Farve/genetik spørgsmål

Hvis en sort/rød tortie hun, parres af en rød han (begge med hvid) vil “regnestykket” så se sådan ud: der kan komme rød m. hvid og tortie hunkillinger, og ligeledes rød m. hvid og ikke-røde hanner?

Men… Hvis begge forældre bærer f.eks. chokolade og/eller fortynding… Så kan det vel godt resultere i noget andet, eller hvad?

Har læst et par bøger (navnligt den af Pil om opdræt og genetik), men jeg mangler stadig erfaring så jeg håber at nogen her måske er gode til den slags :smiley: :cat2:

Ja, du skriver jo bare tortie og ikke-røde hanner, det kan jo så være alt fra chokolade, til blå, til cinnamon til sort :slight_smile:
Og fortyndet rød er jo så creme :slight_smile:
Og alle killingerne kan være med og uden hvid (hvis forældrene er heterozygote, er nogen af dem van er de nok homozygote, og så er alle killingerne med hvid), og hvid kan være 03 til 01 alt efter om de arver en eller to alleler for hvidplettethed fra forældrene :slight_smile:

Ahahahha!

Det er så vildt det genetik der… Wauw.

Tak for din forklaring. Det hjalp, jeg skal bare lige læse det et par gange. Det er hammer spændende, men ikke noget der bare lige ligger på rygraden med det samme.

Jeg håber at denne kombination bliver en realitet, for det kunne umiddelbart ende i nogle meget spændende farvelader. :crossed_fingers:

Har lige genindsendt tests for farver til Langford. Min mand sagde ellers at han ikke mente det var nødvendigt. Oh well… :shushing_face: Min nysgerrighed blev for stor. Og nu skulle vi alligevel have fat i dem i forbindelse med ALPS test… :speak_no_evil:

2 Synes om

Genetik er sjovt! Se om du ikke kan melde dig til et genetikkursus i en af klubberne. Det er briter du har ikke?
Så kan i jo få alskens sjove farver ligesom jeg (med orientalere), det er rart at kende lidt til genetik og nedarvning. Og hvordan de forskellige gener kommer til udtryk, er de dominante eller recessive, eller co-domiante. Eller som rød, kønsbundet. :smiley:
Der er rigtig meget at tage fat på, men jeg tror at de fleste klubber har basis genetik møder man kan deltage i. :slight_smile:

Og derfor skulle du have slået sig på siam :wink: der er 4 maskefarver for de konservative, det er til at hitte ud af :wink: :laughing:

Neeeej! :grin:
Jeg skal have noget hippie farvelade. :grin::grin:
(cinnamon tortie spottet orientaler på vej forøvrigt. :stuck_out_tongue_winking_eye:)

9 Synes om