Et spørgsmål til en kattehvisker

Jeg har to katte, der har levet fint sammen i 10 år uden probemer. Den store hankat bestemmer, spiser først af fælles madskål og har da også fysisk ca. 5 kg mere dominans end den lille damekat, der altid har været en sky lille krukke

Men, den gamle hankat er lige kommet hjem fra dyrlægen og er lidt svækket pga. sygdom.

Jeg skal da lige love for, at den fru damekat benytter lejligheden til at hvæse og skælde ud, hver gang den store blot kommer hen for at snakke eller de mødes indenfor 1 meter… Hun ligger også og hvæser på afstand, og den store er tydeligt for mega forvirret og har ikke overskud til at markere tilbage

Hvad kan det skyldes og er det mon forbigående ?

På forhånd tak

Det kan være fordi at hankatten lugter anderledes og opfører sig anderledes… Så kan hun ikke “kende” ham og tror at det er en fremmed. Det skulle meget gerne gå over af sig selv når hankatten får det bedre og får dyrlæge-lugten rystet af sig.

Det er sandsynligvis forbigående. Han lugter forkert (af dyrlæge) og opfører sig anderledes - har han mon været bedøvet:? I morgen bør det være bedre - så har han haft tid til at vaske dyrlægelugten af sig, og han er helt vågnet af bedøvelsen.

Nå jamen så længe vi er enige Camilla. :høhø:

Jeres svar med lugten giver god mening, også selvom han ikke har været bedøvet, så har han været væk en dag.

Han er tydeligvis ikke selv sig selv og pga. hans smerter foregår alt i slowmotion.

Men, hvorfor skulle fru damekat begynde at hvæse over det ???

Fordi at katte og forandringer normalt ikke er noget godt mix…

Mine har reageret ligesådan når jeg har haft en som skulle neutraliseres… Når lugten har fortaget sig, og bevægligheden er tilbage så “husker” kattene hinanden og alt er glemt.

Det er lugten, hun hvæser af - hun kan ikke genkende ham. Giv det tid - lugten damper af - de bliver venner igen.

Som de andre skriver, er det på grund af lugten, men du skriver “… pga. hans smerter foregår alt i slowmotion.”

Hvad var der galt med ham og får han ikke smertedækkende medicin?