Farvebedømmelse

ja det er så osse det jeg efterhånden er kommet til af resultat efter at have snakket med flere og hvad jeg har kunne læse i tråden her, samtiddig fik en der har styr på farver til at kigge på ham og han er med sølv, men den ligger lige på vippen, så vi overvejer nu om det er besværet værd med den farvebedømmelse

Vælger man farvebedømmelse har man jo lov at spørge den dommer som efterfølgende skal bedømme katten.

Så vil jeg råde til kun at udstille om vinteren eller sidst på efteråret. På det tidspunkt er sølvet på hårstrået mest synligt. De nye hår, til næste års vinterpels starter med at vokse ud ca. 1 februar. Det der kommer først er jo den del med farve på og det er også med til at forplumre billedet når man ser efter sølvet (den lyse del af/på håret). Dels skjuler det en del af det hvide/lyse på de hår som er fuldt udvoksede , dels er de ikke vokset så meget ud at det hvide er synligt eller kun meget lidt synligt.

Jamen, I har jo betalt for det, så I kan lige så godt nyde det.

Ved farvebedømmelsen må I gerne hælde alle jeres bekymringer ud: “Først havde vi en dommer, der sagde det ene. Men på næste udstilling sagde en anden dommer noget andet.”
Så vil I få et foredrag om, hvor svært det er at bedømme farver. :tihi:

vh

Andreas

Her er min første avlskat Nellie.

Hun var ud af en parring mellem to n 09 23, og dermed kunne hun faktisk ikke være smoke. Det var hun så bare. Eller det vil sige, det udviklede hun sig til at være.
Utallige er de opdrættere der har pustet i hendes pels :høhø: for at se om hun var smoke el. ej. Der blev sagt, at hvis hun var smoke, så skulle hele hårstrået være lyst (det passer så ikke), der blev sagt at hele pelsen skulle være smoke - altså så hele pelsen virkede grålig/meleret (det passer så heller ikke), der blev sagt at det lyse i bunden skulle være hvidt som et A4 ark … tjek bag ørerne, ved benene, på ryggen osv. Var det SÅ lyst? Nogle gange ja, andre gange nej. Så blev hun vurderet til at have dårlig smoke, og i et andet lys, så var hun god smoke … forvirringen var total hos mig, der på daværende tidspunkt var nyopstartet opdrætter.

Som I svagt kan se på på ryggen, hvor vinden skiller hendes pels, er hun altså smoke. Iflg. stamtavlen kunne hun ikke være det, MEN stamtavlen er altså ikke bedre end dem der farvebedømmer katten, på det tidspunkt, hvor stamtavleansøgningen sendes ind (og sølv/smoke kan være svært at se selv for et trænet øje)

Som sagt så udviklede Nellie sig til at være smoke, og hun gav afkom, der var smoke. Jeg fik rettet stamtavlen hos Felis Danica. Der optræder Nellie nu som ns 09 (Nellies mor fik også rettet sin stamtavle til at være ns 09 23). Kigger man i PawPeds, så står både Nellie og hendes mor dog stadig som uden sølv.

Nellie er efterfølgende blevet lukket og omplaceret. Hun lever i dag et skøøøønt liv som sofaløve hos en rigtig sød dame :hjerte: og der er intet afkom i avl efter hende (Nellie altså)

[QUOTE=Andreas;1280931]Så vil I få et foredrag om, hvor svært det er at bedømme farver. :tihi:
[/QUOTE]
For det er det jo :slight_smile: Og selv i racer hvor farver kun giver ganske få points, er det aldrig nogen skade til at prøve at opdrætte pæne, rene farver. Det gør nu engang livet meget lettere når katten kommer på udstilling :slight_smile:
VH
Susanne

nu hvor han er vasket er vi slet ikke i tvivl om at han er med sølv.
så vi tager nu den farvebedømmelse, selvom det da heldigvis ikke ændre nogte ved hvad gruppe han hører til i og så lærer vi jo nok osse noget nyt om farver, sølv osv.:slight_smile: