve… Plaine and simple… -pote

Vel kun på de racer hvor farve/mønster betyder noget? Gør det jo ikke på mco, endnu i hvert fald :slight_smile: Hos mco opdrættere (og evt. andre racer med samme) er det vel lidt mere frit for om de synes om rufisme hos en sølv tabby eller ej :? :)[/quote]

Se det vidste jeg så ikke ! …Jeg troede at mønstret gav point hos alle racer nu ??. Mener det foresvæver mig, at der kom nye regler på området for et års tid siden …Eller osse er det noget jeg har drømt ?

Du har ganske ret, Alice. Vi har fået ændret pointskalaen, så der gives point til både farve og mønster, noget jeg synes er helt -thumbs Det er ikke mange, men nok til at gøre en forskel, hvis to lige gode - typemæssigt - kæmper om certet!

Edit: Det nye pointsystem trådte i kraft pr. 1. januar 2008.

Jeps, nemlig. Helt enig. -thumbs
Et eksempel kunne være forskellen på en nærmest gul-orange huskat og så en dyb, mørkerød perser. Begge er røde forårsaget af O-genet, men når farverne på dem alligevel er så forskellige, skyldes det polygenetisk modifikation, bl.a. i form af rufisme. Det samme gælder forskellen på farven cinnamon hos fx orientalere sammenlignet med den næsten ræverøde sorrel hos aby. Begge farvevarianter skyldes genotypen b1b1, men forskellen i udtrykket skyldes rufismepolygener. Det besværlige er så, at vi gerne vil have rufisme på vores varme farver, fx rød, sorrel og bruntabby, men vi vil helst ikke have rufisme på vores sølvkatte.

Mht. “blemish”, så har jeg altså aldrig hørt udtrykket om farvefejl hos sølv. :? Men jeg har ofte hørt (og brugt) udtrykket “tarnished silver”, altså “anløbent” eller “snavset” sølv brugt om sølvkatte med (uønskede) brunlige og gullige farver. Måske er det dér, der er sket en sammenblanding?

[quote=“En forhenværende bruger”]

Du har ganske ret, Alice. Vi har fået ændret pointskalaen, så der gives point til både farve og mønster, noget jeg synes er helt -thumbs Det er ikke mange, men nok til at gøre en forskel, hvis to lige gode - typemæssigt - kæmper om certet!

Edit: Det nye pointsystem trådte i kraft pr. 1. januar 2008.[/quote]

Phyyy det var godt, jeg var lige ved at tro, at min demens light var fremadgående :slight_smile: - Jeg kunne da heller ikke forstå, at disse regler kun var gældende for nogle racer og ikke andre. Klart at mønstret er mere fremtrædende hos os med korthårsracer…Men et godt mønster på semilanghårede er nu osse værd at tilstræbe - Hvis så bare dommerne brugte det nye system ?

Ja, som en fejl!!!

Marina[/quote]

Du behøver ikke råbe, Marina med alle dine udråbstegn… Jeg ved udmærket godt at rufisme er en fejl…
Har selv haft een som var kanon sølv i bunden da den var killing… Da den blev voksen lignede den en brun tabby all over… Ikke en særlig fed fornemmelse - derfor vil jeg ikke have sølv ind i mit opdræt… -pote[/quote:39dni499]

Jeg mener såmænd ikke at jeg råber, ville med udråbstegn blot gøre dig opmærksom på at , udfra det du skriver i denne sætning “Det er kun katte med sølv (dvs sølvtabby el shaded el. shell IKKE smoke) som kan have det”, virker det til at der er noget du har misforstået. Ikke ang. fejl i sølvvarianterne, men at det kun er sølv der viser rufisme.

Marina