Farvesyn hos katte?

I en del af de bedre kattebøger læser jeg, at kattes farvesyn mest fanger blåtoner, og at alle andre farver er nogle, de enten ikke kan, eller ane, hvos farven indeholder blåt.

Imidlertid læser jeg også gennem årene, at katte finder deres yndlingslegetøj i nogle helt andre farver end blå og blålige.

Hvad når vi frem til?
Hvad er erfaringen herinde?
Kender nogen til nyere forskningsritualer?

At katte bedre er i stand til at skelne mellem nuancer af blå, betyder jo ikke at en rød ikke kan ses. Den har bare mere svært ved at skelne mellem toner af rød :slight_smile: Derfor kan den røde farve godt være meget tiltrækkende.

Hvis du virkelig gerne vil læse dem, så skal jeg gerne forsøge at kigge i databaserne efter nogle videnskabelige artikler om kattens syn? :slight_smile:

Eva, det synes jeg ku være meget spændende at lære noget om, har tit tænkt på det. :thumbup:
Men hvis det kun er artilker på engelsk behøver du ikke finde dem for min skyld, jeg har slet ikke hoved til at læse engelsk for tiden :slight_smile:

Elisabeth - Jeg tror desværre ikke jeg kan finde noget, der ikke er på engelsk. Det jeg kan finde på dansk, tror jeg såmænd også du selv vil kunne finde via google :slight_smile: Men har du på et tidspunkt overskud til det engelske, så sig til :slight_smile:

ok tak! Jeg råwer når jeg er lidt mere frisk :slight_smile:

Dette er, hvad Øjendyrlægen skriver:
http://www.oejendyrlaegen.dk/hvad_kan_kat_hund_se.shtml

At katten f.eks. opfatter en græsplæne som hvid/gråtonet, gør vel så, at den nemmere kan få øje på mus og biller.

Et eller andet sted er det vel logisk nok, hvis det store farvespekter er “sparet væk” hos et dyr, der er beregnet til især at være aktiv i tusmørke? For så at give plads til bedre syn på andre områder? Naturen plejer at være så enormt praktisk indrettet :slight_smile:

Ja, helt sikkert… Og det er jo tap og stav der sørger for hhv. farvesyn og lysfølsomhed :slight_smile: Og lysfølsomheden, der er i stavenes pigment går mod de blålige toner…

[QUOTE=Eife;789040]At katte bedre er i stand til at skelne mellem nuancer af blå, betyder jo ikke at en rød ikke kan ses. Den har bare mere svært ved at skelne mellem toner af rød :slight_smile: Derfor kan den røde farve godt være meget tiltrækkende.

Hvis du virkelig gerne vil læse dem, så skal jeg gerne forsøge at kigge i databaserne efter nogle videnskabelige artikler om kattens syn? :)[/QUOTE]

Ja tak, mange tak, og engelsk er no prob at all :slight_smile:

[QUOTE=HeroldDesign;789076]Eva, det synes jeg ku være meget spændende at lære noget om, har tit tænkt på det. :thumbup:
Men hvis det kun er artilker på engelsk behøver du ikke finde dem for min skyld, jeg har slet ikke hoved til at læse engelsk for tiden :-)[/QUOTE]

Jamen, jeg oversætter gerne efter bedste evne: Det meste af studielitt. var på engelsk (evt fransk eller tysk), og al min hyggelæsning er på engelsk (mange tons biblo-bøger!)

Godt set :wink:

Men hvilke farver kan en kat skelne rent praktisk?
Blå. åbenbart, men rød? Gul? Grøn? Pink (“Shocking Pink” til forskel fra lyserød og rosa)? Brunt, sort, hvad mere :?

Når jeg spørger, er det, fordi de katte, jeg møder, ikke nødvendigvis foretrækker legetøj i blå nuancer. Og fordi jeg hører beretninger om stærke, ikke-blå præferencer mht legetøjsvalg foretaget af katte.

Hvilke farver kan de se og skelne?
Totalt videnskabeligt, og hver enkelts personlige erfaring?

MiSi - jeg finder noget. Send mig lige din mail i en pb :slight_smile:

Misi, når du har fået læst det Eva sender dig ville det da være super lækkert med et lille sammendrag, netop af de ting du selv lige nævner. Hvis du gider :slight_smile:
Jeg kan sagtens læse og forstå engelsk, men p.g.a. sygdom tapper det min hjerne så meget for energi at koncentrerer mig om sådan noget og det er der simpelthen ikke overskud til lige nu :slight_smile: men jeg synes det er et spændende emne!!
Jeg synes ikke selv jeg har en personlig erfaring omkring det, måske fordi jeg ikke har bidt mærke idet.

Tror I, at farver har noget at sige i forhold til valg af legetøj?

Jeg tænker mere at det er duft, tekstur og ‘konsistens’, der har noget at sige…

Jeg har altså aldrig oplevet, at kattene foretrak en bestemt farve frem for en anden, når der har været flere stykker ens legetøj…(altså…ens, men i forskellig farve, hvis I forstår…) :slight_smile:

Det har jeg heller ikke :slight_smile: Anas yndlingslegetøj - efter banan vel at mærke - er bold. Bold eksisterer her i huset i guld, sølv, bronze og blå og de er alle højtelsket (og godt gennemgnasket ;))

Altså - Aslan elsker alt der kan trille og så kan det være ligemeget med farven. Bambo er meget mere kræsen - begge hans favorit legeting er skarpt (nærmest neon) grønne, men om det er farven der gør det, eller om det er tilfældigt aner jeg ikke, det har jeg ikke gjort nok observationer til at konkludere noget ud fra, for faktum er, at han godt kan lide at lege med piberensere - og den neongrønne er den eneste der ikke er en edderkop men som bare er snoet som en spiral - edderkopperne er da ok men spiralen er måske sjovere - eller måske er det farven? Den anden grønne legeting er hans grønne mus med fjerhaler - og jeg har for længst konstateret at han godt kan lide fjer, så måske er det bare tilfældigt at de har samme farve? Uanset hvad er jeg Zooplus så evigt taknemmelige for at have valgt netop denne type mus som velkomstgave til misserne - min Bambo leger på eget initiativ og det er guld værd!

Ja, jeg har heller aldrig oplevet nogle preference ud fra farve :slight_smile:

Så er det fordi du aldrig har mødt min lille Namacoola - der som den rigtige :fin: pige, hun var, eeeeeeeeeeeeeeeeelskede alt rødt :slight_smile:
Lagde du 10 legemus foran hende, så tog hun den røde… hun legede med de røde fjer, alle andre farver var ligegyldige, hun lå på den røde pude og ikke nogen af de andre, uanset, hvor den røde pude så ellers lå henne… det var splatumuligt at sy noget som helst rødt, når hun rendte rundt… osv osv osv…
Ja, gu’ undrede vi os… for katte kan jo ikke se rødt… det var der så bare nogen som havde glemt at fortælle Lillepigen :slight_smile:

Hun var/er for øvrigt ikke enestående… har efterhånden hørt om mange katte - med rødt som præference…

1 Synes om

[QUOTE=Ann K;790410]Ja, gu’ undrede vi os… for katte kan jo ikke se rødt… det var der så bare nogen som havde glemt at fortælle Lillepigen :slight_smile:

Hun var/er for øvrigt ikke enestående… har efterhånden hørt om mange katte - med rødt som præference…[/QUOTE]

Ej hvor pudsigt… Men det er nu forkert at katte ikke kan se rødt. De skelner bare ikke så nemt mellem røde nuancer, som mellem blålige. Det er jo ikke det samme som at de ikke kan se farven, eller at den ikke er spændende for dem :slight_smile:

Ja, jeg fik formuleret mig forkert :slight_smile:
Men vi er nogle stykker som netop har undret os meget over denne tydelige præference for rødt… for rød er jo bestemt ikke en farve katten har “brug” for…

Lillepigen lå for øvrigt helst under den lille therose i løbegården - gæt selv buskens farve :slight_smile:

Gud ved om katte kan være farveblinde som mennesker? Sådan at Namacoola måske netop kunne se rødt bedre end blåt - eller i al fald så den som en mere tydelig farve :slight_smile:

Manden er Rød/grøn farveblind, men han kan godt se rødt og grønt siger han. Jeg kan jo så bare ikke lade være med at tænke på HVAD det er han ser når han ser noget rødt/grønt. Helt sikkert ikke de samme nuancer som mig, men det er jo ikke det samme som at han ikke kan se forskel. Det eneste sted det kikser er på Isihara-tavlerne - så… ingen tog-uddannelse til ham, stakkels mand :frowning:

[QUOTE=Ann K;790413]Ja, jeg fik formuleret mig forkert :slight_smile:
Men vi er nogle stykker som netop har undret os meget over denne tydelige præference for rødt… for rød er jo bestemt ikke en farve katten har “brug” for…

Lillepigen lå for øvrigt helst under den lille therose i løbegården - gæt selv buskens farve :)[/QUOTE]

Hehe, hun gjorde det gennemført :rock: