Evt. alternativ til RC Calm?

Har lige været hos dr. dyr med Flykra. Hun er igen begyndt at pille pels af og skulle derfor have en sprøjte for det…igen igen :frowning:

Vi har jo fået en ny dyrlæge og hun foreslog at vi fodrede Flykra med RC Calm, for at hjælpe på hendes nervøsitet. Jeg har ikke brugt RC i halvandet år fordi der var opkast på gulvet hver eneste dag, så jeg er ikke vild med at begynde med RC igen. Men er der overhovedet et alternativ? :kryds:

Hvorfor piller hun sig?
Har du prøvet allergifoder?

RC Calm og lidt alternativer diskuteres her:) [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=13075”]Royal Canin calm - Hvor? - De Kattegale Debatterer[/ame] Måske du kan finde nogle svar der:?

[quote=Vivi_Fletcher;330811]Hvorfor piller hun sig?
Har du prøvet allergifoder?[/quote]

Hun har allergi, så der er altid risiko for at den “bryder ud” i form af sorte “prikker” på trædepuderne (det er der ikke i dette tilfælde) og ved at hun piller sig. Men hun piller sig også når hun er stresset/nervøs. Det så vi f.eks. lige da Artos flyttede ind. Dyrlægen mener ikke at det er allergien i dette tilfælde, men min kæreste er lige blevet fyret og har været ret stresset i hele januar og dyrlægen mener at det har “smittet af” på Flykra. Hun er meget “far’s kat”, så det lyder meget sansynligt at hun kan mærke at der er noget galt og derfor stresser…

Jeg fordrer p.t. med James Wellbeloved (75%) og lidt Iams Hairball (ca. 25% eller mindre)

Havde på fornemmelsen at der havde været en tråd om det :slight_smile: Vil lige læse den igennem :ok:

hmm…læste lige i den anden tråd at Zylkene bliver anbefalet, så vil lige sende dyrlægen en mail og spørge om ikke jeg kan bruge det istedet for…Det var kæresten der var med hende hos dyrlægen, så der er en del han glemte at spørge om :tihi:

Det synes jeg lyder som en god ide

Kommer lige med en update :slight_smile:

Jeg har fået grønt lys fra dyrlægen til at prøve med zylkene istedet for RC Calm. Jeg gav Flykra lidt fra den prøvepose jeg fik og 5 min. efter begyndte hun at kaste op :thumbdown:

Zylkene tabletterne er nu bestilt (samt en pillegiver/tang :tihi:) så håber jeg bare at det virker :kryds:

Hvor lang tid går der til man kan se en forskel? 1 måned eller sådan noget?

[quote=Itzy Bitzy;332164]
Zylkene tabletterne er nu bestilt (samt en pillegiver/tang :tihi:) så håber jeg bare at det virker :kryds:

Hvor lang tid går der til man kan se en forskel? 1 måned eller sådan noget?[/quote]

Så vidt jeg husker er Zylkene nogle store kapsler, så jeg ville ikke give dem med tang. Man kan meget nemt åbne dem og drysse pulveret ud over lidt vådfoder :slight_smile:

Der kan gå op til 1 måned før effekten viser sig, men som regel vil det være før, tror jeg.

[quote=Vivi_Fletcher;332171]Så vidt jeg husker er Zylkene nogle store kapsler, så jeg ville ikke give dem med tang. Man kan meget nemt åbne dem og drysse pulveret ud over lidt vådfoder :slight_smile:

Endnu bedre :slight_smile: var lidt i tvivl om størrelsen af kapslerne, men da jeg ikke havde en pilletang, så gør det ikke noget at den røg med i kurven også :stuck_out_tongue:
Har bestilt Flykras yndlingsvådfoder og noget whiskas “mælk” (hun får det ikke normalt, men tænkte at “alle kneb gælder” når det kommer til at få medicinen i hende uden alt for meget bøvl)

Der kan gå op til 1 måned før effekten viser sig, men som regel vil det være før, tror jeg.[/quote]

Lyder dejligt :slight_smile: Håber at det hjælper på det. Hun har tabt sig omkring 300g på 2 måneder så jeg er lidt bekymret. Synes at hun ser så tynd ud, så prøver at give hende hendes yndlingsretter som lidt ekstra forkælelse

Jeg prøvede Calm til min ene pige som var meget nervøs. - Desværre hjalp det ikke det mindste på hende. :frowning:

Jeg er så så heldig at hun reagerer utrolig positivt på: Orijen, Acana & Applaws. :slight_smile:

Zylkene kender jeg ikke til.

Men håber du finder en løsning. - God bedring til misse-barnet! :slight_smile:

Lige en hurtig opdatering (samt lidt undren…)

Det går meget bedre med Flykra :slight_smile: Hun kastede dog stadig op i et par dage efter dyrelægebesøget. (Hun kaster “normalt” op 1 gang hver dag/hver anden dag og det er altid klart slim der kommer op, Raiku fandt ikke nogen årsag til problemet andet end at det muligvis havde en forbindelse til hendes stress).

Jeg købte noget kattemælk, som jeg egentlig ville bruge til at blande zylkene tabletterne op i, men da tabletterne stadig er på vej med posten, så har hun fået kattemælken som en slags godbid og for at vænne hende til den. Resultat: Hendes pels er nu blevet lækker og blød igen, hun har næsten ikke pillet sig OG hun har ikke kastet op siden vi begyndte at give hende mælken (10 dage! -what)

Jeg er stadig lidt skeptisk, men hvis det hjælper at give hende lidt kattemælk hver dag, så ville jeg da blive MEGET glad :øhmm: Jeg forstår bare ikke hvordan/hvorfor det kunne hjælpe på det og venter da også på et tilbagefald…men det er altså som om jeg har fået min “gamle” kat tilbage :kryds:

MEN nu ved jeg altså ikke så forfærdeligt meget om det, men kan kattemælken på nogen måde være “skadelig” for hende? eller, omformuleret, gør det noget at hun får knapt 200ml hver dag? Kattemælken er af denne type: Cat Milk | Free P+P £39+

Jeg har forresten bestilt feliway og det skulle komme om 1-2 dage :slight_smile: Zylkene-tabletterne er ikke kommet endnu, jeg håber ikke at der bliver brug for dem :kryds:

Spørgsmålet er jo lidt, om du tør ‘teste’ ved at stoppe med at give mælken.
Men det svære er at være tålmodig, synes jeg (har jo selv en allergikat, hvilket er lidt samme problematik). Jeg ville nok så vidt muligt prøve at køre f.eks. 1 måned med mælk, og hvis alt stadig er godt, så prøve at stoppe det, indtil der evt. sker tilbagefald.
Jeg kan heller ikke se, hvad det er i mælken, der evt. kan hjælpe. Altså, det meste er jo blot væske… men måske nogle manglende vitaminer? Eller simpelthen bare væskemangel, der fører til tør hud? Åh, man kan jo finde på alle mulige ideer…
Men det er da dejligt med fremgang! :smiley: Kender godt selv det, at man ‘får sin kat tilbage’.

[quote=pivnu;336650]Spørgsmålet er jo lidt, om du tør ‘teste’ ved at stoppe med at give mælken.
Men det svære er at være tålmodig, synes jeg (har jo selv en allergikat, hvilket er lidt samme problematik). Jeg ville nok så vidt muligt prøve at køre f.eks. 1 måned med mælk, og hvis alt stadig er godt, så prøve at stoppe det, indtil der evt. sker tilbagefald.
Jeg kan heller ikke se, hvad det er i mælken, der evt. kan hjælpe. Altså, det meste er jo blot væske… men måske nogle manglende vitaminer? Eller simpelthen bare væskemangel, der fører til tør hud? Åh, man kan jo finde på alle mulige ideer…
Men det er da dejligt med fremgang! :smiley: Kender godt selv det, at man ‘får sin kat tilbage’.[/quote]

Der skulle gerne komme en pakke fra zooplus i denne uge, med mælk til ca 1 måned :slight_smile: Tør simpelthen ikke at stoppe efter kun 10 dage. Det kan egentlig godt være at hun ikke har fået væske nok…nu får hun jo ca 200ml mælk + det vand hun drikker :slight_smile: Men ja, kan ikke rigtig se hvorfor mælken skulle være løsningen på problemet…det er lidt underligt. Men så længe det virker, så får hun det. Er bare glad for at hun har fået det bedre :slight_smile:

Zylkene er jo baseret på “det gode” fra mælken - ligeså er RC Calm.

Kan det være, at det mælk du giver hende i princippet er det samme?

En kat skal helst drikke 400 ml væske dagligt for at få opfyldt dens væskebehov - da katte i naturen får det meste væske via deres kost (kød), så har de ikke et naturligt tørst-drive som fx hunde, og det kan give en del problemer.

Så væskemangel kan være årsagen - mine MCO skællede indtil jeg begyndte at råfodre, give mere vådt og anskaffede mig en vandfontæne.

Om mine får 400 ml dagligt, tvivler jeg på, men de får bestemt mere end før.

MVH

[quote=Vivi_Fletcher;336773]Zylkene er jo baseret på “det gode” fra mælken - ligeså er RC Calm.

Kan det være, at det mælk du giver hende i princippet er det samme?[/quote]

Det vidste jeg faktisk ikke…men det er jo meget interessant hvis det er det :øhmm: Nu prøver jeg med mælken i en måned, håber at den bliver ved med at hjælpe :slight_smile:

[quote=lenschow;336779]En kat skal helst drikke 400 ml væske dagligt for at få opfyldt dens væskebehov - da katte i naturen får det meste væske via deres kost (kød), så har de ikke et naturligt tørst-drive som fx hunde, og det kan give en del problemer.

Så væskemangel kan være årsagen - mine MCO skællede indtil jeg begyndte at råfodre, give mere vådt og anskaffede mig en vandfontæne.

Om mine får 400 ml dagligt, tvivler jeg på, men de får bestemt mere end før.

MVH[/quote]

Har egentlig aldrig holdt så nøje øje med hvor meget de rent faktisk drikker, så væskemangel kan helt sikkert være en faktor. Nu får hun så ihvertfald de 200ml plus det hun drikker af vand og får fra vådfoderet. Vi har holdt en “pause” fra vandfontenen, da jeg ville se om det gjorde en forskel. Men overvejer at sætte den op igen og så koge vandet, der er i den og skolde filteret. Så får hun jo det “ekstra” af vand da det åbenbart er mere interessant end det i vandskålen :tihi: