Kan man leve af Vitakraft Posey med kylling i sauce, Latz, Gourmet Gold ragout og fine fileter fra Miamor?
Ingen tørkost overhovedet, og bestemt heller ikke andet (mere lødigt) vådkost.
Skulle spørge fra en ven…
Kan man leve af Vitakraft Posey med kylling i sauce, Latz, Gourmet Gold ragout og fine fileter fra Miamor?
Ingen tørkost overhovedet, og bestemt heller ikke andet (mere lødigt) vådkost.
Skulle spørge fra en ven…
Så længe det er fuldfoder, burde det kunne lade sig gøre…
Jeg er sikker på at Fiona mener, at hun kan leve af whikas poser. Hun får små portioner fra en wiskas pose, som hun får som mellemmåltider. (Spørg venligst ikke hvor mange måltider hun får om dagen)
Men jeg insisterer på, at hun også skal have lødig kost. Og her er det hills science plan mature, fordi hun er en dame oppe i årene. Og så får hun lidt hills diet dental, når hun bliver puttet. Er det fordi at den ven ikke vil spise andet nu?? ![]()
Ja. Han nægter.
Jeg kan insistere så meget jeg vil, men Kazz har sin egen mening om, hvad der er god mad. Og hvis jeg prøver at luske noget mere lødigt i ham ved at blande det i hans foretrukne varianter, nægter han da bare at spise. Eller også sorterer han det fra.
Ja, nemt skal det jo helst ikke være… ![]()
Så gerne at mine levede overvejende af vådkost - det eneste jeg indtil videre har fået dem til at acceptere, er Latz i sovs, og ofte er det sovsen, de gider.
I perioder er råt kød OK - tørfoder er de ikke så kræsne med, foreløbig er kun en enkelt variant (min egen favorit…) dømt ude ![]()
Men de supplerer jo så med rigeligt frisk vildt, så jeg må vel bare lære det udenad… ![]()
Jeg har altid tænkt at tørfoderet også gav tænderne noget at arbejde med. @DorteH er du imod tørfoder? Eller er det fordi du har valgt at servere råt kød og vildt?
![]()
Jeg tror ikke rigtig på den med tørfoders tandrensende effekt - muligvis med undtagelse af Hills T/D, og om ikke andet har de fleste af mine været ret begejstrede for det, så de får lidt af det også, men foder med pels/fjer og knogler tror jeg har langt større effekt…
Jeg foretrækker vådt, da det i min optik må være tættere på deres naturlige kost at foderet indeholder væde, og så oplever jeg at det er lettere at holde vægten nogenlunde nede, når de ikke udelukkende æder sig mætte tørfoder.
Katte har et saksebid - så det er knogler/kød, der skal til for at holde tænder. Og det giver også gode kæbemuskler. Altså større/langt hårdere mad end tørfoder.
Hvis man har prøvet at klippe kylling op så giver et indtryk af kraft kat her bruger med muskler/kæbe/tænder.
Man ser det ikke rigtigt men katten ‘klipper’ kyllinghals op i en masse mindre stykker - så de tygger ikke - men klip klip og synke. Og så går det stærkt ![]()
Det giver god mening.
Jeg har fordelt Fionas foder, så hun får både tør og våd kost og så de fugle og mus hun selv fanger. Det er hvad jeg vil tilbyde i lejlighed med udgang. ![]()
Wow det går stærkt.
Det giver god mening det med saksebiddet. Det har jeg aldrig vidst/tænkt over. ![]()
Det underbygger så min egen lille teori - mine katte er dog nogenlunde lige så selektive med rå-foder som vådoder, råt skal være ca. 37 grader når det indtages, og have haft puls helt op til da…
:black_large_square:
Lillen nægtede at spise andet end vådfoder, nærmere bestemt Cosma med tun. Den fås vist ikke mere. Jeg tror, han selv havde det fint med det, men jeg kunne ikke være væk hjemmefra ret længe ad gangen. Det er noget nemmere, når man kan sætte en stor skål tørfoder.
Fleste af mine er også selektive med hvad de vil spise af råt…nogle få - fantastiske! - spiser bare alt. Og så er der alle de andre…
Her er jeg nød til at købe mus på frost - men dem der var gode til at jage foretræk også ‘frisk fanget’…
Her gider de ikke engang røre en mus, der lige er efterladt af en anden kat - med mindre den stadig er levende… ![]()
Jeg har en bimse, Elmer, fra 2023. Han har ALDRIG rørt tørfoder. Lidt sjovt, for jeg fik ham sammen med tvillingebroren, helbrødre, samme kuld, og den anden har altid spist både vådt og tørt. Elmer opfatter simpelthen ikke tørfoder som mad.
Han lever af rent vådfoder. Fik en overgang som ungkat også råfoder, men den lyst voksede han simpelthen fra. Og det vådfoder med de rigtigt pæne indholdsfortegnelser, det gider han altid ikke rigtigt. Så det er en blanding af Felix/Latz (as good as it gets), gourmet, perle, Sheba, vitakraft, iams, Rosie’s farm, Leonardo o.lign.
Jeg holder mig dog til foder som er fuldfoder.
Det var svært af følge med appetitten i voksealderen, men nemmere som voksen.
Han stortrives. Jeg giver dog dagligt et tilskud (ca 6 cm) af taurinpasta tilskud, fordi jeg var bange for om han ellers måske ville få helt nok.
Man bliver dog mere bundet, når en overhovedet ikke spiser tørt. Så jeg har investeret i køleautomater med elektrisk kølefunktion. Fungerer mega godt.
Også for lige at svare på spm - gennem de sidste 20 år har jeg ikke brugt tørfoder - så misser kan sagtens uden tørfoder. Jeg er selv af den mening at selv ikke særlig god dåsemad altid er bedre end tørfoder.
Optimalt ville naturligvis være hvis din ven
også ville spise lidt mere bredt, men Miamor Feine Filets er jo fint nok. Så jeg ville ikke bekymre mig så meget over det - men bare løbende præsentere ham for andre ting også…specielt når de bliver ældre kan det blive svært når de kun gider få ting…
Mange tak for jeres svar.
Kazz er ikke opdraget til kræsenhed hjemmefra, hvor jeg ved at Anne sørger for at servere et bredt udvalg af både vådt, råt og tørt, men katte har som bekendt deres egne holdninger, og Kazz har på et eller andet tidspunkt mellem Nordjylland og Midtjylland, besluttet sig for, at han kun er vådkostspiser. ![]()
Af praktiske - og ernæringsmæssige - grunde ville jeg gerne have, at han også spiste tørt, men der er vist meget, meget lang vej igen. Når jeg har prøvet at drysse tørkost over vådkosten, er det omhyggeligt blevet sorteret fra, og da jeg formastede mig til at knuse noget og listigt vende det i favoritvådkosten, nægtede han fuldstændig at spise den modbydelige blanding. ![]()
For nu forsøger jeg så i stedet at blande noget mere lødigt vådkost i den mindre kødholdige slags, men det er heller ikke populært.
Og han er jo både lille og nuttet, og jeg er en pylret kattedame, så Kazz er klart den mest stædige af os to. ![]()
Hvor mange gange har du fået kat fra Anne? Skulle spørge fra en ven… ![]()
Vaffel har ikke gidet vådfoder de sidste 5-6 år, men Leo(som jeg ellers havde fået at vide, ikke ville spise vådfoder) vil gerne have det. Han går faktisk rundt om benene på mig og miver, når jeg er ved at hælde op. Det betyder så at Vaffel igen så småt er begyndt at smage på vådfoderet ![]()
Ernæringsmæssigt er det vel ikke så vigtigt, hvis han bare får fuldfoder? Selvfølgelig er der forskel på kvaliteten af vådfoder, men det er min erfaring, at kattene er helt ligeglade med den slags. Det var ikke mit valg, at mine katte skulle have Rema-foder, men de spiste det år efter år efter år. Alt andet (end Gourmet Gold mousse) var uinteressant efter et par dage.
Rent praktisk - ja, som nævnt tidligere kan det give ejeren udfordringer, når de kun vil spise vådt. Så det forstår jeg udmærket.