Jeg har købt et kilo frosne kyllingehalse, så misserne kan få børstet tænder :høhø:
Men hvordan får jeg klumpten fra hinanden? Jeg kan vel ikke tø dem lidt op, for derefter at fryse dem ned i mindre portioner?
Jeg har købt et kilo frosne kyllingehalse, så misserne kan få børstet tænder :høhø:
Men hvordan får jeg klumpten fra hinanden? Jeg kan vel ikke tø dem lidt op, for derefter at fryse dem ned i mindre portioner?
Jo, så længe du holder fast i “lidt” Der skal ikke så meget til, før de kan vristes fra hinanden.
Jeg plejer at tyre sådan noget sammenfrosset ned i klinkegulvet Så plejer det at blive spredt (det skal selvfølgelig være i en plastikpose imens!)
Smid posen i en balje med koldt vand og lad der stå lidt - et kvarter burde kunne gøre det.
Derefter vil du kunne vriste dem fra hinanden.
Jeg vil til gengæld gerne vide hvordan … I får kattene til at æde dem? Jeg har en fryser fuld og de har ikke været specielt spændende de par gange jeg har forsøgt mig…
Har du prøvet dem før Charlotte?
Når mine hunkatte har eller bilder sig ind de har killinger spiser de kun hovedet og “gemmer” resten til killingerne. De kan finde på at slæber rundt på kylingen og kalder på killingerne selv om de ingen har. Ellers ryger kyllinger og andet direkte i maven.
Jeg holder fast i ‘lidt’ og giver det et forsøg
Ligesom med kokosnødder!
[QUOTE=MissPil;921063]Smid posen i en balje med koldt vand og lad der stå lidt - et kvarter burde kunne gøre det.
Derefter vil du kunne vriste dem fra hinanden.
Jeg vil til gengæld gerne vide hvordan … I får kattene til at æde dem? Jeg har en fryser fuld og de har ikke været specielt spændende de par gange jeg har forsøgt mig…
Har du prøvet dem før Charlotte?[/QUOTE]
Jeg har endnu ikke prøvet dem nej. Jeg tror dog godt min store kat Milo vil hygge sig med dem, for han har endnu ikke sagt nej til råt kød af nogen art Ellers kunne man måske putte dem i mikroovnen 10-20 sek og lige lune dem lidt. Det kan nogle gange gøre det mere attraktivt. Eller smøre lidt vellidt vådfoder over dem.
Gad vide om Milo nogle gange har troet at jeg er hans killing, for de gange han har fanget en fugl, er han kommet ind med den til mig og miavet ligeså fint. Herefter er den blevet afleveret til mig, men han har altid fortrudt og så (heldigvis!) spist den selv
PS. Det er med at holde tungen lige i munden, når der bliver skrevet om killinger der spiser kyllinger
Jeg mener at have hørt, at katte ikke må gives opvarmede kyllingeben, da benet vil “splintrer” og muligvis give problemer, når katten tygger i det. Kyllingehalse er også meget “benede”, man kunne forestille sig det samme gjorde sig gældende her?
Begge mine kan også godt lide råt, men kyllingehalsene har bare ikke hittet. Vådkost er heller ikke det store hit, selvom det dog endeligt er lykkedes mig at få dem til at acceptere det som primær-kost…
Men måske jeg skulle proppe Thrives i halsrøret. Et forsøg værd.
[QUOTE=MissPil;921075]Jeg mener at have hørt, at katte ikke må gives opvarmede kyllingeben, da benet vil “splintrer” og muligvis give problemer, når katten tygger i det. Kyllingehalse er også meget “benede”, man kunne forestille sig det samme gjorde sig gældende her?
Begge mine kan også godt lide råt, men kyllingehalsene har bare ikke hittet. Vådkost er heller ikke det store hit, selvom det dog endeligt er lykkedes mig at få dem til at acceptere det som primær-kost…
Men måske jeg skulle proppe Thrives i halsrøret. Et forsøg værd. :)[/QUOTE]
Tilberedte kyllingeben er også no go. Men at de bliver lunet få sekunder i mikroovnen, tror jeg ikke er noget problem - det skal jo kun være så de lugter lidt mere og ikke så de er bagt
Har du prøvet at give dem daggamle kyllinger?
Hvor har du købt så mange kyllingehalse, for det bliver jeg da nød til at prøve.?
Vores kan godt li’ kyllingehals. Og -vinger. Men de vil hellere ha et lår
Når vi får en hel kylling (til aftensmad) piller jeg altid halsen og det yderste vingeled af til misserne
Det er godt nok noget jeg ved en hvalpeopdrætter gør, men han køber ‘rest’ kød som han så fryser sammen i en blok. Når han så skal bruge af den er det simpelt hen hammer og mejsel!
Ideen med at tyre tingene i klinkegulv? Det har jeg og gulvet dårlige erfaringer med…
Jeg har købt dem i Valby Hunde- og Kattecenter. De kan vist fås de fleste steder, der sælger BARF.
[QUOTE=TrekkieGrrrl;921585]Vores kan godt li’ kyllingehals. Og -vinger. Men de vil hellere ha et lår
Når vi får en hel kylling (til aftensmad) piller jeg altid halsen og det yderste vingeled af til misserne :)[/QUOTE]
Milo spiser også gerne et lår, men der røg hurtigt et par kyllingehalse ned i eftermiddags Det tog ham max 2 min at fortære sådan én
Og der blev gnasket godt igennem, så det er helt sikkert effektiv tandbørstning!
[QUOTE=Puls;921720]Det er godt nok noget jeg ved en hvalpeopdrætter gør, men han køber ‘rest’ kød som han så fryser sammen i en blok. Når han så skal bruge af den er det simpelt hen hammer og mejsel!
Ideen med at tyre tingene i klinkegulv? Det har jeg og gulvet dårlige erfaringer med…[/QUOTE]
Jeg forsøgte mig med at kaste dem ned i fliserne udenfor, men det hjalp ikke en disse. Først da de havde ligget i koldt vand i op mod en halv time, kunne jeg få vristet dem fra hinanden. De yderste var så næsten tøet helt op, så dem får han i løbet af de næste par dage Men fremover vil jeg finde dem løsfrosset, for det her var noget bøvl at stå med.
Du skal altså ikke bekymre dig over at tø dem op. Jeg køber også de frosne kyllingehalse (og kalkunhalse) sammen med det øvrige BARF til hunden. Normalt henter jeg på vej hjem fra arbejde, og først ved sengetid kan jeg begynde at skære 500-gramspakkerne op (de skal deles i 3 fordi jeg har en lille hund) - og halsene lader jeg simpelthen ligge i køleskabet til næste dag, hvor de er tilstrækkeligt tøet til at kunne trækkes fra hinanden og pakkes om.
Det betyder intet, hverken for holdbarhed eller for hundens (og sikkert også kattenes) smagsoplevelse.
Det er dumt at risikere at ødelægge sine klinker, når det nu er så meget nemmere at lade dem tø op først.:cool2:
[QUOTE=Else;921775]Du skal altså ikke bekymre dig over at tø dem op. Jeg køber også de frosne kyllingehalse (og kalkunhalse) sammen med det øvrige BARF til hunden. Normalt henter jeg på vej hjem fra arbejde, og først ved sengetid kan jeg begynde at skære 500-gramspakkerne op (de skal deles i 3 fordi jeg har en lille hund) - og halsene lader jeg simpelthen ligge i køleskabet til næste dag, hvor de er tilstrækkeligt tøet til at kunne trækkes fra hinanden og pakkes om.
Det betyder intet, hverken for holdbarhed eller for hundens (og sikkert også kattenes) smagsoplevelse.
Det er dumt at risikere at ødelægge sine klinker, når det nu er så meget nemmere at lade dem tø op først.:cool2:[/QUOTE]
Er du sikker på det er okay? Normalt må man jo ikke fryse optøet mad ned igen. Men hvis du har ret, så vil det være SÅ meget nemmere, hvis jeg i fremtiden køber dem i en sammenfrosset blok
Hvis kødet er tøet op i køleskab, og kun netop har nået at blive optøet - så er det slet ikke noget problem at fryse det igen - heller ikke når man taler menneske-mad
Kilde: United States Department of Agriculture
Lidt mere detaljeret her, hvor de beskriver, at så længe kødet fortsat indeholder iskrystaller eller har en temperatur på under 40 grader F (= 4,4 grader C), så kan man sagtens genfryse råt kød.
Kilde: Food Safety
Jeg ville dog være meget forsigtig med at genfryse kød optøet uden for køleskab - idet overfladetemperaturen på dette kød kan have nået at blive væsentligt højere end anbefalingerne overfor.
[QUOTE=Churchtown;922011]Hvis kødet er tøet op i køleskab, og kun netop har nået at blive optøet - så er det slet ikke noget problem at fryse det igen - heller ikke når man taler menneske-mad
Kilde: United States Department of Agriculture
Lidt mere detaljeret her, hvor de beskriver, at så længe kødet fortsat indeholder iskrystaller eller har en temperatur på under 40 grader F (= 4,4 grader C), så kan man sagtens genfryse råt kød.
Kilde: Food Safety
Jeg ville dog være meget forsigtig med at genfryse kød optøet uden for køleskab - idet overfladetemperaturen på dette kød kan have nået at blive væsentligt højere end anbefalingerne overfor.[/QUOTE]
Super! Så er det det, der bliver løsningen fremover! Gad vide hvorfor jeg aldrig har vidst det før… Men bedre sent end aldrig Tak!
Det vidste jeg heller ikke! Og det gør jo da mange ting meget nemmere Så tak for tippet!
[QUOTE=Charlotte;921082]Tilberedte kyllingeben er også no go. Men at de bliver lunet få sekunder i mikroovnen, tror jeg ikke er noget problem - det skal jo kun være så de lugter lidt mere og ikke så de er bagt
Har du prøvet at give dem daggamle kyllinger?[/QUOTE]
Ah - jeg har ikke mikrobølgeovn, så jeg har slet ikke nogen ide om hvor “bagte” sådan nogle kyllingehalse når at blive i sådan en fætter.
Men du har sikkert ret i at en meget begrænset opvarmning ikke skader.
Jeg har ikke forsøgt mig med daggamle kyllinger endnu, med det skal prøves … jeg bryder mig bare ikke om at købe så mange på een gang, når jeg ikke ved, om det er noget kattene gider.
[QUOTE=MissPil;922248]Ah - jeg har ikke mikrobølgeovn, så jeg har slet ikke nogen ide om hvor “bagte” sådan nogle kyllingehalse når at blive i sådan en fætter.
Men du har sikkert ret i at en meget begrænset opvarmning ikke skader.
Jeg har ikke forsøgt mig med daggamle kyllinger endnu, med det skal prøves … jeg bryder mig bare ikke om at købe så mange på een gang, når jeg ikke ved, om det er noget kattene gider. [/QUOTE]
Hvis du køber en pakke med 20 stk og kattene efter et par forsøg eller tre stadig ikke viser interesse, kan de resterende kyllere sikkert hurtigt finde et nyt hjem herinde :høhø: