Færdig vac. som 12-14uger

Nu har jeg set på en hel del hjemmeside fra div. opdrættere og kan se at mange killinger er klar til at flytte hjemmefra når de er 12-14 uger også vil de være færdig vaccineret.

Hvordan kan det lige lade sig gøre når killingen skal vaccineres første gang når den er 12 uger også igen 4 uger efter:?

Håber der er nogle, som kan hjælpe mig med at opklare dette mysterie:ups:

[QUOTE=Stine A;540681]Hvordan kan det lige lade sig gøre når killingen skal vaccineres første gang når den er 12 uger også igen 4 uger efter:?
[/QUOTE]

Hvor står det, at killingen skal vente til 12 uger med at blive vaccineret første gang? Det er i høj grad en anbefaling mange steder fra, men jeg har aldrig set det som et krav.

Der er også nogle der bruger at vaccinere ved 8 uger og så igen ved 12 uger eller ved 10 uger og så igen ved 14 uger.

Der er ingen regler der siger at første vaccine skal gives ved 12 uger.

Okey :slight_smile:
Synes bare jeg har læst at gives vaccinen før de 12 uger feks. ved 8 uger skal den vaccineres 3 gange. altså ved 8, 12 og 16 også er den jo ikke færdig vaccineret.

[QUOTE=DK Thomani;540684]Der er også nogle der bruger at vaccinere ved 8 uger og så igen ved 12 uger eller ved 10 uger og så igen ved 14 uger.

Der er ingen regler der siger at første vaccine skal gives ved 12 uger.[/QUOTE]

Hmmm i gamle dage var det netop en ‘regel’/anbefaling, at første ‘rigtige’ skulle gives ved 12 uger & 16 ugers alderen.
Hvis hunkattens vaccinations status var dårlig/ukendt startede man ved 8 uger, men det ændrede ikke ved de 12 & 16 uger.

12 uger første gang er/var aht killingens immun-forsvar skal/skulle kunne svare rigtigt på vaccinen.
Jeg tror ikke der er noget lavet om der.

[QUOTE=danpia;540687]Hmmm i gamle dage var det netop en ‘regel’/anbefaling, at første ‘rigtige’ skulle gives ved 12 uger & 16 ugers alderen.
Hvis hunkattens vaccinations status var dårlig/ukendt startede man ved 8 uger, men det ændrede ikke ved de 12 & 16 uger.

12 uger første gang er/var aht killingens immun-forsvar skal/skulle kunne svare rigtigt på vaccinen.
Jeg tror ikke der er noget lavet om der.[/QUOTE]

At dyrlægens anbefaling var (og for de flestes vedkommende vist stadig er) 12 og 16 uger gør det nu stadig ikke til en regel, man som opdrætter skal overholde på samme måde som at man skal søge stamtavle og skal have killingerne sundhedschecket, inden de flytter hjemmefra :slight_smile:

Jeg har heller ikke skrevet noget om at det er en regel:øhmm:

Men hvis en killingen kun er færdig vaccineret, hvis det bliver vaccineret når den er 12 og 16 uger, hvordan kan en 12 til 14 ugers killing så være færdig vaccineret :?

I mit sidste kuld vaccinerede jeg første gang da killingerne var 9 uger, og igen da de var 13 uger …Og fortalte mine killingekøbere at hvis de ville være sikker på at de var fuldt dækket, at vaccinere igen når de ramte 17 uger. Jeg solgte bla to af killingerne til en familie i Roskilde, som fulgte min anbefaling, og kontaktede deres dyrlæge da killingerne fyldte de 17 uger, men denne dyrlæge mente ikke de skulle vaccineres yderligere end det de var da de flyttede herfra …

Jeg mener jeg opfylder de løfter jeg giver, når jeg skriver at mine killinger er fuld vaccinerede når de flytter. Der er stadig delte meninger om det er nødvendigt at vaccinere tre gange, selvom de har fået deres første vaccination som 9 - 10 ugers, da der vist ingen som præcis kan fastslå hvornår missemors beskyttelse hører op ?

Jeg skriver ikke skal nogen som helst steder. Jeg skriver 'regel/'anbefaling.
Om det er en opdrætter som skal søge stamtavle og sørge for sundhedcheck, eller det er en familie der får sig et kuld huskatte killinger er i min optik underordnet, men kan godt se spørgsmålet er rettet mod opdrættere og deres annoncering, dvs du svarer på hvad de skal iflg FiFe.

Anbefalingen med minimum 12 uger ved første af de 2 basis-vaccinationer er som sagt baseret på killingens immun-forsvar. Og ved den slags anbefalinger er jeg overbevist om, at man godt ved, at nogle kan ‘svare’ fint på 10 & 14 uger som basis-vaccination, men også ved at andre (de fleste) ikke kan, derfor anbefaler man som man gør.
:slight_smile:

[QUOTE=Alice;540695]I mit sidste kuld vaccinerede jeg første gang da killingerne var 9 uger, og igen da de var 13 uger …Og fortalte mine killingekøbere at hvis de ville være sikker på at de var fuldt dækket, at vaccinere igen når de ramte 17 uger. Jeg solgte bla to af killingerne til en familie i Roskilde, som fulgte min anbefaling, og kontaktede deres dyrlæge da killingerne fyldte de 17 uger, men denne dyrlæge mente ikke de skulle vaccineres yderligere end det de var da de flyttede herfra …

Jeg mener jeg opfylder de løfter jeg giver, når jeg skriver at mine killinger er fuld vaccinerede når de flytter. Der er stadig delte meninger om det er nødvendigt at vaccinere tre gange, selvom de har fået deres første vaccination som 9 - 10 ugers, da der vist ingen som præcis kan fastslå hvornår missemors beskyttelse hører op ?[/QUOTE]

Det er jeg så ikke helt enig i du gør:sorry:
Hvis jeg køber en killing, der er færdig vaccineret, betyder det efter min mening at killingen ikke skal vaccineres igen før om et år.

Hvis du efter dyrlægens anfebalinger, mente at killingerne kunne nøjes med de 2 vacciner de fik. Ville det være en helt anden snak…

I “gamle dage” anbefalede man vaccinationer 8+12 uger.
Siden da har man forsket og fundet ud af, at mange killinger skal have seneste vaccination i 16-ugers alderen for at være sikker på, at den fuldt dækket. Det vil sige, at mange killinger sandsynligvis er dækket også 14 uger gamle, men man kan ikke se på en killing om den er eller ej.

Et almindeligt kuld killinger vaccinerer jeg 10+14 uger. Er det killinger, der skal ud i katterier, udstilles eller andet, der giver større sygdomspres, anbefaler jeg at give en ekstra vaccine - ellers gør jeg ikke.

[QUOTE=danpia;540702]Jeg skriver ikke skal nogen som helst steder. Jeg skriver 'regel/'anbefaling.
Om det er en opdrætter som skal søge stamtavle og sørge for sundhedcheck, eller det er en familie der får sig et kuld huskatte killinger er i min optik underordnet, men kan godt se spørgsmålet er rettet mod opdrættere og deres annoncering, dvs du svarer på hvad de skal iflg FiFe.[/QUOTE]

I mine øjne er en regel, noget man skal følge og derfor reagerede jeg på den formulering. En anbefaling er noget, man kan følge - eller lade være - og jeg tvivler ærligt talt på, at nogen dyrlæger vil nægte at vaccinere killinger ved f.eks. 8 og 12 eller 9 og 13 eller 10 og 14 - eller for den sags skyld 11 og 15 uger, hvis kunden beder om det :slight_smile:

Og det gælder sådan set, uanset om man er opdrætter under noget som helst forbund eller hr. og fru Danmark, der får killinger på deres huskat :slight_smile: Men lige i dette specifikke tilfælde blev der netop spurgt på baggrund af opdrætteres hjemmesider.

Jeg kan også godt se, at hvis dyrlægen siger 8+12 uger så er katten dækket, så følger man det.
Man stoler jo på at ens dyrlæge ved bedst :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;540708]I mine øjne er en regel, noget man skal følge og derfor reagerede jeg på den formulering. En anbefaling er noget, man kan følge - eller lade være - og jeg tvivler ærligt talt på, at nogen dyrlæger vil nægte at vaccinere killinger ved f.eks. 8 og 12 eller 9 og 13 eller 10 og 14 - eller for den sags skyld 11 og 15 uger, hvis kunden beder om det :slight_smile:

Og det gælder sådan set, uanset om man er opdrætter under noget som helst forbund eller hr. og fru Danmark, der får killinger på deres huskat :slight_smile: Men lige i dette specifikke tilfælde blev der netop spurgt på baggrund af opdrætteres hjemmesider.[/QUOTE]

En gang til for Prins Knud: Når jeg skriver ‘regel’ i plinger (’’) efterfulgt af “/anbefaling” så er det nok fordi jeg godt er bekendt med, at der ingen love er på det område, hverken for registrerede opdrættere eller for dem du kalder hr. og fru Danmark.

Oprindeligt postet af danpia
Jeg skriver ikke skal nogen som helst steder. Jeg skriver 'regel/'anbefaling.
Om det er en opdrætter som skal søge stamtavle og sørge for sundhedcheck, eller det er en familie der får sig et kuld huskatte killinger er i min optik underordnet, men kan godt se spørgsmålet er rettet mod opdrættere og deres annoncering, dvs du svarer på hvad de skal iflg FiFe.

[QUOTE=Stine A;540704]Det er jeg så ikke helt enig i du gør:sorry:
Hvis jeg køber en killing, der er færdig vaccineret, betyder det efter min mening at killingen ikke skal vaccineres igen før om et år.

Hvis du efter dyrlægens anfebalinger, mente at killingerne kunne nøjes med de 2 vacciner de fik. Ville det være en helt anden snak…[/QUOTE]

Jeg mener absolut at jeg opfylder, hvad jeg lover. Det jeg gør er at jeg tager en snak med mine killingekøbere om det, hvor jeg fortæller at der er forskellige meninger om hvornår en vaccine er fuld dækkende, og hvis de er det mindste i tvivl, så anbefaler jeg at de kontakter deres egen dyrlæge, når der er gået 4 uger efter at killingen har fået 2. vaccine her hos mig. Og som du kan læse i mit sidste indlæg, så søgte mine killingekøbere netop deres dyrlæge da deres killinger var fyldt 17 uger, og denne dyrlæge så ingen grund til at vaccinere på dem, da de efter hans mening var fuldt dækket …Så længe der er så store tvivl om hvad der er mest korrekt at gøre, så forsætter jeg som sidst - Og dermed har jeg det heller ikke skidt med at kalde mine killinger for fuld vaccineret når de forlader mig :slight_smile: