Farver

[QUOTE=Tea;654503]Tak, det giver fin mening! :slight_smile:

… tror nok jeg drog nogle hurtige konklusioner af Evas tekst - men nu er jeg med.[/QUOTE]

Nå, så er jeg tilbage igen. Det link som Lindvig har postet er rigtig godt for forståelsen også :slight_smile:
Men her er den hurtige danske version :slight_smile: Der findes ikke noget gen for døvhed.
En hvid kat opstår fordi genet W forhindrer farvecellerne i at vandre under fostrets udvikling. En kat behøver farveceller i ørerne for at hørelsen virker. Derfor vil nogle hvide katte være døve, da W-genet har forhindret farvecellerne i at vandre så meget at de end ikke er nået til ørerne. Derfor kan døve katte altså komme uanset om katten er Ww eller WW. Der spekulerers endda i om genet hvor hvidplettethed (S) også kan give døvhed, på de katte med rigtig meget hvid… :slight_smile:

[QUOTE=Camischa;654516]Bortset fra hos burmeseren, som Susanne skrev - og det er selvfølgelig en sandhed med modifikationer, da røde (og creme) burmesere sagtens kan have markeringer på benene, halsbånd og antydning af M i panden - men slet ikke nok til at blive kategoriseret som værende tabby i traditionel forstand - er et par røde og en chokolade i midten :slight_smile:

[/QUOTE]

Ja, og så også hos ticked tabby jo… Jeg har set nogle meget flotte ens farvede creme briter - pga. ticked tabby :slight_smile:

Hmmm - men hvis katten er ticked tabby, så skal den jo ikke være ensfarvet, men ticked … burmesere er også tickede under det ensfarvede, det er nok derfor de har relativt få markeringer - udover selektion, selektion, selektion … :slight_smile:

Så tæt så jeg dem så ikke på, at jeg stod og så på hårene… Kunne bare konstatere at striberne manglede :tihi:
Ah, jeg sad faktisk godt og spekulerede på om burmesere mon var ticked under det non-agouti, så giver det jo god mening :slight_smile:

(og så selektion…)

Så man kan altså slet ikke lave en helt orangerød kat? som Ruths ben, UDEN striber? Det kan simpelthen ikke lade sig gøre? (eller vel egentlig som STRIBERNE på hendes ben, den farve, for grundfarven er jo egentlig tæt på burmeserne)

Burmeserne er lysere orange men osse en flot farve.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;654686]Så man kan altså slet ikke lave en helt orangerød kat? som Ruths ben, UDEN striber? Det kan simpelthen ikke lade sig gøre? (eller vel egentlig som STRIBERNE på hendes ben, den farve, for grundfarven er jo egentlig tæt på burmeserne)

Burmeserne er lysere orange men osse en flot farve.[/QUOTE]

Det er burmeserens maskegen, der gør, at de får en anderledes rød farve end ikke-maskede katte. Det bliver nok meget svært at finde røde katte uden tabbymarkeringer, da O-genet (der giver det røde), er meget dårligt til at skjule tabbymarkeringerne - selvfølgelig har nogle flere markeringer end andre, men især benene og ofte halen er stribede i større eller mindre grad. Der er jo ikke så mange ticked tabby katte, men hvis man får rød fra disse, kunne man sagtens forestille sig, at markeringerne ville være mindre synlige.

Du kan også være heldig at finde en perser, hvor farven er nogenlunde jævn. Men der skal generationers selektion til, hvis man skal skubbe til det og få “bedre” røde katte, og mange gange arbejder opdrætterne mere med f.eks. type end lige netop farve. Så du vil få svært ved at finde en helt rød kat ligesom du kan finde en helt sort eller helt blå kat.
VH
Susanne

Og nogle af de farver, som Eva ikke har med - som chokolade og lilla, cinnamon og fawn - kan du finde hos DSO :ok:
http://www.dso.dk/dansk/farver/orientalere/1oriskema.htm

[QUOTE=Susanne W;654899]Du kan også være heldig at finde en perser, hvor farven er nogenlunde jævn. Men der skal generationers selektion til, hvis man skal skubbe til det og få “bedre” røde katte, og mange gange arbejder opdrætterne mere med f.eks. type end lige netop farve. Så du vil få svært ved at finde en helt rød kat ligesom du kan finde en helt sort eller helt blå kat.
VH
Susanne[/QUOTE]

Tell me about it :uha:
Brian er rød…
Dvs på hans stamtavle fra Felis Danica har han ems-kode d = non-agouti rød… ikke helt ulogisk, da begge hans forældre også er non-agouti hhv blå og sorttortie…
Jeg tilmeldte ham derfor på hans første udstilling som rød, nonagouti…
Udstillinger bedømmer katten efter fænotypen - helt lige meget om det er FD- eller TICAshows… og på Brians første udstilling blev han bedømt som TABBY! Simpelthen fordi han ca 7 måneder tidligere havde været klippet ned og endnu ikke var i fuld pels - mønsteret var meget tydeligt, det fineste blotched tabby…
Så da jeg skulle registrere ham i TICA, blev det som d 22, altså rødblotchedtabby… Han er siden blevet udstillet i både TICA og FIFe-regi som dette - helt uden kommentarer, faktisk har han både været i Finals og fået Cert…
Tiden gik - og Brians pels voksede helt ud… og nu vil jeg dælme ikke kalde ham tabby!!!
Så på sidste FIFeshow, fik jeg ham farvebedømt… Man sagde da, at han er rød, endda en meget tydelig og flot rød!
Det kan jeg skam godt selv se… nu, altså… ligesom jeg skam godt selv kunne se at han var blochedtabby…
Jeg må bare se fra show til show, hvad man mener… og altså huske på at i FIFe er han rød non-agouti, og i TICA er han indtil videre rødblotchedtabby…
Forvirringen er efterhånden total :smiley: :surrender1:

Og så undrer folk sig over, at jeg foretrækker rent sorte katte :p:tihi:

[QUOTE=Ann R;654915]Og nogle af de farver, som Eva ikke har med - som chokolade og lilla, cinnamon og fawn - kan du finde hos DSO :ok:
http://www.dso.dk/dansk/farver/orientalere/1oriskema.htm[/QUOTE]

Og for det ikke skal være let så ser feks cinnamon (eller sorrel ) anderledes ud hos aby/som se feks www.sua.dk