Farver - rød/orange overfor hvide pletter (piebaldspotting)

En orientalsk kattemor som er tortie (calico mønstret) får en seychellois-datter (siameser m. hvid)

Er det rigtig forstået at moren må have været heterozygot (Oo), og have givet lille o videre til datteren, fordi hun ellers ikke ville være seychellois, altså har det der Piebaldspotting-gen… eller hvad?

Synes ikke rigtig jeg kan finde noget om hvilket gen der dominerer når man har O-genet op mod S-genet.

Nogen der kan hjælpe?

Altså, for at Mormis er tortie så har hun én allel for rød og én allel for ikke-rød på O-genet, og er derfor Oo. Var hun OO ville hun være rød og ikke tortie :slight_smile:
At datteren er masket med hvid har ingen relevans i forhold til at moderen er tortie, for det handler om to andre gener, nemlig maskegenet og hvidplettehedsgenet :slight_smile:

At datteren bliver masket efter en ikke-masket mor betyder at moderen er heterozygot for allelerne C og cs, der giver hhv. ikke-masket og siameser-masket (der findes cb også, hvor cbcb= burmeser, og cbcs = tonkineser). C er dominant (som du nok læser ud fra det store bogstav?)
Den maskede datter er så blevet cscs, og har altså fået en cs-allel fra hver af sine forældre.
At hun er med hvid er ikke underligt når moderen er tortie med hvid (i.e. calico som du skriver), for S-genet er dominant, og moderen kan så være både Ss og SS ud fra de givne oplysninger her, og har altså uanset givet et S-gen videre til datteren.

Dvs. det er 3 forskellige gener der så at sige virker uafhængigt af hinanden. Så moderen er CcsS-Oo, og datteren er cscsS-oo :slight_smile:

En seychellois er sådan set bare en siameser med hvid :slight_smile: og kendetegnet for at katten bliver den race og ikke en anden er at den er masket og har hvide pletter/områder :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1147072]Altså, for at Mormis er tortie så har hun én allel for rød og én allel for ikke-rød på O-genet, og er derfor Oo. Var hun OO ville hun være rød og ikke tortie :slight_smile:
At datteren er masket med hvid har ingen relevans i forhold til at moderen er tortie, for det handler om to andre gener, nemlig maskegenet og hvidplettehedsgenet :slight_smile:

At datteren bliver masket efter en ikke-masket mor betyder at moderen er heterozygot for allelerne C og cs, der giver hhv. ikke-masket og siameser-masket (der findes cb også, hvor cbcb= burmeser, og cbcs = tonkineser). C er dominant (som du nok læser ud fra det store bogstav?)
Den maskede datter er så blevet cscs, og har altså fået en cs-allel fra hver af sine forældre.
At hun er med hvid er ikke underligt når moderen er tortie med hvid (i.e. calico som du skriver), for S-genet er dominant, og moderen kan så være både Ss og SS ud fra de givne oplysninger her, og har altså uanset givet et S-gen videre til datteren.

Dvs. det er 3 forskellige gener der så at sige virker uafhængigt af hinanden. Så moderen er CcsS-Oo, og datteren er cscsS-oo :slight_smile:

En seychellois er sådan set bare en siameser med hvid :slight_smile: og kendetegnet for at katten bliver den race og ikke en anden er at den er masket og har hvide pletter/områder :)[/QUOTE]

Tak for svaret Eva.
Jeg er lige så småt begyndt at sætte mig ind i det her med farvegenerne, og jeg var i tvivl om hvorvidt det hvide hos tortie-mor havde noget som helst med S-genet at gøre. Men det kan jeg jo så se at det ikke her. Derudover blev jeg yderligere forvirret af det gen der giver dominant hvid (W tror jeg), også blev jeg pludselig i tvivl om hvorvidt det havde noget med ovenstående at gøre, men det har det så ikke kan jeg næsten regne ud at det ikke har?

Hvis nu vi antyder at mor oveni den angivne genotype havde haft Ww el. WW så havde hun været helt hvid selvom hun på genotypeplan har de andre alleler? Er det rigtigt eller er jeg fuldstændig ude på et sidespor der?

[QUOTE=Vipstøsen;1147160]Tak for svaret Eva.
Jeg er lige så småt begyndt at sætte mig ind i det her med farvegenerne, og jeg var i tvivl om hvorvidt det hvide hos tortie-mor havde noget som helst med S-genet at gøre. Men det kan jeg jo så se at det ikke her. Derudover blev jeg yderligere forvirret af det gen der giver dominant hvid (W tror jeg), også blev jeg pludselig i tvivl om hvorvidt det havde noget med ovenstående at gøre, men det har det så ikke kan jeg næsten regne ud at det ikke har?

Hvis nu vi antyder at mor oveni den angivne genotype havde haft Ww el. WW så havde hun været helt hvid selvom hun på genotypeplan har de andre alleler? Er det rigtigt eller er jeg fuldstændig ude på et sidespor der?[/QUOTE]

Du kan evt. gå forbi min side, ved ikke om det hjælper? Men kommer i hvert fald forbi en god del af generne der, og messy beast siderne er også et godt sted at læse om farvegenetikken. :slight_smile:
Først og fremmest så tænk på hvert enkelt farve gen som et individuelt gen, og at kattene har dem alle, men vi bare ikke altid kan se hvad der er nedenunder, da nogle farver lægger en “frakke” hen over de andre. F.eks. rød gør med sort/chokolade/cinnamon og hvid gør med alt.

Ja, W og S genet er to forskellige gener, for hhv helt hvid og hvidplettet :slight_smile: Og korrekt mht mor og W genet, så havde hun været helt hvid :slight_smile:

Tak Eva, og nej jeg har ikke været forbi din side, men det kan jeg jo gøre.

Har tidligere været inde og lure på messybeast’s sider, men kun skimme-agtigt. Men som nævnt så er det noget jeg er ved at forsøge at få lidt mere styr på og gerne har villet have i langt tid :slight_smile:

… og det kom sig af at jeg prøver at lure farvekombinationer af hvad man kan lave udfra morkatten… og om datteren havde det jeg gerne ville have for at kunne lave drømmekatten :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1147198]Tak Eva, og nej jeg har ikke været forbi din side, men det kan jeg jo gøre.

Har tidligere været inde og lure på messybeast’s sider, men kun skimme-agtigt. Men som nævnt så er det noget jeg er ved at forsøge at få lidt mere styr på og gerne har villet have i langt tid :slight_smile:

… og det kom sig af at jeg prøver at lure farvekombinationer af hvad man kan lave udfra morkatten… og om datteren havde det jeg gerne ville have for at kunne lave drømmekatten :)[/QUOTE]

Tak, du kan søge på Pigment Parade for at finde en side der giver et godt indtryk af virkningen af W og S generne :slight_smile:

Du må i øvrigt gerne sende mig kombinationen/moderens stamtavle, hvis du vil høre mit bud på mulige farver :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1147291]Tak, du kan søge på Pigment Parade for at finde en side der giver et godt indtryk af virkningen af W og S generne :slight_smile:

Du må i øvrigt gerne sende mig kombinationen/moderens stamtavle, hvis du vil høre mit bud på mulige farver :)[/QUOTE]

Tak, kan være jeg benytter mig af det senere. Bliver ikke aktuelt her fordi killingen er ikke bærer af O, den er som vi allerede er kommet frem til oo, også er den ikke interessant lige nu :wink:

Men får god hjælp af mentor der, ingen ko på isen :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1147362]Tak, kan være jeg benytter mig af det senere. Bliver ikke aktuelt her fordi killingen er ikke bærer af O, den er som vi allerede er kommet frem til oo, også er den ikke interessant lige nu :wink:

Men får god hjælp af mentor der, ingen ko på isen :)[/QUOTE]

Hov, altså - en killing efter en Oo kan jo ligeså godt blive Oo, OO eller oo - altså alt efter farmis (om han er OY eller oY - Y står for hans Y-kromosom), så det kan sagtens være en seychelloius med tortie maske, hvis det er det du søger :slight_smile:
Men bærer at O kan man ikke være, det kan altid ses (man snakker om bærer ifht katte hvor man ikke kan se den del af genotypen på fænotypen)

[QUOTE=Eife;1147367]Hov, altså - en killing efter en Oo kan jo ligeså godt blive Oo, OO eller oo - altså alt efter farmis (om han er OY eller oY - Y står for hans Y-kromosom), så det kan sagtens være en seychelloius med tortie maske, hvis det er det du søger :slight_smile:
Men bærer at O kan man ikke være, det kan altid ses (man snakker om bærer ifht katte hvor man ikke kan se den del af genotypen på fænotypen)[/QUOTE]

Jep, og farmand er ikke rød, så derfor kan det netop slet ikke lade sig gøre :wink: Det vidste jeg jo alt om, men det gjorde du jo ikke… at farmand ikke var rød :slight_smile:

Jo, det kan det jo? :slight_smile: Mormis er jo Oo, så alt efter om hun giver et O eller et o videre, så vil katten blive tortie eller ej :slight_smile: Men da du skrev seychellois datter, så gik jeg ud fra at det var maske + hvid det drejede sig om, og ikke om killingen er tortie eller ej :slight_smile:
Det en datter ikke kan blive uden en rød far er rød (OO) :slight_smile:

Off topic i forhold til tråden, men da Eva alligevel er på banen… :wink:

På Flickr har jeg set billeder af en creme med hvid hankat, der har sorte fregner på sin ellers lyserøde snude. Tofarvet snude ser man jo ellers mest hos sort/hvid bicolor, så spørgsmålet er: Er han så i virkeligheden med sort - d.v.s. en af de forholdsvis sjældne tortie hankatte?

Billederne er copyright, så jeg vil ikke sætte dem ind, men han ligger [B]her[/B]. :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;1147413]Off topic i forhold til tråden, men da Eva alligevel er på banen… :wink:

På Flickr har jeg set billeder af en creme med hvid hankat, der har sorte fregner på sin ellers lyserøde snude. Tofarvet snude ser man jo ellers mest hos sort/hvid bicolor, så spørgsmålet er: Er han så i virkeligheden med sort - d.v.s. en af de forholdsvis sjældne tortie hankatte?

Billederne er copyright, så jeg vil ikke sætte dem ind, men han ligger [B]her[/B]. :)[/QUOTE]

Jeg har ikke en MY forstand på det her FF - men kan det ikke være lidt jord/snavs han har på næsen ??

[QUOTE=Eife;1147374]Jo, det kan det jo? :slight_smile: Mormis er jo Oo, så alt efter om hun giver et O eller et o videre, så vil katten blive tortie eller ej :slight_smile: Men da du skrev seychellois datter, så gik jeg ud fra at det var maske + hvid det drejede sig om, og ikke om killingen er tortie eller ej :slight_smile:
Det en datter ikke kan blive uden en rød far er rød (OO) :)[/QUOTE]

Jamen jeg snakker kun om lige denne specifikt nævnte killing, ikke generelt. For selvfølgelig er jeg enig med dig i at en heterozygot O-mor godt kan give en rød killing :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;1147413]Off topic i forhold til tråden, men da Eva alligevel er på banen… :wink:

Billederne er copyright, så jeg vil ikke sætte dem ind, men han ligger [B]her[/B]. :)[/QUOTE]

Det der er ikke sort. Det er hvad der af mange kaldes “gammelmands” pletter (eller bare regulært fregner). Altså pletter der dukker op med tiden. De kan komme forholdsvis tidligt, men også i en sen alder.

Ja, det er små pigment fejl, og ikke fordi hankatten genetisk er både rød og sort :slight_smile: Diego har dem også, det er dog ikke på næsen men inde i munden :slight_smile: De er kommet i løbet af årene

Næppe, når han har det på billeder taget med lang tid imellem… :wink:

Tak, Anne og Eva. Den mulighed havde jeg helt overset - tak for svarene. :slight_smile:

Jeg tror du har tabt mig, måske er det for indforstået det du mener pga de detaljer jeg ikke kender :slight_smile:

Men en heterozygot Oo-mor + o-far kan selvfølgelig kun få røde killinger som hankillinger, og så tortie + ikke-røde hunkillinger, samt også ikke-røde hanner… Og så kan de være alle mulige farver derudover afhængigt af de øvrige farve gener hos kattene :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1147436]Jeg tror du har tabt mig, måske er det for indforstået det du mener pga de detaljer jeg ikke kender :slight_smile:

Men en heterozygot Oo-mor + o-far kan selvfølgelig kun få røde killinger som hankillinger, og så tortie + ikke-røde hunkillinger, samt også ikke-røde hanner… Og så kan de være alle mulige farver derudover afhængigt af de øvrige farve gener hos kattene :)[/QUOTE]

jep, og det er jo fordi at O-genet er kønsbundent :slight_smile: