Fårefarver?

Findes der egentlig ikke 3 farvede får?
kan kun finde sort og hvide plettede.
Ellers er de hvid,grå,brun eller sort. Og nogle af dem med mørk hud og lys pels(omvendt smoke hehe)
Kan det passe får ikke kan fås i andet end disse farver. Findes de ikke i f.eks rød?

har aldrig set et tortie får :slight_smile: det kunne ellers være festligt

[QUOTE=tzari;1202184]Findes der egentlig ikke 3 farvede får?
kan kun finde sort og hvide plettede.
Ellers er de hvid,grå,brun eller sort. Og nogle af dem med mørk hud og lys pels(omvendt smoke hehe)
Kan det passe får ikke kan fås i andet end disse farver. Findes de ikke i f.eks rød?[/QUOTE]

Så vidt jeg kan læse til findes de genetisk i sort, hvid eller brun - samt diverse grålige nuancer derimellem. Men det virker til at de har en brun, men ingen rød :slight_smile:

De mest spraglede og farverige, altså indenfor får:høhø:, er de gamle racer, det norske og islandske. Det er ialtfald noget af det uld jeg bruger da det, udover de gode filteevner, også har den største farvevariation. Mine egne islandske får var sortbrune og med deres specielle trelags uld kan de næsten se lidt tortie ud, sort yderst og brun indenunder:) Men ellers findes de kun i de fire farvevarianter med ren hvid som det foretrukne i uldproduktionen.

Marina

jep var nemlig det jeg tænkte sjovt man ikke har set dem 3 farvet men jeg kun kunne finde en 2 farvet variant(sort/hvid). Når vi ikke kalder sort hoved og lyspels for 2 farver men kun snakker selve ulden

nøj de er søøøde :smiley:

Det dér Google er altså SÅ smart - så kan man søge på sheep colours og vælge Billeder, og få en masse billeder af får :slight_smile: blandt andet dette link: Shetland Sheep Society - the official website - hvor der vises de forskellige pelsfarver på shetlandske får, hvor der faktisk også er nogle, som med lidt god vilje kunne kaldes for tortie får