Exotic + ragdoll

Hej, jeg går og overvejer en lillebror til vores 4 år gamle exotic, jeg vil gerne have en anden race end perser/exotic, men stadig en rolig og meget gerne kontaktsøgende kat. Er det helt skudt ved siden af at vælge en ragdoll?

Nej, det lyder som et ret godt bud :slight_smile: Jeg kan ikke selv komme i tanke om bedre.
Hvis du vil møde nogle ragdolls, så er der udstilling i Hedensted Centret i weekenden :slight_smile:

Eva som svarer her har også Europé som er rigtig søde - og der er ingen pelspleje - det er der også med Ragdoll.

Ved ikke helt med aktivitets niveau men det kan Eva sikkert fortælle mere om :slight_smile:

Hvis du kikker ragdoll så vær obs på indavl - den er desværre ofte høj.
https://www.pawpeds.com/db/?p=rag
Klik på ‘inbreeding’ øverst for at se totale indavl. Se indavls % som øget sandsynlighed for sygdom - ikke sikkert der sker noget, men større risiko. Sørg også for at finde opdrætter der tester for HCM.

Huskatte er også bud - hvis du finder den rigtige.

Tænker det er sådan en sød fis her du gerne vil have

Der er katteudstilling i Birkerød i maj - det er vist tættere på dig.

Jeg er lidt bekymret for at tage en internatkat, vores nuværende kat er ret underdanig og har på intet tidspunkt sagt fra over for os, også selvom vi skulle give medicin osv. Så jeg er bange for at en “almindelig” kat vil give ham bank med tiden eller holde ham væk fra os. Jeg er heller ikke meget til at katte er over det hele og ligesom vores nuværende kat, er ragdolls også meget jordnære og hopper ikke rundt i højden på samme måde.
Det vil i hvert fald være lidt et sats med en huskat, desværre.

Jeg kan anbefale dig at tage kontakt til Dorthe Seierø, som bor i Københavnsområdet (jeg kan ikke lige huske hvor og hjemmesiden angiver kun “i nærheden af København”) http://www.ragdoll.dk/ Jeg er sikker på, hun vil kunne guide jer til den helt rigtige ragdollkilling og hvis hun ikke selv har, kender hun garanteret nogen, som har :slight_smile:

Tror mere du skal se på temperament end på race. Søge en social og ikke dominerende kat.

Der kan være stor variation inden for samme race - og inden for samme kuld.

Tror nu de fleste katte hopper rundt og er aktive uanset hvad opdrættere siger - mine gør i hvertfald :slight_smile:

Måske er det ældre kat du skal søge? - de er generelt roligere - og så ved man hvad man får temperaments mæssigt.

Om de går i højden tror jeg også er forskellige fra kat til kat - har nogle her som er meget højdesøgende (som i hustage og højt i trær) og andre som helst er tæt på gulvet/jorden.
Jackson Galaxy snakker om ‘bush dweller, tree dweller, or beach dweller’

Jeg tror det er bedst at vælge en killing i forhold til magtforholdet til vores nuværende kat. Han virker som om han har været en der har været lidt nede i hierarkiet og jeg vil være bange for at han blev vippet af pinden af en voksen kat. Han er meget rolig og enormt venlig og jeg kan på ingen måde forstille mig at han vil tage en kamp op med en anden kat. Derfor tænker jeg at en ragdoll vil være en god ven.
Jeg er samtidig også ret varm på tanken om en british longhair.

Slå british longhair ud af hovedet, please!

Briter skal have struktur i pelsen og rå mængder underuld = det er lortepels, når den er lang. Selv med daglige børstninger, så bliver vi nødt til at trimme vores helt ned mindst en gang om året og oftere på maven. Jeg ved @Esben_J kender til flere, og det er det samme for dem alle.

Jeg elsker vores Muffe, han er den dejligste dreng!, men racen skulle aldrig have været fuldt godkendt i FIFe IMO. Det får flere til at opdrætte dem :frowning:

Men British shorthair derimod! What’s not to love :heart:

2 Synes om

Hvis det er det nuttede langhårede, du er vild med, så overvej klassisk perser. De er såååååå fine :heart_eyes:

Så kan det godt være at jeg skal gå efter en ragdoll. Jeg har bare talt med flere med british longhair og deres katte har en ret nem pels, der kun skal børstes en gang om ugen ca.

Dem vi har opdrætte longhair har for de flestes vedkommende været barberet ned en til to gange pr år, vi har kun solgte en til en der normalt havde haft persere hun kunne holde pelsen nede med daglige groomninge, vi Lisbeth og Jeg tog en beslutning om vi ikke ville opdrætte flere hvis vi kunne undgå det, og da vi kan gen teste for langhår gør vi det.

En velholdt British longhair ser fantastisk ud, det kræver bare man afsætter tid til den HVER dag.

Og så glemte jeg at skulle den få hår duller under forben og bagben er det tæt på dyrplageri prøv at tænke på vi havde et stykke tyggegummi i håret, det gør sku ondt.

Hvor gamle var deres katte? :slight_smile:

Har mødt et par stykker, som først fik lortepels som unge voksne… Og en enkelt, som havde silky pels. Men ift standarden er det forkert, så den burde være en sjældenhed.

Og meget tid… Muffes 10 min børstning er langt fra nok…

Så er der også lige det med, hvor stædig den er :joy:

Men der er altså også bare nogle træk, der går igen indenfor racerne. Nu har jeg efterhånden mødt ganske mange ragdolls (og alle mulige andre racer), og racen er som helhed nok den (eller som minimum en af de) mest rolige sofaliggende kat, jeg kender. Derudover er de selvfølgelig katte, og bevæger sig da også og får deres flip. Men de har slet ikke samme aktivitetsniveau som mine européer, som igen ikke kan hamle op med siatalerne (orientaler/siameser) med at sætte drøn på :slight_smile:

Og indenfor den race man har, så skal man selvfølgelig se på hvilken personlighed lige den killing/kat, man har kig på har :slight_smile: Derfor kan det også være en stor fordel at have besøgt opdrættere af racen inden, så man ved hvordan de typisk er :slight_smile: (tilføjer jeg lige til TS)

Jeg vil helt bestemt ud og besøge killinger først. Hvad kigger jeg så efter? Alle killinger er vel oppe og køre? Eller kan man så tidligt se om de er rolige og afslappet? Altså jeg ved jo godt det ikke er en bamse og at alle katte tager deres ture ind imellem.

1 Synes om

Her er det opdrætter er meget vigtig. Den person burde kende killingerne godt nok til at vide lidt om deres personlighed :slight_smile:

Jeg har i hvert fald kun selv været ude for, at alle killingerne var fantastiske. Så opdrætter måtte pege mig i den rigtige retning.

1 Synes om

Og det gør opdrættere gerne - det er derfor vi spørger om så mange ting for at vi kan lave det bedst mulige match. Undtagen de meget erfarne som med et blik ved hvordan killinger og købere matcher :wink::blush:

1 Synes om

Personligt råder jeg altid til man besøger opdrætter/racen inden der kommer killinger. For at mærke kemi mellem opdræt og evt. Kommende forældre katte - for killinger er så dejlige og man kan hurtig komme til at forelske sig i sådan en lille én :see_no_evil::joy:

Så find nogle opdrætter du tænker der kunne du tænke kat fra i evt. Ønsket race og besøg dem. Og virker det som noget så kom igen når der er killinger.

Det er også meget letter som opdrætter at finde ét godt match hvis vi netop har snakket sammen uden fokus på skønne dejlige killinger som alle let lige kunne komme i lommen og med hjem.

1 Synes om

Jeg mente ikke du skal besøge killingerne (det er for mig selvsagt, da man hverken hos mig eller de fleste andre opdrættere kan få lov at købe, før man har besøgt mindst en gang :slight_smile: ), men at du skal tage ud for at besøge de voksne og se hvordan de voksne i racen er på hjemmebane, og helst inden der er killinger til at forelske sig i :slight_smile: Og som Lykke så skriver, så snak med opdrætteren om kattene, og når tiden så kommer til det, så om de enkelte killinger. Herhjemme kan man af samme årsag ikke reservere før tidligst 6 uger (og helst senere), da det først er der vi har en god fornemmelse af personligheden hos killingerne :slight_smile:

1 Synes om