Får alle katte vinterpels?

Jeg sad her idag og tænkte på om alle katte får vinterpels?

Nu bor vi jo i et forholdvis koldt klima her i lille Danmark, anlægger alle katte sig en vinterpels, uanset deres pelstype fra oprindelseslandet?

Jeg kan ikke helt forestille mig en aby med vinterpels, men har intet problem med at forestille mig en somali, eller skovkat eller coon.

Jeg fik det sjoveste billede i hovedet af en cornish rex med et kæmpe mikrofon-garn :klapper:

KAN siam overhoved præstere at få en vinterpels? Ja spørgsmålet er jo nok mest rettet til dem der har have eller altan så deres katte rent faktisk bliver udsat for vinterklimaet her i vores lille land :slight_smile:

En Aby kan sagtens få vinterpels. Men det kræver at den går udenfor om vinteren. Jeg ser en tydelig forskel på mine abyer om vinteren og om sommeren fordi de jo har adgang til udearealer hele året rundt ( som regel - sidste år var en undtagelse). Men husk at abyer har jo underuld - til forskel fra f.eks. siam/orientaler gruppen som er helt glathåret ( kun har dækhår). Det er som regel underulden der gør forskellen :slight_smile:

Teresa

Hvad så når man hiver sin aby med på udstilling? Trækker det så ned hvis den er i vinterpels? Det er jo ikke meningen at den skal have tyk pels - så vidt jeg er orienteret.

Jeg mærker ikke synderlig forskel på CRex’erne - andet end at man skal passe på med at sætte sig på tæpperne i sofaen.

Jeg har burmesere og selvom de er korthåret og glatpelsede så får de massere af underuld om vinteren. Mine har fri adgang til indhegnet have.

Jeg tror de fleste katte får vinterpels uanset racen… naturligvis ikke nøgenkattene… men de fleste andre. Nogen får selvfølgelig mere underuld end andre og selvfølgelig afhænger det også af temperaturen katten udsættes for.

Hverken burmesere eller Singapura tillægger vinterpels. Selvfølgelig vil de få en smule underuld, og mere hvis de var udekatte, men de beholder stort set den tynde cottocoat hele året.
Så vi har ingen totter om foråret, kun lidt extra uld i børsten.
Cats og Conni

På et tidspunkt, NÅR jeg får bedre billeder af Loke, kunne det være sjovt, hvis nogen kunne gætte hvad der er i ham af race - måske??

Han er indekat, han er ikke helt glat i pelsen, men selvom han er inde, får han en KÆMPE kort vinterpels, eller nej, nok mere en kæmpe bunke underuld, og det undrer mig faktisk, når han nu er indekat:? Så hans pels virker sådan “puffet” op, ja ligesom dækhårene er løftet en del, det er en lidt spøjs pels, men så lækker osse med den sjove vinter frakke…:høhø:

uhm? Hvorfor det? stød?

Indekatte tillægger sig ikke synderlig vinterpels.
Men alle katte (næsten ;)) har underuld - nogle mere end andre. Har de udeadgang vil de derfor få mere underuld og dermed vinterpels.

En britisk korthår, huskat osv vil altid have tykkere pels end en aby, burmeser eller lign. Både sommer og vinter :slight_smile:

Der er stor forskel på mine briters pels - sommer og vinter …Og det er pga underulden som de til dels smider om sommeren. Derfor udstiller jeg aldrig om sommeren, da mine striber er i elendig pels …Eller rettere deres pels er ikke som den skal være pga det manglende underuld. Lige i denne tid her, kan jeg næsten dag for dag føle at underulden vender tilbage - Nu er de igen ved at få den dejlige sprøde britepels :slight_smile:

De fryser allerede nu på denne årstid og kravler under tæpperne, så man kan nemt komme til at sætte sig på en kat, hvis man ikke tjekker tæpperne først :slight_smile:
Jeg vil nu give kattene ret. Jeg fryyyser!

ja når jeg sover er jeg dejlig varm, men misserne kommer og putter i sofaen i dagstimerne. der synes jeg også det er lettere køligt