Farve?

Jeg har fået killinger. 3 skønne tyksakker der er lige er blevet 2 uger.
Mormis er blå tortie sølv og faderen er sort sølv.
Den ene af pigemisserne er blåsølv men hun har en lyserød trædepude hvor resten er sorte. Mener så at have lært at det er tegn på at hun er tortie.
Hun er blevet nærstuderet i flere forskellige lyskilder, men jeg kan altså ikke finde nogle cremefarvede hår på hende.:confused:
Kan det tænkes at det eneste tegn er trædepudens farve? Muligvis et par enkelte cremefarvede hår som endnu ikke er fundet:?:?:?

[quote=DK Dalibro;339950]Jeg har fået killinger. 3 skønne tyksakker der er lige er blevet 2 uger.
Mormis er blå tortie sølv og faderen er sort sølv.
Den ene af pigemisserne er blåsølv men hun har en lyserød trædepude hvor resten er sorte. Mener så at have lært at det er tegn på at hun er tortie.
Hun er blevet nærstuderet i flere forskellige lyskilder, men jeg kan altså ikke finde nogle cremefarvede hår på hende.:confused:
Kan det tænkes at det eneste tegn er trædepudens farve? Muligvis et par enkelte cremefarvede hår som endnu ikke er fundet:?:?:?[/quote]

Er trædepuden ikke bare hvid?

[quote=DK Dalibro;339950]
Kan det tænkes at det eneste tegn er trædepudens farve? Muligvis et par enkelte cremefarvede hår som endnu ikke er fundet:?:?:?[/quote]

Om det rent genetisk kan lade sig gøre at killingern er tortie skal jeg ikke gøre mig klog på…
Men hvis det kan, så kan den lyserøde trædepude sagtens være det eneste tegn på at katten er tortie…

Askes mor var sortsølvtabby, hans far var rødtabby… Hans ene søster måtte man opføre både geno- og fænotypisk . Hun havde ikke et eneste rødt hår på sig, men var en nydelig fænotypisk sorttabby pige! Genetisk var hun dog tortie…

Det er det at trædepuderne er forskelligfarvede. Troede kun det sås hos tortie.

[quote=Ann K;339962]Om det rent genetisk kan lade sig gøre at killingern er tortie skal jeg ikke gøre mig klog på…
Men hvis det kan, så kan den lyserøde trædepude sagtens være det eneste tegn på at katten er tortie…

Askes mor var sortsølvtabby, hans far var rødtabby… Hans ene søster måtte man opføre både geno- og fænotypisk . Hun havde ikke et eneste rødt hår på sig, men var en nydelig fænotypisk sorttabby pige! Genetisk var hun dog tortie…[/quote]

Jamen så kan det jo lade sig gøre. 100 % sikker bliver man vel først hvis engang hun selv får killinger.
Rent genetisk kan hun jo sagtens være tortie idet hendes mor er det. Hendes søster er sorttortie og broderen rød.

Nej, hvis katten er med hvidt kan de også godt have forskelligtfarvede trædepuder. Jeg havde en blåsølvtabby med blå og lyserøde (dvs. hvide) trædepuder.

Røde trædepuder er nok lidt mere mørkrødlige end hvide trædepuder. Mine tortier har desværre kun hvide og sorte trædepuder, så jeg kan ikke lige se efter.

Men creme trædepuder har jeg ikke oplevet. De kan sikkert være sværere at skelne i forhold til hvide. Men når katten genetisk kan være tortie, så kan det vel godt lade sig gøre. Kan ikke se nogen grund til at det ikke skulle kunne lade sig gøre.

Men hvis der er mulighed for at killingen kan være med hvidt i stedet for tortie, så ville jeg vente med at lægge mig fast på en farve før hun er lidt større. Det kan jo være der kommer nogle creme hår frem, eller hvide (hvis det er genetisk muligt).

Hvad farver er forældrene ? Har før set tortie piger som ikke havde nogen sådan synlige tegn på rød/creme, men hvor netop det kom lidt senere eller hvor trædepuderne indikerede det, men hvis forældrene er med hvid, så er det lidt mere tricky da det jo kan være en hvid trædepude

MVH
Gitte

Forældrene er uden hvidt.
Mor er blå tortie sølv tabby og far er sort sølv tabby.

Jeg har erfaret at det røde/creme træder mere tydeligt frem med tiden.
Måske der kommer mere synligt farve, når killingen bliver ældre??

Havde faktisk en som jeg troede var sort i lang tid, som viste sig at være tortie.

Ja, tortie kan den jo sagtens være efter de forældre.

Jeg vil også sige at farverne udvikler sig meget fra de er 3-4 uger, så hun kan sagtens nå at blive med mere tydeligt creme når hun bliver lidt ældre.

Her er lige en billederække hvor du måske kan fornemme det :slight_smile: Kræet var dog tydeligt tortie fra fødslen. Men hun var stort set sort ved fødslen og havde kun to smalle røde områder på kroppen
¨
Ca. 3 uger

Ca. 6-7 uger

3 mdr

5 mdr

Ca 1 år - nu mere rød end sort at se på :slight_smile:

Ca. 2 år

Det røde/ creme kan udvikle sig stille og roligt i op til to års alderen. Har hun en lyserød pote er der en god sandsynlighed for hun er torte. Jeg har selv haft blåtortie hvor det eneste tegn var et par creme hår på en tå. Det næste sted plejer gerne at være i ansigtet hvor der vil begynde at dukke små creme partier op. Det er altid sværest at se på de lyse varianter.

Marina

Tak alle sammen.
Venter og ser hvordan hun udvikler sig.
Det er jo bare det med hvad der skal stå i stamtavlen…

Jamen ud fra hvad farve forældrene er, så behøver hun jo slet ikke være tortie, så ville vente nogen uger og se hvordan farven udvikler sig på hende

Hun kan jo være med sølv og måske derfor der kommer lysetrædepuder også

MVH
Gitte

[quote=DK Sacala;340938]Jamen ud fra hvad farve forældrene er, så behøver hun jo slet ikke være tortie, så ville vente nogen uger og se hvordan farven udvikler sig på hende

Hun kan jo være med sølv og måske derfor der kommer lysetrædepuder også

MVH
Gitte[/quote]

Hun ER sølv. Troede bare ikke det kunne give lyse trædepuder.
Vi venter og ser… :slight_smile: