Et vidunderligt minde genfundet :-D

Disneys tegnefilm er vist en del af en kulturarv af børneminder, der er fælles for os alle. Hvad er julen uden Disney’s juleshow, på dansk eller engelsk, med et ekstra nyt klip, og/eller en “ny”, gammel tilføjelse fra perlerækken af “Silly Symphonies”.

Den første gang, jeg var i biografen som barn - 1 ud af 2 gange, og langt senere end klassekammeraterne, vistes der en forfilm, “Kagernes Karneval”. Jeg var helt betaget af denne historie om den fattige, kedelige pige, der blev klædt på til at vinde dronning-af-paraden titlen af en kreativ konditor.
Mødet - påklædningen - paraden - og ikke mindst kåringen af dronningens kage-konge!
En perlerække af dansende kage-entertainere fører sig frem for hende, dommerne vil ægte hende hver og een, ja, som de synger “Perhaps you’d better marry all three!” Now there’s a thought! Det er tydeligt, at den film er fra de frigjorte 30ere, helt præcist 1935 . Yay!
Nu fandt jeg den, da det gik op for mig for alvor, at man kan finde snart sagt alt på YouTube.
Den varer ikke 20 minutter, som jeg troede, bare 8.
Og jeg har i bakspejlet rodet devil’s-food cakes sammen med upside-downcakes etc etc.
Men det hele ender godt, og denne perle kan man se her:
[ame]Mickey Mouse presents a Walt Disney Silly Symphony - The Cookie Carnival - YouTube

Disney a la creme, som går lige til hjertet - hendes mund og hans kys :ok:

Ja den er nemlig rigtig god :thumbup:
En af mine yndlings er den med Goofy og Wilbur fra 39. Jeg husker tydeligt første gang jeg så den. Den er bare SÅ rørende :ked:

[ame]Goofy and Wilbur - YouTube

Uha, tør jeg så vise denne klassiker af en tåreperser (jeg vræler uhæmmet fra ca midtvejs - OK, efter 2 min. er det nok), den blev vist som en del af juleshowet for nogle år siden. Det var den, der fik mine øjne åbne for de såkaldte “Silly Symphonies” - not that silly IMHO
[ame]- YouTube

Der er også denne tragi-komiske beretning - årh ups, jeg fandt den ikke - det er en helt tosset historie om en pige, der bruger sin tournure (på amr. Bustle) som affjedrende afsæt for en tur rundt om månen…