F.i.p

Er der nogle sikre tegn på den sygdom???
Er lidt bekymret for vores lille killing Otis, men ved godt jeg altid er bekymret. :frowning:
Havde jo for 1½ år siden en killing, jeg købte fra en kattehandler ( uvidende om det var CK ), der blev aflivet pga sygdommen. Han var i pleje på daværende tidspunkt, idet vil blev meldt til boligforeningen ( måtte ikke have kat ). Pusser og den omtalte killing blev passet 3 uger, og da vi hentede dem var killingen meget syg. Blev så arrig og ked af det over vi ikke var blevet kontaktet og har ikke kontakt med personen de passede katten mere. Katten var radmager og havde kæmpe mave.

Otis spiser og leger, men jeg synes hans knogler er meget tydelige bagtil. Han spiser meget, hvilket den daværende killing, efter hvad vi fik at vide ikke gjorde. Otis tissede på et tæppe 2 gange i sidste uge. Da vi sku i badeland onsdag, blev min mand temmelig overrasket, da der lå en lille bæ i lommen på hans badeshorts… Lidt sjovt var det også. Den killing vi havde, der blev aflivet tissede rundt omkring, men vi tror bare Otis ikke er helt renlig.

De katte vi har er meget forskellige. På nogle mærkes knoglerne og på andre ikke.

Otis skal til dyrlæge næste uge, da vi mener han der er gammel nok til første vaccine. Der bliver han undersøgt, men alligevel ville jeg høre, om I kender tegnene på sygdommen.

  • Ved godt indlæget måske er lidt rodet. Tror I der er grund til bekymring eller er jeg igen pylret???

Jeg kan godt forstår at du er pylleret… Det er jeg også

De tegn jeg kender, er De går fra fodret, vil ikke rigtig spise, det man stiller frem til dem, de taber sig sig, deres pels bliver underlig, lidt ligesom vat. de føles tørre i det…

her kan du læse lidt om F I P…

http://www.dr-addie.com/Swedish/indexswedish.html

Der er ikke rigtig nogen sikre tegn på FIP - der er en masse forskellige diffuse sygdomstegn, og katten kan så have et, flere eller dem alle, men der er altså ikke rigtig noget sikkert enkelt tegn på FIP. Ud over de ting Hanne P nævner, kan de have feber og blinkhindefremfald, de kan have neurologiske forstyrrelser som fx kan gøre dem svimle eller slingrende, eller de kan få besvær med ringmusklen, så de “taber” afføring, de kan blive trætte og sove mere end normalt, de kan blive mere tørstige end normalt og de kan få tegn på gulsot, hvis leveren påvirkes af sygdommen. Ved våd FIP ser man væskeophobning i bughulen, så katten bliver opspilet at se på, mans tør FIP er vanskeligere at diagnosticere. Det er med andre ord en rigtig træls møgsygdom, som er svær at identificere og umulig at behandle. :frowning:

Hvis du ikke kender den, er det her en rigtig god side om FIP: http://www.fip-support.org/

Tak for svarene…

Otis spiser helt vildt, så umiddelbart er der jo nok ikke noget. Han virker bare så tynd på nær på maven…

Han er blevet rigtig stor på de 3 uger…

Tror han bliver en rigtig fin mis… Håber dyrlægen siger det samme.

Har læst lidt om F.I.P nu. Troede kun katte kunne få det i det første leveår, men det kan de åbenbart hele tiden få… Da vores Taisan blev aflivet, fik vi at vide det oftest brød ud hos lidt ældre killinger. Hmmmmm…

Det kan måske også bare være orm.

ja jeg tænkte også om han har fået ormekur, orm giver nemlig en lille tromle-mavse

Nej, han har egentligt aldrig fået ormekur. Troede først killinger fik ormekur, når de flyttede hjemmefra og det er omkring nu Otis har den alder…

Tak for jeres råd og svar. -thumbs