hvordan foregår sådan en farvebedømmelse egentlig. vi har jo meldt kaz til farvebedømmelse på lørdag i hedensted, da en dommer sidst vi var afsted mente at han var i en forkert farvegruppe og at han slet ikke var med sølv. så det var ligefør han var blevet “disket”
men hvordan foregår det det så og hvad sker der efterfølgende. jeg tænker hvis nu man til farvebedømmelsen finder ud af at han ikke er med sølv, så skal han jo skifte gruppe samme dag og det vil vel give en masse bøvl hvad angår dommer og katalog osv.
godtnok tror vi nu selv på at han er med sølv, men man ved jo aldrig
Farvebedømmelser foregår om morgenen inden bedømmelserne starter. I bliver kaldt i højttaleren, og så er der 2 dommere, som skal se om de kan blive enige om kattens farve - det er rigtigt tit netop spørgsmålet om sølv eller ej
Hvis den ender på den farve den er tilmeldt som i kataloget, så gør du ingenting - så er alt i skønneste orden. Hvis den bliver farveflyttet, så skynder du dig i sekretariatet, som ordner alt papirnusseri, og ja der er en del der lige skal ændres
Stamtavlen skal man selv få ændret! Et udstillingssekretariat kan kun fixe ting på dagen, så hvis stamtavlen skal ændres på grund af en farveflytning, så skal man tage sin seddel med dommernes farveforslag og indsende til stambogssekretæren sammen med stamtavlen (og huske at betale for det!), så bliver den ændret i FD´s database også.
VH
Susanne
Af hensyn til andre læsere skal det siges, at farvebedømmelser har deres begrænsninger.
a. Bedømmelsen gælder kun den pågældende dag. På næste udstilling - en måned senere - i en anden hal med andre lysstofrør - kan en tredje dommer komme til et nyt resultat. Faktisk kan en tredje dommer allerede et par timer senere på samme udstilling drage farvebedømmelsen i tvivl.
b. Hvis problemet ikke indebærer gruppeflytning, men bare farvekoden (23/24, sort/blå, … ) så kan man spørge dommeren ved selve bedømmelsen. Og spare de 100 kr.
c. Man opnår ofte en mere korrekt farvebedømmelse ved at spørge erfarne opdrættere. De kender både farveudtrykket i racen og linjerne, og de kan - i modsætning til dommerne - kigge i stamtavlen.
d. Grundlæggende er farvebedømmelsen opdrætterens ansvar. Så det vil se bedre ud, hvis det er opdrætteren - og ikke køberen - som går rundt med killingen og er lidt i tvivl.
vh
Andreas
Og jeg vil bare tilføje, at når sedlen med farvebedømmelse rammer vores bord i sekretariatet, retter vi evt. i dommerens papirer - også til om søndagen - og i systemet, og så lægger vi sedlen til afhentning ved certifikaterne - husk at få den med ![]()
Vi retter dog ikke på listerne, der hænger hos dommeren - stewardlisterne - så bliv ikke bekymret, selvom det ikke er rettet der ![]()
Venligst
Dorthe
Til gengæld skal man være helt klar over at hvis en kat lander på en dommers bord og er en anden farve, end den er tilmeldt i så kan den ikke opnå andet end “bedømt” den dag! Den kan IKKE farveflyttes når først bedømmelserne er gået i gang - show rules er helt klare i spyttet på det område. Show rules § 6.5 hvis man lige vil læse
Man skal altså huske at checke at ens kat er tilmeldt korrekt, gerne allerede når man får sin kvittering for tilmelding, så man ikke spilder sine penge.
Og ja, farvebedømmelser har sine begrænsninger. Hvis man har en kat, der ikke er helt krystalklar i farven (det vil ofte være når vi taler sølv eller ej) kan godt flytte frem og tilbage flere gange. Ikke alle katte er udstillingsegnede, og det er et typisk sted det kommer til udtryk - at den ikke er så tydeligt en eller anden farve, at man aldrig behøver diskutere det.
VH
Susanne
[QUOTE=Andreas;1280758]Af hensyn til andre læsere skal det siges, at farvebedømmelser har deres begrænsninger.
a. Bedømmelsen gælder kun den pågældende dag. På næste udstilling - en måned senere - i en anden hal med andre lysstofrør - kan en tredje dommer komme til et nyt resultat. Faktisk kan en tredje dommer allerede et par timer senere på samme udstilling drage farvebedømmelsen i tvivl.
b. Hvis problemet ikke indebærer gruppeflytning, men bare farvekoden (23/24, sort/blå, … ) så kan man spørge dommeren ved selve bedømmelsen. Og spare de 100 kr.
c. Man opnår ofte en mere korrekt farvebedømmelse ved at spørge erfarne opdrættere. De kender både farveudtrykket i racen og linjerne, og de kan - i modsætning til dommerne - kigge i stamtavlen.
d. Grundlæggende er farvebedømmelsen opdrætterens ansvar. Så det vil se bedre ud, hvis det er opdrætteren - og ikke køberen - som går rundt med killingen og er lidt i tvivl.
vh
Andreas[/QUOTE]
ja jeg er ikke i tvivl om at lyset i hallerne har meget at sige, vi har nemlig for knap et ½ år siden fået at vide af en megetg anerkendt dommer at kaz har det fineste sølv og det er heller aldrig siden blevet kommenteret af en dommer at han skulle være “fejlfarvet”. så nu vil vi bare have bekræftet at han er med sølv. opdrætteren vi har kaz fra er osse godt gal i skralden over at få at vide at han ikke er med sølv, for for hende er det jo lige som at få at vide at hun ikke har styr på det med farver.
vi syntes så osse selv at han er med sølv, men vi vil bare have en voksen indover det.
det er så osse lidt sjovt at den dommer der mente kaz var uden sølv osse mente han var agouti, men begge forældre er så non agouti katte, så det kan han jo ikke være
Kan man ikke teste for sølv idag? Altså tage en dna test og slæbe papiret med til bedømmelse?
I givet fald ville en testrapport vise genotypen. Men på udstillinger dømmes kattene efter fænotypen, så dommeren vil nægte at se testrapporten. ![]()
vh
Andreas
[QUOTE=Andreas;1280768]I givet fald ville en testrapport vise genotypen. Men på udstillinger dømmes kattene efter fænotypen, så dommeren vil nægte at se testrapporten. ![]()
[/QUOTE]
Helt enig - katten udstilles efter fænotypen. Hvis man f.eks. har svært ved at se om en bimse nu også er blå- eller lillamasket, så er selve testresultatet stadig lige meget. Det vil i givet fald ikke være en udstillingsegnet kat, når ikke den er klart den ene eller den anden farve; den vil miste en del points alene fordi farven ikke er klar. (For nu at snakke om noget andet end sølv, selv om det rigtigt tit er det der er kardinalpunktet til farvebedømmelserne:)
VH
Susanne
Men er det ikke meget fair hvis den mister point på at være en farve den ikke viser særlig godt? Hvorfor skal den bedømmes som noget andet end det den er?
Jo netop - men en gang imellem kan lige netop det være svært at forklare ejeren af sådan en kat ![]()
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1280772]Jo netop - men en gang imellem kan lige netop det være svært at forklare ejeren af sådan en kat ![]()
VH
Susanne[/QUOTE]
Årh folk kan være så følsomme… suk “Du har en rigtig flot kat, men den har ikke nogen god farve, det vil den ikke få gode point for i farvekategorien.”
[QUOTE=johnny;1280746]hvordan foregår sådan en farvebedømmelse egentlig. vi har jo meldt kaz til farvebedømmelse på lørdag i hedensted, da en dommer sidst vi var afsted mente at han var i en forkert farvegruppe og at han slet ikke var med sølv. så det var ligefør han var blevet “disket”
men hvordan foregår det det så og hvad sker der efterfølgende. jeg tænker hvis nu man til farvebedømmelsen finder ud af at han ikke er med sølv, så skal han jo skifte gruppe samme dag og det vil vel give en masse bøvl hvad angår dommer og katalog osv.
godtnok tror vi nu selv på at han er med sølv, men man ved jo aldrig[/QUOTE]
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår at I gider bruge pengene. Lyset i hallen var ganske rigtig meget vildledende for mange farver, og Kaz har tydeligvis kun en meget lav grad af sølv i bunden af pelsen, så dommeren blev derfor i tvivl. Han kaldte så på en anden dommer, som ved mere om farver (det er meget almindeligt at dommere gør det), som ikke var i tvivl om at Kaz var sølv, bare kun med lav grad, og så var det jo det
Og som flere andre har påpeget så gælder en farvebedømmelse alligevel kun den dag, ved de dommere. Så når nu ingen andre dommere har været i tvivl om det, og den dommer, der kendte mere til farve heller ikke var det, så giver farvebedømmelsen jer intet ![]()
nu havde vi lige 100 kr vi ikke anede hvad vi skulle bruge til, så derfor tænkte vi nåja vi tager da lige en farvebedømmelse ![]()
nej du var jo til stede der og hørte og så hvad der skete. dem vi talte med senere den dag om det syntes faktisk at vi skulle få lavet en farve-bedømmelse på kaz just in case.
men som jeg ar forstået det er sådan en farvebedømmelse da ikke kun for den pågældende dag, da man jo efterfølgende skal ændre stamtavlen osv.
[QUOTE=johnny;1280792]nu havde vi lige 100 kr vi ikke anede hvad vi skulle bruge til, så derfor tænkte vi nåja vi tager da lige en farvebedømmelse ![]()
nej du var jo til stede der og hørte og så hvad der skete. dem vi talte med senere den dag om det syntes faktisk at vi skulle få lavet en farve-bedømmelse på kaz just in case.
men som jeg ar forstået det er sådan en farvebedømmelse da ikke kun for den pågældende dag, da man jo efterfølgende skal ændre stamtavlen osv.[/QUOTE]
Det jeg mener med at det er for den dag, er at uanset hvad dommerne der bedømmer ham til, og hvad I får ændret eller ikke ændret stamtavlen til, så kan I stadig risikere at stå i samme situation på næste udstilling, sågar faktisk på samme udstilling til den rigtige bedømmelse
Det er det med at vi dømmer på fænotypen (hvad katten ser ud til at have af farve) og ikke genotypen (hvilken farve katten genetisk er)
Så når nu så mange dommere ikke har været i tvivl om at han er sølv, og det også blev afgjort at han var sølv ved de to dommere den dag, der var en dommer, der var i tvivl, så er det jo bare at udstille ham som sølv ![]()
trods det er det blevet skrevet i bedømmelsen at der er tvivl om sølv. og osse at han er agouti.
men nu ser vi hvad der kommer ud af det på lørdag, på os har vi gjort det bare for at få lidt ro i vores sind hvad angår dette og bla osse fordi vi har en udlands-udstilling lige om snart .
er godt klar over at det kan være en noget ustabil bane at bevæge sig ud på. men vi har talt med opdrætter og andre som mente at det ville være en god ide med farvebedømmelse og da vi stadig kun har få år på bagen som udstillere lytter vi til hvad andre siger.
men jeg er yderst glad for dit input her,da det giver god mening for mig/os
Jeg vil rigtigt gerne se ham
Kan I ikke lige komme forbi “mit kontor” i Hedensted lige så snart I er kommet ind, medmindre jeg er heldig at ramme jer allerede i dyrlægekontrollen? Jeg er efterhånden skrækkeligt nysgerrig ![]()
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;1280800]Jeg vil rigtigt gerne se ham
Kan I ikke lige komme forbi “mit kontor” i Hedensted lige så snart I er kommet ind, medmindre jeg er heldig at ramme jer allerede i dyrlægekontrollen? Jeg er efterhånden skrækkeligt nysgerrig ![]()
VH
Susanne[/QUOTE]
Han er ligesom Alko :høhø:
[QUOTE=Susanne W;1280800]Jeg vil rigtigt gerne se ham
VH
Susanne[/QUOTE]
jooooo vi kan da godt lige tage slemmerten ned til inspektøren
At få den rette farvekode på stamtavlen kan være en speciel opgave når killingen skal vurderes i fødekassen. Er den ikke rigtig tjaa så kan det rettes efter gældende regler. Har skimmet tråden og syntes ikke at spotte følgende. Når du bringer lille/store mis op til farvebedømmelse får du den dommers vurdering af sagen. Er det ikke den samme dommer du har katten oppe hos på selve udstillingen kan du risikere at denne ikke er enig og du er ikke nået et skridt videre end da du checkede ind om morgenen.