Faste før neutralisering, hvor længe?

det kan jeg ikke se hvordan kan hænge sammen, for uanset valg af narkose er målet med fasten en tom mavesæk.

Måske nogle er mere kvalme provokerende end alle, men jeg tror ´det er en effekt af alle anæstesier. Derfor ville den forklaring ikke give mening.

Jeg ville bede vedkommende dyrlæge kommet med et argument for han/hendes valg af tidsrum.
16 timer er HELT ude i skoven.
Her fjernes madskålene ved 4-tiden og jeg kan endda godt finde på at stille en smule vådmad frem…vandet er der altid.
En misling omsætter sin mad for fulde gardiner og en voksen indenfor 4-5…så 16 timer er total tåbeligt og unødvendigt.
Jeg undres:confused:

En hurtig søgning giver alt fra 6-12 timer, men jeg kan ikke finde noget ud over de 12 timer.
Jeg er aldrig blevet bedt om at faste mine katte tidligere end fra midnat. Hos killingerne lader jeg maden stå natten over, men jeg giver dem dog ikke direkte morgenmad.

I stedet for at ringe til en anden klinik, hvorfor ringer du så ikke til dem, der ønsker den lange faste og spørger hvorfor?

Jeg undres også, det var derfor jeg stoppede op og tænkte, det kan simpelthen ikke være rigtigt.

Som sagt ringede jeg til dem i dag, men klinik damen kunne kun sige dyrlægen siger at det er sådan vi gør (heller ikke et argument jeg lader mig spise af med)

Det er derfor jeg har sat mig for at finde noget evidens baseret viden og tage snakken med dyrlægen, det gør det lidt lettere når det ikke går igennem en klinik dame.

Og især når man tænker på det er et standard indgreb og en planlagt operation, dvs der er ingen grund for at denne kat ikke skulle kunne tømme sin mave indenfor normalen, den er jo alment sund og rask.jeg er glad for gamle garvede opdrætters opbakning i dette spørgsmål, og som sagt er en stor overvejelse at kontaklte faxe dyreklinik (megas dyrlæge) netop for at høre hvorfor de gør som de gør, de har helt sikkert en god evidensbaseret grund til dette.

[quote=Heidi;179728]Jeg tror jeg vil prøve og ringe til faxe i tilfælde af jeg ikke finder noget i løbet af aftenen, de må jo have deres grunde til at gøre som de gør.

For pokker hvor det irriterer mig når en ellers god dyrlæge sidder fast i den slags pjat og ikke følger med tiden.[/quote]
Du kan også ringe til Lene Thaulow på Vordingborg Dyrehospital.
Det er hovedsageligt hende, jeg bruger til neutralisering. Hun er for nylig blevet veterinær leder på Vordingborg, men kommer af og til på Faxe.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;179745]En hurtig søgning giver alt fra 6-12 timer, men jeg kan ikke finde noget ud over de 12 timer.
Jeg er aldrig blevet bedt om at faste mine katte tidligere end fra midnat. Hos killingerne lader jeg maden stå natten over, men jeg giver dem dog ikke direkte morgenmad.

I stedet for at ringe til en anden klinik, hvorfor ringer du så ikke til dem, der ønsker den lange faste og spørger hvorfor?[/QUOTE]

som du kan se, så gjorde jeg faktisk også det at jeg ringede til dem, men kunne ikke få noget svar.
Og for mig er det nemmere at komme til en dyrlæge og sige, prøv og hør, jeres procedure er noget forældede, hvis jeg har dokumentation for den påstand i ryggen.
Det er da den optimale måde at blive taget seriøst på.

Ja jeg ved godt at vordingborg dyrehospital er overtaget af faxe, har været i overvejelse noget tid om at skifte hertil, netop fordi de virker bedre opdateret på visse punkter.

[QUOTE=Heidi;179758]som du kan se, så gjorde jeg faktisk også det at jeg ringede til dem, men kunne ikke få noget svar.
Og for mig er det nemmere at komme til en dyrlæge og sige, prøv og hør, jeres procedure er noget forældede, hvis jeg har dokumentation for den påstand i ryggen.
Det er da den optimale måde at blive taget seriøst på.[/QUOTE]

Okay - det var ikke lige gået op for mig :slight_smile:

Stod jeg i din situation, ville jeg bede min egen dyrlæge ringe til den anden dyrlæge - så er han jo nødt til at have de faglige argumenter i orden :slight_smile:

problemet er at det også er min egen dyrlæge.
Også derfor det irriterer mig vildt de ikke er særligt opdateret på det punkt.

Jeg kan kun varmt anbefale Lene. Ud over at være dygtig (er også foredragsholder), er hun et “varmt” menneske, der godt kan fælde en tåre, og så banker hendes hjerte i det hele taget for katte (også vildmisser).

[QUOTE=Heidi;179776]problemet er at det også er min egen dyrlæge.
Også derfor det irriterer mig vildt de ikke er særligt opdateret på det punkt.[/QUOTE]

Det er mange år siden - men faktisk er jeg Falstring. Er det som det var dengang, er katte ikke det de lokale dyrlæger dernede har deres store viden på.

[QUOTE=Heidi;179776]problemet er at det også er min egen dyrlæge.
Også derfor det irriterer mig vildt de ikke er særligt opdateret på det punkt.[/QUOTE]

Okay - så kan jeg godt se du har et problem :smiley:
Måske du skulle overveje et dyrlægeskift, hvis det er generelt, de ikke er fulgt med?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;179782]Okay - så kan jeg godt se du har et problem :smiley:
Måske du skulle overveje et dyrlægeskift, hvis det er generelt, de ikke er fulgt med?[/QUOTE]

Der er faktisk mange andre ting jeg syntes de er ret godt med på.
Der er to hernede på falster, det ene bryder jeg mig bestemt ikke om, men det andet som er de samme som også har til huse i nr alslev har jeg mange positive oplevelser med, men på det sidste desværre og en del skuffelser.
Så jo, min tanker har leget lidt med at skifte til vordingborg, ca 5 km længere. Men det kan være mega kan fortælle hvordan de er i forhold til akut vagtdækning aften og nat…??

De forholdsregler er; at de giver katten et brækmiddel, inden operationen.

Det vil jeg helst undgå - og når jeg ved det -
er det faste fra kl. 20 -
Det betyder ikke noget for en sund og rask kat…:slight_smile:

[QUOTE=Mona Jensen;179816]De forholdsregler er; at de giver katten et brækmiddel, inden operationen.
[/QUOTE]

Det gør de så ikke hos min dyrlæge :wink:
Men hvis katten ikke har fastet, bliver der holdt skarpt øje med den, når den får bedøvelsen - derfor er det mere besværligt for dyrlægerne.

Hmm jeg ved faktisk ikke hvad min dyrlæge gør, men i de tilfælde jeg har set, så kaster de automatisk op når de får bedøvelsen og den begynder og virke.

  1. Fasting
    Cats, dogs, non-human primates (NHP), ferrets and pigs should receive no food during the 8-12 hours prior to induction of anesthesia in order to minimize the risk of vomiting during induction or recovery from anesthesia (Flecknell, 1987). Very small or immature mammals should be subjected to a much shorter fast, usually from two to four hours, due to their higher metabolic rate.

www.bgsu.edu/downloads/gradcol/file45007.doc

8-12 timer FØR bedøvelse - medregn i fastedtiden transport til dyrlægen

Takker mange gange for linket.