Når jeg skriver ernæringsmæssige, er det fordi det er min erfaring, at (kvalitets-) tørfoder er mere ‘potent’ ernæring i de første par år, hvor killingen skal vokse.
Men altså. Det er mest af praktiske grunde. Tørkost er bare lettere, hvis man af og til skal være væk hjemmefra.
Det svinger meget syndes
Jeg både beimis og nu Staldkatten mis
De har /havde begge
En periode hvert forår
Hvor de nærmeste kun vil leve af våd foder
Men så til gengæld en periode sidst på sommeren nærmeste kun tørfodder
Lige nu er det så lidt tørfodder hun spiser at, en håndfuld rækker til mere end, en dag
Til gengæld 3 poser vådmad, samt mus
I høsten lever og beimis, kun af mus
Lige meget hvor meget jeg fortæller, de behøves ikke spises, bare fanges, er så godt
Og jeg vil omvendt helst ha’ mine spiser det de fanger… ![]()
Både af ernæringsmæssige og “etiske” årsager - at jagten ikke bare er ren underholdning - og så må det bare involvere lidt ormekur ind imellem.
Jeg kan så meget følge dig, og mener det ssmme
Men har det lidt stramt med
Der bliver gnasket en mus, og 2 min efter ind og lige slikke mig på kinden
Ja jeg er lidt sart
Har bare så svært ved og nyde den katte slik på kinden
Tak for jeres svar.
Jeg har her til formiddag fundet ud af (tak Galath/Lillen for inspiration) at Cosma har lavet en ny fuldfodervariant, som de kalder Cosma Pure. Så nu har jeg også bestilt en omgang af dem. Det bliver så bestilling nummer 4 fra Zooplus siden den 1. De her katte spiser mig ud af huset. ![]()
Med 3 killinger/ungkatte - som vel også alle er drenge - kan jeg forestille mig, der ryger noget indenbords! ![]()
Yes. Plus Fritzz, som er blevet syg og jeg derfor skal finde særligt lækkert skånekost til.
Så 4 i alt.
Åh nej, hvad er der med Fritzz?
Fritzz har fået pankreatitis/bugspytkirtelbetændelse. Det er en led og meget smertefuld sygdom, som bl.a. har fået ham til at gå fra maden, så min store, dejlige dreng gik fra at veje 5.5+ kg., til kun at veje 3.9 kg.
Vægttabet, smerterne og flere underliggende sygdomme, har fuldstændig trukket tæppet væk under ham, så i øjeblikket kæmper dyrlægerne (flertal) og vi med at få ham på fode igen.
Det er en rå omgang, som jeg ikke har haft overskud til at sætte så mange ord på.
![]()
Åh god bedring til Frizz ![]()
God bedring til Fritzz
![]()
Det er forståeligt. De bedste tanker til Fritzz og jer alle ![]()
Det er noget nær den ondeste sygdom ![]()
Sender mange kærlige tanker dig dig og Fritzz:heart_hands:![]()
En lille opdatering på Kazz og madproblematikken:
Jeg bestilte den (dyre!) Cosma Pure vådkost hjem, og den er et hit.
Desuden har jeg forsøgt mig med råfodret Mush Veisto til kat, og det glider også ned i den lille kræsne mave.
Så alt i alt tror jeg, at jeg har fundet frem til en god, næringsrig og varieret kost til min lille fyr. ![]()
Dejligt ![]()