Farver

Jeg kender ikke særlig meget til farver - synes det er ganske svært med de katte!!
Tænkte det kunne være dejligt med en tråd med de forskellige farver - det kunne måske give mig bedre forståelse…

Jeg kan ligge ud med Ruth - hun skulle være ; tortie bicolor … men kan de så godt have “striwer” på bentøjet?

Ja, når benet er rødt, kan det næsten ikke lade være med at være stribet - også selv om katten rent genetisk ikke er tabby.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;654381]Ja, når benet er rødt, kan det næsten ikke lade være med at være stribet - også selv om katten rent genetisk ikke er tabby.
VH
Susanne[/QUOTE]

OK kan de forklares med små ord så ikke genetik-nørder som jeg har en chance for at forstå det? Jeg tro’de netop at striber = tabby… hvordan kan den ha’ tabby-ben uden at være tabby? :slight_smile:

Prøv at kigge forbi www.eife.dk under farver og genetik - der er en stribe billeder af de forskellige farver der findes hos européen :slight_smile: Dvs. langt fra alle de farver der findes, men det er da en start… Jeg har dog ikke skelnet mellem de forskellige slags tabby på billederne :slight_smile:

Rød viser altid tabby også selvom katten genetisk er non-agouti (=ikke-tabby). Den mutation som det røde gen er, gør at det gen der styrer om katten bliver stribet eller ej, ikke kan komme til at virke som det skal. Derfor vil en rød kat altid se tabby ud, også når den ikke er det :slight_smile:

Det er fordi netop den røde farve har tendens til at se tabby ud, også selv om den ikke er det. Det er meget svært at lave en ren rød kat uden ghostmarkings, (så skal vi vist over at kigge på burmeser!). Derfor ser man tit på en tortie som den på billedet have striber i det røde, men være fuldfarvet (som den rent genetisk også er) i det sorte.
VH
Susanne

tak for linket - så giver det en del mere mening!
:slight_smile:

Hun er ikke bicolour . . . der er for lidt hvidt - og den hvide farve skal gå sammen i nakken for at være bicolour - hun er det der hedder farve 09 :slight_smile:

Njaaaa… så vidt jeg husker er hun exotic, og der vil hun altid blive registreret som 03 - bare ikke en særlig perfekt én af slagsen :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;654429]Njaaaa… så vidt jeg husker er hun exotic, og der vil hun altid blive registreret som 03 - bare ikke en særlig perfekt én af slagsen :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

OK - jeg vidste ikke, at der var forskel på farven fra race til race :wink:

Du skriver:

Ved hvid er det dog sådan at genet for døvhed følger genet for hvid.

Helt hvid har bogstavet W (white). En kat med WW eller Ww vil være hvid og en kat med ww vil være ikke hvid (f.eks. sort)

Er det så sådan at

  • WW er døv, hvid
  • Ww er hørende hvid og
  • ww er hørende, ikke hvid
    :?

Eller kan en Ww være døv?

[QUOTE=Susanne W;654429]Njaaaa… så vidt jeg husker er hun exotic, og der vil hun altid blive registreret som 03 - bare ikke en særlig perfekt én af slagsen :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

hun er da helt perfekt :wink: - jeg ved godt hun har for lidt hvid - men da hun ikke skal udstilles er det ikke vigtigt…

Det er der i princippet heller ikke - selve formen på mønstrene er ens, men normalt er det kun NFO og MCO der registrerer med 09, fordi der er 09 godkendt. EXO, BRI og EUR vil normalt registrere som 03 og så leve med, at det ikke er en helt perfekt 03, fremfor at registrere som 09 fordi så har man pludselig en ikke-godkendt farvevariant.
VH
Susanne

[QUOTE=Tea;654438]Du skriver:

Er det så sådan at

  • WW er døv, hvid
  • Ww er hørende hvid og
  • ww er hørende, ikke hvid
    :?

Eller kan en Ww være døv?[/QUOTE]

Hvis jeg skriver det, så er det noget vrøvl :tihi: Det er fra inden jeg vidste bedre… Og må hellere få det rettet.

Jeg skal lige ned og se til maden. Kommer lige med svaret om lidt

[QUOTE=Eife;654442]Hvis jeg skriver det, så er det noget vrøvl :tihi: Det er fra inden jeg vidste bedre… Og må hellere få det rettet.

Jeg skal lige ned og se til maden. Kommer lige med svaret om lidt[/QUOTE]
Nu har jeg jo sakset lidt i citaterne … men det er i hvert fald sådan jeg forstår det. :høhø:
Det kan jo bare være mig der misforstår.

Det er lidt tricky med den røde farve og striber (Striber = Aguti)

Prøv at se på dette billede …

Umiddelbart ser du 2 røde katte - en til venstre og en til højre.
Du vil endda se 2 røde katte med striber. Ikke sandt :?

Nu skulle man så umiddelbart tro, at begge disse katte var aguti … det er de formentlig ikke :stuck_out_tongue:

Den til venstre er formentlig aguti.
Den til højre er formentlig non-aguti.

I langt de fleste tilfælde er aguti-katte lysere omkring deres mund og næse, ligesom hårene på indersiden af ørerne er lysere end hos en non-aguti-kat.
Forvirret :tihi:
Genetik kan være noget kryptisk noget at forstå - den røde farve især, men også den hvide (og døvhed) og, og, og :slight_smile:

[QUOTE=Tea;654438]

Er det så sådan at

  • WW er døv, hvid
  • Ww er hørende hvid og
  • ww er hørende, ikke hvid
    :?

Eller kan en Ww være døv?[/QUOTE]

Nu er jeg godt nok ikke lige Eva, men skal gerne forsøge at forklare :slight_smile:

W-genet, som giver hvide katte, kan medføre defekten døvhed.
Langt fra alle hvide katte er døve, men en relativt stor procentdel er døve på enten begge eller det ene øre.

Så når man beskriver kattens genetiske farvekode (WW, Ww, ww), så er det KUN kuløren, der omtales - døvhed kan man ikke sige noget om ud fra dette.
Det er kun et spørgsmål om hvorvidt katten er homozygot hvid WW (og derfor kun kan give hvide killinger), heterozygot hvid Ww (og kan give både hvide og ikke-hvide killinger) eller overhovedet ikke er hvid ww.

[QUOTE=Camischa;654491]Nu er jeg godt nok ikke lige Eva, men skal gerne forsøge at forklare :slight_smile:

W-genet, som giver hvide katte, kan medføre defekten døvhed.
Langt fra alle hvide katte er døve, men en relativt stor procentdel er døve på enten begge eller det ene øre.

Så når man beskriver kattens genetiske farvekode (WW, Ww, ww), så er det KUN kuløren, der omtales - døvhed kan man ikke sige noget om ud fra dette.
Det er kun et spørgsmål om hvorvidt katten er homozygot hvid WW (og derfor kun kan give hvide killinger), heterozygot hvid Ww (og kan give både hvide og ikke-hvide killinger) eller overhovedet ikke er hvid ww.[/QUOTE]
Tak, det giver fin mening! :slight_smile:

… tror nok jeg drog nogle hurtige konklusioner af Evas tekst - men nu er jeg med.

Hvis man vil vide mere om, hvorfor nogle katte bliver døve OG hvis man er til det lidt mere “tunge” læsestof på engelsk,
så prøv at se dette link om: The Pigment Parade http://home.earthlink.net/~featherland/off/white.html

Bortset fra hos burmeseren, som Susanne skrev - og det er selvfølgelig en sandhed med modifikationer, da røde (og creme) burmesere sagtens kan have markeringer på benene, halsbånd og antydning af M i panden - men slet ikke nok til at blive kategoriseret som værende tabby i traditionel forstand - er et par røde og en chokolade i midten :slight_smile: